مذاهب و خطبه ها

ولادت پر نور رسول الله ﷺ…..

آوای سنت : پیامبر ﷺ در فصل بهار سال عام الفیل [۵۰ روز بعد از آن واقعه] در روز دوشنبه، دوازدهم ربیع الاول به هنگام طلوع صبح صادق در محله سوق الیل شهر مکه مکرمه در منزل ابوطالب متولد شدند [برابر با ۱۲ آوریل ۵۷۱ میلادی].

در هفتمین روز تولدش، عبدالمطلب او را عقیقه کرد و در این جشن، تمام قریش را دعوت داد و او را “محمد” نام نهاد. قریش گفتند: ای ابوالحارث! چرا برایش چنین اسمی انتخاب کرده ای که در آباء و اجداد شما تا حالا کسی مسمّی به این اسم نبوده است.

عبدالمطلب در جواب فرمود: تا خدا در آسمان، و بندگان در زمین این مولود را حمد و ثنا گویند.

عبدالمطلب قبل از ولادت حضرت رسول (ص) خواب دید: از پشت او زنجیری ظاهر گردید، یک طرفش به آسمان و طرف دیگرش به زمین و یک سرش به مشرق و سر دیگر به مغرب.

بعد از مدتی آن زنجیر مبدل به درختی شد که از هر برگ آن نوری ظاهر گردید که هفتاد درجه از نور خورشید بیشتر بود و اهل مشرق و مغرب خود را به آن آویزان کرده بودند. و بعضی از قریش اراده کندنش را داشتند. نوجوانی بی نهایت زیبا آن ها را باز می داشت.

معبرین چنین تعبیر نمودن که از نسل تو چنان فردی پیدا خواهد شد که از مشرق تا مغرب همه از او پیروی خواهند کرد و اهل آسمان و زمین او را حمد و ثنا خواهند گفت، بدین جهت او را “محمد” نام نهاد.

همچنین به وسیله رؤیای صالحه به مادر گرامی اش اطلاع داده شد که تو حامله به برگزیده خلایق و سیدالامم هستی، او را “محمد” نام بگذار.

قبل از ولادت با سعادت رسول الله ﷺ چون مردم از علمای بنی اسرائیل شنیدند که عنقریب پیغمبر آخر الزمان مبعوث خواهد شد و نامش احمد و محمد است، چند نفر به امید این که شاید فرزندشان پیغمبر شود، آن ها را محمد نام نهادند، اما به مشیت ربانی و حکمت الهی هیچ یک از آن ها دعوی نبوت نکرد.

نکته: قبل از ولادت رسول الله ﷺ، سه نفر در شبه جزیره عربستان “محمد” نام داشتند و با ولادت حضرت محمد ﷺ او نفر چهارم بود که اسمش “محمد” شد.

? منابــع :

✍ مسند احمد

✍ الطَّبقاتُ الکُبْرَى ابن سعد

✍ مستدرک الصحیحین حاکم

✍ فتح الباری ابن حجر عسقلانی

✍ الخصائص الکبری امام سیوطی

✍ الروض الأنف علامه ابوالقاسم السهیلی

✍ شرح محمد بن عبدالباقی الزرقانی على الموطأ امام مالک

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن