اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مولانا حسن سرکوهی : انسان ها با کمک یکدیگر به تکامل می رسند

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع توحید مشهد عدم آگاهی از دستورات اسلام را از جمله دلایل میزان رشد طلاق در بین خانواده ها دانست

به گزارش آوای سنت، مولانا حسن سرکوهی در گفتگو با خبرنگار ما، رخداد طلاق در ابتدایی ترین روزهای زندگی را از جمله عوامل ناهنجاری های فردی و اجتماعی در عصر تکنولوژی دانست و افزود: بر طبق روایات متعدد منفورترین و زشت ترین حلال در نزد الله متعال، طلاق به معنی جدایی همسران از یکدیگر می باشد. جدایی هایی که به زعم علما و کارشناس، تداوم آن می تواند پیامدهای خطرناکی را برای جامعه به همراه داشته باشد. نبود تحمل در نزد افراد و تن دادن به ازدواج بدون در نظر گرفتن حکم عقل و منطق منجر به آن می شود که زوج های جوان در همان ماه های اول زندگی تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند و این افعال متاسفانه سیر صعودی به خود گرفته است.

مولانا سرکوهی نبود تجربه در جوانان و عدم اطلاع از مشکلات و سختی های زندگی را از چالش های پیش روی نسل در حال رشد خواند و افزود: فرزندان ما برای ادامه تحصیل و کسب دانش تئوری خواه نا خواه با مسائل و جریاناتی روبرو می شوند که در نگاه اول آنها را باور کرده و تصمیماتی می گیرند که فکر نقشی در موردشان ندارد. متاسفانه چیزی که امروز بسیار کم به آن توجه صورت می گیرد، مشورت با افراد مطلع و آگاه به مسئل مختلف است. غرور جوانی و خودبزرگ بینی که معمولا با اعتماد بنفس اشتباه گرفته می شود به طور مستقیم در اشتباهات فردی نقش ایفا می کنند و لذا این خود فرد است که باید پیش از هر تصمیم مهم آنرا با نزدیکانش در میان بگذارد.

امام جمعه مسجد جامع توحید مشهد با تاکید بر این مطلب که انسان ها با کمک یکدیگر به تکامل می رسند، ادامه داد: یکی از اهداف دین مبین اسلام در امر ازدواج کامل شدن ایمان می باشد. ازدواج باعث بکارگیری بیشتر عقل در تصمیمات فردی و جمعی شده و برداشت انسان از به سطوح بالاتر ارتقا میابد. صبر و تحمل زن و مرد باید به سطحی برسد که سختی های بزرگ زندگی باعث ایجاد کینه و کدورت در میان آنها و یا فرزندانشان نشود. مجموعه افراد یک خانواده نباید تحت تاثیر مشکلات دامنه دار که ممکن است در زندگی ها اتفاق بیفتد از یکدیگر فاصله بگیرند.

مولانا سرکوهی بدگمانی و سوءظن همسران نسبت بهم را از عوامل دیگر حاکم شدن روابط سرد در زندگی ها دانست و عنوان نمود: سفارش قرآن کریم به اهل ایمان است که خودشان را از درگیرشدن با یکدیگر کنارکشیده و از تنش و چالش پرهیز نمایند. گناه و معصیت را در پی گمان بد به خودمان تحمیل نکنیم. سوءظن باعث تجسس زن و شوهر در مورد یکدیگر می شود که خود موجب سست شدن پایه های روابط ها بشمار می رود. سرد شدن روابط محبت را از بین برده و رسیدگی والدین به امورات روزمره فرزندان را بشدت کاهش می بخشد. خصوصا کودکانی که در سنین پایین تر قرار دارند نیاز به توجه و رسیدگی بیشتری دارند و اگر رابطه میان والدین گرم نباشد مسائل بر آنها چیره شده و بنیان خانواده را به مرز سقوط و از هم پاشیده شدن سوق می دهد.

این عالم اهل سنت در بخش دیگری از سخنانش از جمله عادات بد در زندگی بیشترین استفاده از امکانات پیشرفته به طریقه نامناسب توصیف کرد و یادآور شد: ما معمولا از تلفن و موبایل را برای انجام غیبت و پخش اخبار غیر واقعی بکار می گیریم. با استفاده از اینترنت اخبار مربوط و غیر مربوط را در یک لحظه به اطلاع ده ها و صدها کاربر فضای مجازی می رسانیم، بی آنکه شناخت کافی از همه آنها داشته باشیم. جرم ایجاد بدگمانی در بین مردم مستقیما برعهده کسی است که دست به شایعه پراکنی می زند و این شخص در فردای قیامت باید پاسخگو باشد. پس به دنبال پرده برداری و افشای مسائل خصوص دیگران نباشیم.

کسانی که فقط با زبان اقرار به داشتن ایمان می کنند از ایمان واقعی تهی هستند، زیرا اگر آنها جزو ایمانداران حقیقی بودند برای سخن چینی تلاش نمی کردند. در حدیث شریف آمده است که اگر کسی عیب های دیگران را بپوشاند باریتعالی در قیامت عیب های این شخص را آشکار نخواهد کرد. هر شخصی طبیعتا حیثیت و آبرویش را دوست دارد و نمی خواهد که سایر مردم از اسرار و مسائل او باخبر شوند. رسوا کردن مسلمان را باعث دلخوشی خود ندانیم و فراموش نکنیم که روزی ممکن است اسرار ما توسط دیگران علنی شود، لذا باید بیش از پیش مراقبت اعمال، رفتار و عادت های خود باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن