مذاهب و خطبه ها

فضیلت ماه مبارک رمضان

آوای سنت : رســـول الله ﷺ فرمودنــد:

ماه مبارکی برایتان فرا رسیده است که خداوند روزه گرفتن را در این ماه برایتان فرض کرده است، هرگاه شب اول ماه رمضان فرا رسد شیاطین و جن های سرکش به بند کشیده می شوند، و درهای دوزخ بسته می گردد و هیچ دری از آن باز نمی شود، و درهای بهشت باز می شوند و هیچ دری از آن بسته نمی ماند، و ندا دهنده ای ندا می دهد: ای کسی که خواهان خیر و خوبی هستی جلو بیا، وای کسی که خواهان شر و بدی هستی، دست بردار، و الله بندگانی را از آتش آزاد می کند و این در همه شب های رمضان است.

? منابــع :
✍️ بـخاری ۱۱۸۹
✍️ تـرمـذی ۶۸۲
✍️ نسائـی ۲۱۰۷
✍️ ابـن حبان ۳۴۳۵
✍️ ابـن ماجه ۱۶۴۲
✍️ ابـن خزیمه ۱۸۸۳
✍️ صحیح الجامع ۷۵۹
✍️ مـسند احمد ۸۷۶۹
✍️ صحیح الترغیب ۹۹۹

◾️امام قُرطُبی رَحِمهُ اللّٰهُ تَعَالَى می فرماید: اگر گفته شود چگونه با وجود به بند کشیده شدن شیاطین در رمضان، باز شر و گناه در این ماه زیاد واقع می شود؟ جواب آن است:

گناه و معاصی تنها بر روزه دارانی کم می گردد که بر شروط روزه محافظت کرده و آداب آن را به نیکی رعایت کنند. و یا چون که تنها بعضی از شیاطین به بند کشیده می شوند و آن هم تنها شیاطین سرکش و شرور هستند نه تمام آن ها، چنان که در بعضی از روایت به آن اشاره شده است.

⬅️ امام ابن حجر عسقلانی رَحِمهُ اللّٰهُ تَعَالَى می ‌فرماید:

مقصود از حدیث آن است که شر و معاصی در این ماه کاهش می یابد، و البته این امر هم محسوس است چرا که شر و گناه در این ماه نسبت به دیگر ماه ها کمتر به وقوع می پیوندد، وانگهی به بند کشیده شدن تمام شیاطین لزوما به این معنا نیست که دیگر شر و معصیتی رخ نمی دهد؛ چرا که وقوع گناه اسباب دیگری غیر از وسوسه شیاطین هم دارد، مانند نفس های ناپاک بشری و عادات قبیح و شیاطین انس [انسان های شیطان صفت]

و دلیلی دیگر این که الله متعال در ماه رمضان اجنه و شیاطین را در غل و زنجیر می‌ کشد این است که افراد سست عنصر و ضعیف النفس در ایمان و عبادت، فردای روز قیامت توجیه و عذری جهت اهمال عبادت و روزه در ماه رمضان به پیشگاه خداوند عزوجل نداشته باشند.

الله متعال با بند کردن شیاطین، حجتی برای این گونه افراد در رمضان باقی نمی‌ گذارد.

? منابــع :
✍️ فتح الباری ابن حجر عسقلانی شافعی
✍️ الجامع لاِحکامِ القرآن قُرطُبی مالکی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن