اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

تفاوت‌های خلقت انسانها نباید زمینه ساز منازعه باشد

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اهل سنت تربت جام استفاده ابزاری از تفاوت های خلقت را موجب پیدایش اختلافات و جنگ های ویرانگر دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی ابراهیم فاروقی طی گفتاری در بحث شناخت عناصر و مهارت های خوشبختی، دستیابی به سرای دلنشین ابدی را جزو خواسته های همه انسان های روی زمین از آغاز تا انتهای حیات دانست و گفت: بدون شک بدبختی نیز در نتیجه اعمال و کردار خود آدمی پدید می آید و کسی از ازل بدبخت آفریده نشده است. خدای متعال هیچ شخصی را خوشبخت و دیگری را بدبخت نمی آفریند.

همواره ابزارهایی در اختیار ما قرار دارند تا با تلاشی که نشان می دهیم به کمال خوشبختی برسیم. نگاه عاقلانه به زندگی و آنچه که از نوع بشر توقع می رود، نخستین مهارتی است که می بایست شناخته و بدان عمل نماییم. به عبارت بهتر تعبیر ما از زندگی همان چیزی است که آن را به دست می آوریم. برخی زندگی را در تلاش جهت دامن زدن به آغاز یک جنگ همه گیر می دانند تا از آن طریق محصولات شان را به فروش رسانده و افزوده بیشتری به دست آورند.

گروهی می کوشند تا جوامع را به ساحل امن و آرام برسانند. پاره ای از انسان ها نیز دائما به رقابت های اقتصادی درگیر بوده و می توان بسیار مردمانی را مشاهده کرد که به دلیل متمول بودن، دنیا را بهشت روی زمین فرض می دارند.

مولوی فاروقی با یادآوری گفتمان خدای متعال با ملائکه و انبیاء با مردم زمان خود از گفتگو به عنوان یک مهارت مهم در کسب موفقیت یاد کرد و افزود: بنا به فرمایش نبی مکرم اسلام، دنیا محل کاشت برای آخرت است. کسانی که زمین را بهشت خود تصور می کنند بدانند نعمت های دنیوی با وجود فراوانی و غیر قابل شمارش بودن با بهشت واقعی به هیچ وجه قابل قیاس نمی باشند. آنچه که از اطعام زمینی بلا استفاده بماند سرانجام می گندد، اما اطعام بهشتی همیشه طعم، لذت و طراوت وصف ناپذیر خود را خواهند داشت.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت تربت جام، داشتن برنامه جامع و تشخیص باید و نبایدها را باعث تقلیل اختلاف درون خانواده و اجتماع برشمرد و توصیه کرد: تفاوت های زندگی مایه رشد و پیشرفت بشر هستند. هر کس در زمینه ای خاص توانایی دارد و انسانی که ماهر در همه فنون و دانش باشد نمی توان یافت. متخصصان ارزیابی تفاوت ها هرگز موفق به پیدا کردن دو جاندار صد درصد شبیه به هم نشده اند. ظاهرا می توان قطراتی که از آسمان می بارد را شبیه دید، اما آنها هم در جزئیات متفاوت می باشند. احساسات و نگاه های آدمی به یک شکل خلق نشده اند و لذا اگر مورد توجه قرار بگیرند می توانند به یکدیگر تکامل بخشند.

مولوی ابراهیمی متذکر شد: متاسفانه از تفاوت ها در دوران های مختلف برای گفتگوهای اختلافی و جنگ های ویرانگر استفاده شده است. قوانین وضع شده اند تا همه بشر بطور یکسان بار مسئولیت را به دوش بکشند. سنجش اعمال و گفتار، پرهیز از نگاه های تیز و تند و بعضا تحقیر کننده، کنترل خشم و مدیریت بحران شرایط سالم و پایدار را برای موفقیت فراهم می کند.

طبق آیه شریف قرآن مصادیق اصلی ایجاد اختلاف مانند طعنه و تحقیر که آتش تنش را شعله ور می سازند جزو خط قرمزهای آفرینش هستند و عذاب سخت در انتظار کسانی خواهد بود که به این رویه عادت کرده و از آن لذت می برند. به اجتناب از عصبانیت در گفتار نبی اکرم تاکید شده است. کاردان بودن و کاربلد شدن به معنویات می افزاید. اشخاص توانمند معمولا گفتاری گزیده اختیار کرده و بیش بار تابع به عمل می باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن