مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

ظرفیت های مغفول توسعه خراسان شمالی در گفتگو با نماینده بجنورد

افتتاح بازارچه مرزی شاه کلید رفع مشکلات

آوای سنت: نماینده بجنورد و راز و جرگلان بر توسعه نوارمرزی شمالی با استفاده از پتانسیل های بالقوه تاکید کرد.

به گزارش آوای سنت، سید محمد پاک مهر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به موانع موجود در سر راه ایجاد بازارچه مرزی گفت: از سال های دور گذشته ضرورت راه اندازی بازارچه مرزی ” پرسه سو” مطرح است که تحقق این امر که می توانست باعث ایجاد رونق اقتصادی در منطقه جرگلان و به همین ترتیب بخش راز شود، اما متاسفانه تاکنون محقق نگردیده است.

وی با بیان اینکه در زمان صفر مراد نیازوف رئیس جمهور فقید ترکمنستان شرایط ایجاد بازارچه مرزی فراهم بود، افزود: از آنجایی که که مادر نیازوف بستگانی در ایران داشت، مراودات دو کشور همسایه در زمان وی بسیار خوب و پر رونق بود و احتمال داشت ، بازارچه مرزی پرسه سو افتتاح شود. ولی پس از فوت وی رویکردها تغییر کردند و در زمان فعلی از طرف مقابل همراهی و همکاری لازم در این زمینه وجود ندارد.

دکتر پاک مهر درباره رایزنی های بعمل آمده با وزارت امور خارجه برای اعمال راهکارهای لازم جهت ایجاد بازارچه مرزی عنوان نمود: نظر ظریف وزیر امور خارجه هم این است که طرف مقابل همکاری کافی در خصوص ایجاد بازارچه مرزی را ندارند و آنها اندک مراودات کامیونی را نیز ممنوع کرده اند. برخی از دوستان بحث هایی را درباره بیماری کرونا مطرح می کنند و نظر بنده به این است که اگر زمینه برای پیگیری بسترهای اقتصادی فراهم باشد، نباید آن را به هر دلیلی متوقف کرد. مسلما با رعایت پروتکل های بهداشتی می توان امورات مهم از جمله تحصیلی، بازاری و کشاورزی را دنبال کرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم از مردم راز و جرگلان به عنوان مدافعان مرزی یاد کرد و اظهار داشت: در خراسان شمالی به معنای واقعی وحدت میان مذاهب برقرار می باشد و به ضرس قاطع می توان گفت که این وحدت و همزبانی در کشور زبانزد خاص و عام است. خراسان شمالی ازپتانسیل های زیادی برای پیشرفت های افتصادی برخوردار است، از آن جمله اسب اصیل ترکمن بعنوان یک پتاسیل غنی شناخته می شود که هم در زمینه مسابقات ورزشی و هم خرید و فروش قسمتی از نبض بازار اقتصادی را در دست دارد. ضمن آنکه در بحث نوغانداری، بهترین و مرغوبترین پیله ابریشم در خراسان شمالی تولید می شود.

دکتر پاک مهر یادآور شد: در زمینه کشاورزی صد کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان داریم که بخش مهم آن مربوط شهرستان راز و جرگلان را در برمی گیرد. این مسئله می تواند بسترهای گشایش مجدد مراودات اقتصادی با کشور همسایه را برقرار نماید. خوشبختانه استان ما برخوردار از دو سد آبی است  که برای مصرف روزانه، مصرف کشاورزی و مصرف صنعتی کفاف امور را می کنند. پوشش طبیعی مناطق این شهرستان برخوردار از گیاهان دارویی هستند و همچنین در بهبود صنعت دامپروری و خودکفایی در بخش فراورده های گوشتی و لبنی تاثیر بسزایی دارند.

این نماینده حوزه انتخابیه بجنورد و شهرستان راز و جرگلان صنعت فرش دستباف ترکمن در شهرها و روستای شهرستان را بسیار اصیل خواند و تاکید کرد: خوشبختانه درصد بالایی از بانوان ترکمن به این حرفه اشتغال دارند و خروجی بسیارخوبی را بخش صادرات فرش شاهد هستیم. سعی و تلاش براین است تا هرچه زودتر باقیمانده واسطه های احتمالی را حذف کرده و با ایجاد ارتباط مستقیم میان بافنده و خریدار که مسلما شرکت بین المللی هستند، به میزان دستمزد بافندگان زحمتکش بیفزاییم.

به عنوان نماینده حوزه انتخابیه بجنورد و شهرستان راز و جرگلان که قسمتی از ساکنان آن را اهل سنت تشکیل می دهند، وظیفه دارم همه تلاشم را بکار بگیرم تا احیانا حقی از این عزیزان اجحاف نشود. اساسا مهمترین فاکتور موفقیت یک نماینده مجلس در پایان دوره این است که هیچ گونه تفاوتی میان قومیت ها و علی الخصوص مذاهب قائل نشود. انشااله در فرصت پیش رو شاهد اقدامات اساسی در سطح حوزه انتخابیه خواهیم بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن