اخبارخارجی

سنگریزه هایی که زائران پرتاب می کنند به کجا می رود؟

آوای سنت: سالانه بیش از هزار تن سنگریزه در ایام حج پرتاب می شود، در صورت عدم وجود مکانیزمی برای حمل و نقل دوره ای آن، این سنگ های انباشته شده به کوهی از سنگریزه ها تبدیل خواهند شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، در موسم حج، حجاج در سه روز رمی جمرات را انجام می دهند، حاجیان این سنگ ها را که مجموعه ای از سنگریزه های کوچک است،از منا یا مزدلفه تهیه می کنند.

جمعی از علما حکمت رجم جمرات را خوارکردن شیطان، تحقیر و مخالفت با او و عمل به سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می دانند که فرمودند”مناسک و آیین های حج خود را از من فرا بگیرید”

اما این سنگریزه ها پس از پرتاب زائران به کجا می روند؟ جواب این است که بعد از پرتاب حاجیان، چندین مرحله را طی می کنند و به سمت پایین می روند تا آنها را جمع آوری کنند،سنگریزه ها پس از جمع آوری در محل های مجاز دفن زباله دفن می شوند، مقادیر دفع شده طبق آمار رسمی سالانه حدود هزار تن تخمین زده می شود.

تاسیسات جمرات یکی از برجسته ترین پروژه های منطقه منا است، هزینه کل آن بیش از ۴.۲ میلیارد ریال سعودی (۳.۷۵ دلار) و ظرفیت آن ۳۰۰۰۰۰ زائر در ساعت است .

طول آن ۹۵۰ متر و عرض آن ۸۰ متر است . پایه‌های این تأسیسات به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به ۱۲ طبقه افزایش پیدا کند و در صورت نیاز ۵ میلیون زائر را تحمل می کند.

این پروژه شامل ۱۱ ورودی به جمرات و ۱۲ خروجی در چهار جهت است،دارای بالگرد اضطراری، تونل های زمینی و سیستم خنک کننده پیشرفته است که با سیستم تهویه مطبوع صحرا کار می کند و افشانه ای خنک را به سوی زائران و مناطق اطراف جمرات می پاشدکه دمای هوا را تا ۲۹ درجه کاهش می دهد.

این پروژه یکی از برجسته ترین پروژه هایی است که عربستان سعودی برای تامین امنیت زائران، رفع خطرات احتمالی در منطقه جمرات و جلوگیری از مشکلات ناشی از ازدحام شدیدی که هنگام سنگسار جمرات رخ می دهد،اجرا کرده است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن