اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا اسلامدوست: فلسفه قربانی قرب و نزدیکی به الله متعال است

آوای سنت: استاد فقه و حدیث جامعه الحرمین چابهار ملاک عمل در عید قربان را سنجش تقوای انسان ها توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت مولانا خدابخش اسلامدوست طی سخنانی در توصیفی دهه اول ذی‌الحجه را ایام مبارکی دانست که شب‌های آن همچون شب‌های قدر با برکت هستند و گفت: خوش به حال کسانی که قدر این ایام را می‌دانند و در این روزها و شب‌ها به انجام اعمال صالحه و عبادات می‌پردازند. انسان زمانی موفق است که لحظات زندگی او در ذکر و یاد خالق و محبوب حقیقی بگذارد. محبوب واقعی انسان مؤمن الله تعالی است. پس سعی شود در این ایام به ذکر یاد خدا مشغول باشیم، حتی وقتی که مشغول کار هستیم، زبانمان به ذکر مشغول باشد.

مولانا اسلامدوست روز عرفه برابر با نهم ذی‌الحجه را داری فضائل بیشماری خواند و در اینباره افزود: روزه عرفه با ثواب یک سال روزه برابری می‌کند و روزه این روز مستحب است. همچنین شب عید نیز از فضیلت خاصی برخوردار است. تلاش کنیم در این شب مبارک به ذکر و عبادت مشغول باشیم و یا حداقل از گناه پرهیز کنیم.

استاد فقه و حدیث جامعه الحرمین چابهار حقیقت قربانی را به معنای قرب و نزدیکی حاصل کردن به الله متعال توصیف کرد و یادآور شد: اساس و ابتدای پیدایش این عید عظما، دستور باریتعالی به حضرت ابراهیم علیه السلام برای قربانی کردن فرزندش است. در این رویداد مهم ابراهیم علیه السلام به ما درس می‌دهد که اگر الله دستور دهد که فرزند قربانی شود، باید آماده اجرای آن بود. چنانکه ایشان هم آماده شد حضرت اسماعیل را قربانی کند و فرزندش نیز با کمال میل دستور خالق را پذیرفت.

مولانا اسلامدوست تاکید ورزید: باید شوق قربانی را در دل خود بیدار کنیم. به حضرت ابراهیم در زمانی که دستور به ذبح فرزند داده شد، چنین شوقی بیدار شده بود. لحظهذای خویشتن را به جای آن حضرت قرار داده و به این فکر کنیم که آیا اگر آن دستور به ما داده می شد حاضر به اطاعت فرمان خدا می شدیم؟

هدف و فلسفه قربانی در واقع حاصل شدن تقوا در قلب است و قرآن کریم می‌فرماید: گوشت هاى آن قربانی ها و نیز خون هایش به خداوند نمى‌رسد، بلکه تنها پرهیزگاری تان به او خواهد رسید.

این عالم اهل سنت یادآور شد: در قربانی تقوای انسان ملاک عمل است. خدای متعال از ما گوشت و پوست حیوان را نمی‌خواهد، بلکه انتظار تقوا دارد و می خواهد ببیند که بندگانش تا چه حد راغب به انجام دستورات هستند. وقتی در فرد شوق حاصل گردد، انجام قربانی برای او آسان می‌شود. در حدیث آمده است که رسول ‌الله صلی ‌الله ‌علیه ‌وسلم فرمایش می کند، بهترین عمل در در این عید قربانی کردن است، پس با تمام شوق برای قربانی آماده شویم و به گرانی آن توجه نداشته باشیم. در واقع این مال و سرمایه را الله می دهد و ما باید در در این روز از مالی که دهنده مطلق به ما داده است در راه وی قربانی کنیم.

مولانا اسلامدوست با اشاره به حجم بالای فروش دام در میادین و مکان های در نظر گرفته شده خاطر نشان کرد: هیچ ظلمی در نزد خالق قابل بخشش نخواهد بود. در ایام قربانی اکثر مردم که استطاعت مالی دارند نسبت به تهیه دام اقدام می‌کنند. فروشندگان باید در نظر داشته باشند که دام قربانی را در کمال انصاف به فروش برسانند‌. کسی که دام می خرد برای ذخیره پول آن زحمت می کشد.

قربانی موسم جشن و شادمانی برای همه است. چه کسی که می خرد و چه شخصی که می فروشد، در این امتحان بزرگ آزموده می شوند. در فروش دام نباید میان اشخاص تبعیض قائل شد و نگاه به خریداران باید یکسان باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن