اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی : علماء و داعیان دین باید حیات، حرکت و حرارت داشته باشند

آوای سنت : مولانا مفتی محمدقاسم بنی‌کمال (قاسمی)، از علمای برجسته اهل‌سنت ایران و استاد و مفتی دارالعلوم زاهدان، پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹، در مرکز جماعت تبلیغ ایرانشهر در دیدار با علما و دعوتگران این شهرستان، از علما و داعیان دین با عنوان «قلب امت» یاد کردند که باید «حیات»، «حرکت» و «حرارت» داشته باشند.

مفتی دارالعلوم زاهدان در بخش دیگری از سخنانش درباره جایگاه اهل علم به ایراد سخن پرداخت و گفت: حضرت سید ابوالحسن ندوی رحمهالله‌علیه در کشمیر در جمع علما فرمودند: با شما اهل علم چه بگویم؟ فقط حدیثی از صحیحین ذکر می‌کنم: «ألا فی الجَسَدِ لَمُضغَهٌ إِن صَلُحَت صَلُحَ الجَسَدُ کُلُّهُ وَ إِن فَسَدَت فَسَدَ الجَسَدَ کُلُّهُ أَلَا وَ هِیَ القَلبُ»؛ آگاه باشید! در پیکر انسان یک تکه‌گوشت وجود دارد، اگر آن اصلاح شود، تمام بدن اصلاح خواهد شد، و اگر آن فاسد شود، تمام جسد فاسد خواهد شد، همانا آن تکه‌گوشت «قلب» است.

مولانا محمدقاسم افزودند: مولانا ندوی با اشاره به این حدیث افراد خواص را به‌عنوان «قلب امت» معرفی نمودند؛ اگر در وجود علما ضعف و سُستی پیدا شود، تمام امت با ضعف و مشکل دچار خواهد شد. قلب وقتی تپنده باشد و تحرک داشته باشد، جامعه دگرگون خواهد شد. ضعف قلب با حُب مال و حُب دنیا به وجود می‌آید.

ایشان افزود: همان‌گونه که صفت قلب، حیات، حرکت و حرارت است، علما هم بایستی این صفات را در وجود خود بیاورند، و این صفات با عشق الله و عشق رسول‌الله و کثرت ذکر و خواندن سیرت رسول اکرم و صحابه و اتباع سنت حاصل می‌شود.

مولانا قاسمی تأکید کرد: علما و داعیانِ دین، در هیچ شرایطی نباید فعالیت خود را متوقف کنند. زمانی که خواص از آزمایشات الهی درس عبرت نگیرند و در وجودشان رکود و جمود پیدا شود، قطعا قساوت قلب پیش می‌آید. اگر چنین شود امت دچار مشکل می‌شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن