اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مولانا مسلمان:وحدت عملی راهکار تعالی امت اسلامی

گفتگوی اختصاصی با مدیر حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان

آوای سنت: مدیر حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان، وحدت عملی را مبنای شکوه اسلام در طول قرن های متمادی دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالغفور مسلمان در گفتگو با خبرنگار ما با تبریک آغاز ماه ربیع الاول و فرا رسیدن ایام میلاد نبی مکرم اسلام، گفت: در ایام مبارکی قرار داریم و در آن نور چشم دو عالم، سید المرسلین حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم تولد یافته است. سابق بر این اندیشمندان و فعالان دینی و مذهبی درباره روز تولد آن حضرت اختلاف نظر داشتند، اما امروز این اختلاف نظر تبدیل به یک فرصت مناسب شده است تا جشن میلاد پیامبر رحمت را به جشن های ایام تولد ایشان در اقصی نقاط این جهان پهناور تبدیل کنیم.

باریتعالی از زمان خلقت بشر میل به جستجو‌ و کشف حقایق را در فطرت انسان نهادینه ساخته است، زیرا اولاد آدم علیه السلام همیشه خود را ناقص تلقی کرده و دائما برای یافتن پاسخی برای پرسش‌هایشان کنکاش بخرج می دهند. به همین علت الله‌تعالی انبیا را فرستاد تا شریعت الهی را به جوامع مختلف آموزش دهند.

مولانا مسلمان افزود: زمانی‌که کفر، الحاد و بت پرستی تمام جزیرهالعرب را فرا گرفته بود، باریتعالی به نبی خود دین را تعلیم داد و قرآن را بر قلب ایشان نازل کرد. اولین پیامی که خالق یکتا در کلام خود یادآور می‌شود، تعلیم و تعلم است. وقتی پیامبر از غار حرا مراجعت نموده و پیام آسمانی را به گوش اهل مکه می رساند، در حالی که آنها به امانت داری، راستگویی و سایر ویژگی های اخلاقی آن حضرت ایمان داشتند، اما شروع به پرتاب سنگ و ناسزا گفتن به ایشان کردند. این یک شروع سخت در آغاز رسالت نبوی بود که دشواری های فراوانی را به دنبال داشت.

مدیر حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان با بیان این مطلب که سیزده سال تلاش آن حضرت برای کسب جایگاه اجتماعی و رسیدن به مسند قدرت نبود، اظهار داشت: آن حضرت بسیار کوشش کرد تا قلوب مردم را به طرف خداشناسی، توحید، عدالت و شریعت مقدس اسلام هدایت نماید، لیکن کفار دست از آزار و اذیت ایشان برنمی داشتند. سران قریش و حامیان ایشان برای مایوس کردن نبی مکرم اسلام بیش از گذشته به اجرای رسوم غلط آن زمان و اهداف شوم خود همچون ظلم، تعدی و تجاوز به دختران را ادامه می دادند، لیکن پیامبر اکرم قلب ها را تسخیر کرده و اصحابی چون حضرت ابوبکر و عمر رضی الله عنهما را تحویل جامعه داد.

مولانا مسلمان خضوع و خشوع نبی مکرم اسلام در وقت خواندن نماز بی همتا و مثال زدنی برشمرد و در روایتی به نقل از حضرت عایشه سلام الله علیها عنوان نمود: پیامبر اکرم در نیمه‌های شب بلند شده و به خواندن نماز مشغول می‌شدند؛ به اندازه‌ای در نماز اشک می‌ریختند که گریه ایشان مرا از خواب بیدار می‌کرد. یکبار سوال کردم، یا رسول خدا چرا گریه می‌کنید؟ فرمودند، “ای عایشه، وقتی من به نماز می‌ایستم در سمت راستم بهشت و در سمت چپم دوزخ را می‌بینم، در پشت سر عزرائیل و در رو به‌ رو لقای پروردگار را مشاهده می‌کنم”.

ایشان پیش از آنکه در جریان فتح مکه به شکستن بت ها بپردازد، در شهر مدینه و زمانی که مردم علاقه خاصی به نوشیدن شراب داشتند به امر باریتعالی دستور تحریم آن را داد و لذا افرادی که خوردن شراب را یک نیاز جسمی می پنداشتند، آن را برای همیشه ترک کردند. این تصمیم جمعی که در جامعه آن زمان به اجرا گذاشته شد نمونه ای از وحدت عملی در میان امت بود، چرا که مسلمانان دیگر نیز دستور قرآن را به اجرا گذاشته و در مدت زمان کوتاهی از آن نفرت پیدا کردند.

این عالم اهل سنت، وحدت میان مسلمین را جزو تاکیدات آن حضرت بر امت خود دانست و خاطرنشان ساخت: بدون شک همزبانی میان کشورهای اسلامی و وحدت رویه از نگرانی های ایشان نسبت به آینده بود. اندیشه های روشن پیامبر ما که در عمل نشان داده می شد، تفاوتی میان فقیر و غنی و یا عرب و عجم قائل نمی شود. در میان یاران ایشان اصحابی مانند سلمان فارسی، صهیب رومی، بلال حبشی و اویس قرنی رضی الله عنهم هم بودند و دین اسلام با وحدت همه مسلمانان به تکامل رسید. آنها وحدت را در زندگی خود به معنای واقعی پیاده کردند و نتیجه این شد که اسلام تا چندین قرن بعد از صدر اسلام در شکوفایی بسر برد.

رجال یهود و نصارا به شکوه رسیدن دوباره اسلام را نمی خواهند و دائما نقشه می کشند تا زمانی با لشکر کشی و زمانی دیگر از طریق ایجاد اختلاف ملت های مسلمان را به نزاع با یکدیگر بکشانند. پس ابتدا باید وحدت را در چارچوب زندگی خود بکار ببندیم و اختلافات عقیدتی خود با مذاهب دیگر را به دایره بحث نکشانیم. به یاری باریتعالی روزی می رسد که فتنه قوم یهود برای همیشه از روی زمین برچیده شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن