اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

مولانا چابهاری: ذکر دریچه ارتباط با الله است

یهود و نصاری در پی اختلاف افکنی در امت اسلامی هستند

آوای سنت: عالم شاخص اهل سنت ذکر الله متعال را عامل پاکی قلب و استحکام ایمان مومن دانست.

به گزارش آوای سنت، شیخ الحدیث مولانا عبدالرحمن چابهاری در گفتاری شرط پایبندی مسلمانان به اجرای احکام اسلامی را برخورداری از ایمان سالم دانست وگفت:اقرار به ایمان و مداومت به آن نتیجه داشتن ایمان سالم و کامل است. ذکر نام خداوند متعال و تکرار اسم اعظم با فکر متمرکز دریچه معنوی قلب را باز کرده و اسامی متبرک باریتعالی را در آن به ثبت می رساند.

وی افزود: قلب به منزله هستی انسان و حاکم اعضا، جوارح و جسم به حساب می آید و فعالیت آن در طول همه لحظات شبانه روز برای ادامه حیات بشر کاملا ضروری است،ذکر، قلب را تطهیر می کند و موجب دفع وسوسه و انحراف شخص به سمت بدی ها و منکرات می شود.استعانت به وقت ذکر و یاری طلبی از خدای متعال، سختی های زندگی را سهل و آسان می گرداند.

برای خواندن و تکرار اذکار وقت خاصی تعیین نشده است. زمزمه اسامی رب متعال به مرور زمان تبدیل به یک عادت مثبت شده و قلب به این طریقه خو پیدا می کند. اثر ذکر بر روی قلب، تاریکی ها را از جسم و روان دور کرده و بدن را به تزکیه می رساند. در این هنگام اعضا و جوارح هم یاد الله را مطالبه می کنند. آرامشی بس بی نظیر که فرد را به درجه اعلای معنویت رهنمون می سازد.

مولانا چابهاری نتیجه اذکار را کامیابی و موفقیت در زندگی مادی و معنوی خواند و ادامه داد: اذکار، تایید صفات خداوند است، لذا خصلت های زشتی که غفلت باعث شان است و گناهانی که بر اثر غرور، حرص و شهوت در رفتار انسان پدیدار می شوند، همگی با اهتمام به اذکار کم رنگ شده و امور فرد ذاکر به بهترین کارها از جمله سخاوت، قناعت و محبت مزین می شود. این چنین اشخاص به معنای واقعی درجه انسانیت را تجربه می کنند‌، اما اشخاصی که تنها نام انسان را یدک می کشند، بدون بندگی و بدون طاعت و عبادت تفاوتی با حیوانات ندارند‌.

امام جمعه اهل سنت چابهار حفاظت از آبرو و کرامت فردی و اجتماعی را بسته به نوع اعمال برشمرد و اظهار داشت: پیروان شریعت مطهر دین مبین اسلام از گزند هر نوع آفت های مخرب، تهدیدها و مصایبی که ایمان شان را به چالش بکشد، دور هستند و جایگاه فردی و اجتماعی شان هرگز لکه دار نمی شود. انسان های پاک و مومن ترس از خالق دارند و این امتیاز باعث اجتناب از افتادن به ورطه گناه و آلودگی می گردد.

قرآن کریم به افراد با ایمان توصیه می کند باریتعالی را به کثرت یاد کرده و پاکی او را در هر صبح و شام تصدیق نمایند. کثرت ذکر الله در واقع هم نشینی و هم کلامی با رب متعال است. از مصادیق ذکر و نماز در جامعه آداب و اذکار است‌. از قرآن کریم به عنوان بارزترین مصادیق ذکر الله یاد می شود. انسان مسلمان پیش از انجام هر کاری باید خالق خود را با بسم االله الرحمان الرحیم یاد کرده و در پایان حمد و سپس شکر بگوید. ذکر روزانه خیلی  مهم  است. عباداتی مانند نماز، طواف، تلاوت قرآن کریم و دست زدن به آن نیاز به گرفتن وضو دارند، اما ذکرالله از این شرط مستثنی است، چون همان گونه که گفته شد، ذکر وقت و دقیقه نمی شناسد و درهای آن در همه اوقات باز است.

مولانا چابهاری در تحلیل وقایع کنونی دنیای اسلام متذکر شد: امروزه مشکلات و مصایب بر امت اسلامی از هر سو سرازیر است، هر مشتی که بالا می رود و بر فرق امت اسلامی پایین می ‌آید، به خاطر اعمال خود مسلمانان است. گاهی  اوقات خداوند متعال اعمال مسلمین را به صورت یک نماد دیگر ظاهر می‌ کند تا آنها به کردارهای‌ بدشان پی ببرند، چنان که اعمال ننگین بنی اسرائیل سبب شد فرعون بر آنها مسلط  شده و زندگی شان را به تباهی کشید. فرعون و یارانش بنی اسرائیل سال های زیادی در سختی و عذاب قرار دادند. از این جهت باید از اعمال بد هراسان بود که نحوست شان نه فقط در آخرت، بلکه در همین دنیا نیز نمایان می‌ شود.

مدیر مدرسه دینی جامعه الحرمین الشریفین چابهار متذکر شد:دنیای کفر، اتحاد و همدلی دنیای اسلام را نمی خواهد. یهود و نصاری به خوبی می دانند که اتحاد میان مسلمان اریکه قدرت شان را ضعیف کرده و دست شان از چپاول سرزمینها کوتاه خواهد کرد.دشمنان امت اسلامی نمی آیند تا دست نوازش بر سر ما بکشند، بلکه نیت شان از دوستی و مراودت، به یغما بردن ثروث های خدادادی است. تا زمانی که اتحاد ما به حد اعلا نرسد و تفرقه ها را کنار نگذاریم، کفر و وابستگان شان در کمین خواهند بود.کفر برای مسلمان هیچ خیری نمی رساند، چون ذات وی بر بدی و شرارت پایه گذاری شده است. کسی که هدفش بد و ذاتش آسیب رسان باشد، تنها منافع خویش را درنظر می گیرد و برای رسیدن به مقاصد شومش راه های مختلف را امتحان می کند که از جمله آن چرب زبانی و دروغ پردازی است.

مولانا چابهاری نماز را تحفه معراج برای رسول گرامی اسلام یاد کرد و عنوان نمود: در صدر اسلام تمامی احکام به وسیله حضرت جبرئیل امین نزول پیدا کرده و به واسطه ایشان به نبی مکرم ابلاغ می شد، اما در مورد نماز، خود رب العالمین عزوجل مستقیم و بدون واسطه آن‌ حضرت صلی الله علیه و آله وسلم را خطاب قرار داده و فرضیت نماز را بیان کرده است. تفاوت ما با سایر امت ها در همین نماز است که حق را از باطل جدا می کند. وحدت ما با خواندن نماز شکل می پذیرد و عظمت امت آخر زمان با عبادت به درگاه خالق یکتا تحقق میابد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن