مذاهب و خطبه ها

لخت شدن زن و شوهر در وقت نزدیکی چه حکمی دارد؟

احکام

سؤال: شنیدم که زن و شوهر در وقت مقاربت نباید بدون پوشش باشند، زیرا ملائکه موجود در آنجا از عریان بودن آنها حیاء می کنند، و لذا زوجین باید خود را با چیزی بپوشانند و نباید بدنشان را لخت کنند، آیا این صحیح است؟

جواب: تحریم، حکم شرعی است، و جایز نیست جز با دلیل شرعی و ثابت شده از کتاب و سنت حرامی را به شریعت منسوب نمود
✅ جمهور علماء حنفیه و شافعیه و مالکیه معتقدند که زوجین در وقت نزدیکی می توانند لباسهای خود را دربیاورند،

❌ تنها حنابله گفتند که : لخت شدن و عدم پوشش در وقت نزدیکی مکروه است، و به احادیثی استناد می کنند که هیچیک از آنها صحیح نیست، از جمله احادیث زیر :

۱❌ «إذَا أَتَی أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ ، فَلْیَسْتَتِرْ ، فَإِنَّهُ إذَا لَمْ یَسْتَتِرْ اسْتَحْیَتْ الْمَلَائِکَهُ فَخَرَجَتْ، وَبَقِیَ الشَّیْطَانُ فَإِذَا کَانَ بَیْنَهُمَا وَلَدٌ ، کَانَ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ نَصِیبٌ ».

✒️ یعنی : «هرگاه یکی از شما با همسرش همبستر شد پس خود را (با چیزی) بپوشاند، اگر چنین نکند ملائکه حیاء می کنند و بیرون می روند، و تنها شیاطین می مانند و اگر بچه ای از آن مقاربت حاصل شود شیطان نیز در آن نصیب خواهد داشت».

?این حدیث را طبرانی در “المعجم الأوسط” (۱ / ۶۳) و بزاز در مسندش روایت کردند و بزاز آنرا ضعیف دانسته است، نگاه به : “نصب الرایه ” (۴ / ۲۴۷).

۲❌«إِذَا أَتَی أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ فَلْیَسْتَتِرْ وَلَا یَتَجَرَّدْ تَجَرُّدَ الْعَیْرَیْنِ».

✒️یعنی : «هنگامی که خواستید با همسرانتان همبستر شوید خودتان را پوشیده و مانند دو الاغ کاملا لخت و برهنه نگردید».

?این حدیث را طبرانی در “المعجم الکبیر” (۱۰ / ۱۹۶)، و بیهقی در سننش (۷ / ۱۹۳) روایت کردند و بیهقی آنرا ضعیف دانسته، در اسناد آن شخصی بنام “مندل بن علی” هست که ضعیف می باشد. همچنین ابن ماجه (۱۹۲۱) از عتبه بن عبدالله سلمی روایت کرده و علامه البانی در “إرواء الغلیل” ( ۲۰۰۹) آنرا ضعیف دانسته است.

۳❌« إِذَا أَتَی أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ فَلْیَسْتُرْ عَلَیْهِ، وَعَلَی أَهْلِهِ، قَالَ:”وَلا یَتَعَرَّیَانِ تَعَرِّی الْحَمِیرِ».

✒️ یعنی : «هرگاه یکی از شما با همسرش همبستر شد پس خود و زنش را (با چیزی) بپوشاند، و مانند الاغ عریان نشوند».

?این حدیث را طبرانی در “المعجم الکبیر” (۸ / ۱۶۴) روایت کرده، در سند آن شخصی بنام “عفیر بن معدان” هست که مصنف ” مجمع الزوائد ” ( ۴ / ۲۹۳ ) گفته : ضعیف است.

۴❌ « إذَا جَامَعَ أَحَدُکُمْ زَوْجَتَهُ ، فَلَا یَنْظُرْ إلَی فَرْجِهَا ، فَإِنَّ ذَلِکَ یُورِثُ الْعَمَی ».
✒️ یعنی : «وقتی که با زن مجامعت می‌نمائید بشرمگاه وی نگاه نکنید زیرا باعث کوری می‌شود».

البانی در “آداب الزفاف” گفته : این حدیث را ابوحاتم رازی، ابن حبان، ابن جوزی، عبدالحق ابن دقیق العید موضوع قرار داده‌اند.

❌و احادیث مشابه دیگری در این باره وارد شده که هیچکدام صحت ندارند، و لذا استناد به آنها صحیح نیست، و حکم به واجب بودن پوشش و یا مکروه بودن عریان شدن در وقت جماع قولی ضعیف است، و اصل آنست که زوجین می توانند با نگاه و لمس از همدیگر استمتاع جویند.

✅و جمهور علماء نیز برای رأی خود که قائل به جواز هستند، به حدیث بهز بن حکیم از پدرش از جدش استناد کردند که گفت :

??« قُلْتُ یَا نَبِیَّ اللَّهِ عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِی مِنْهَا وَمَا نَذَرُ؟ قَالَ احْفَظْ عَوْرَتَکَ إِلَّا مِنْ زَوْجَتِکَ أَوْ مَا مَلَکَتْ یَمِینُکَ. قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِذَا کَانَ الْقَوْمُ بَعْضُهُمْ فِی بَعْضٍ؟ قَالَ إِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَرَاهَا أَحَدٌ فَلَا یَرَاهَا. قَالَ قُلْتُ یَا نَبِیَّ اللَّهِ إِذَا کَانَ أَحَدُنَا خَالِیًا؟ قَالَ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ یُسْتَحْیَا مِنْهُ مِنْ النَّاسِ» ?ترمذی (۲۷۹۴) وابن ماجه ( ۱۹۲۰).

✒️یعنی : گفتم: ای پیامبر خدا، چه قسمتی از عورتهای یکدیگر را می‌توانیم ببینیم و کجاها را نمی‌توانیم؟ فرمودند: «عورت خویش را بجز از همسر و کنیزت، از دیگران مخفی بدار». گفتم: ای رسول خدا، اگر در جایی با دیگران جمع بودیم؟ فرمودند: «اگر می‌توانی که کسی عورت تو را نبیند، پس طوری باش که کسی نبیند». گفتم: ای رسول خدا، اگر تنها بودم گفت: «خداوند از مردم مستحق‌تر است که از وی حیا شود».

?ترمذی این حدیث را حسن دانسته، و البانی هم آنرا در ” صحیح الترمذی” حسن دانسته است.

⬛️خلاصه اینکه : هیچ حدیثی در نهی از عریان شدن در وقت نزدیکی زوجین به صحت نرسیده است، و اصل بر حلیت است، ضمن اینکه در تایید این اصل هم حدیث ثابت شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن