گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

تاکید بر استفاده از ظرفیت های بانوان در عرصه های مختلف

گفتگو با خانم سولماز صحنه بانوی فعال اهل سنت

آوای سنت: بانوی فعال اهل سنت بر توانایی های بانوان در زمینه های مختلف تاکید کرد.

به گزارش آوای سنت، سولماز صحنه در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر ضرورت بهره مندی از توانایی های زنان در مشاغل اداری؛ خانگی و فعالیت های اجتماعی و همچنین حمایت از ایده های خلاق گفت: در گذشته بانوان به دلیل کمبود امکانات و فضاهای آموزشی بانوان در روستاها و مناطق دور دست، کمتر فرصت ادامه تحصیل داشتند.در گذشته فرهنگ غالب در میان خانواده ها بر مخالفت با ادامه تحصیل دختران پس از دوره ابتدایی تاکید می کرد. اما امکانات بتدریج بیشتر شده اند و امروز می‌ بینیم که درصد بالایی از فارغ التحصیلان دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌ دهند.

وی با تاکید بر این نکته که نمی توان به بهانه محدود بودن زنان، توانایی های آنها را در عرصه های مختلف نادیده گرفت،افزود: دین مبین اسلام محدودیت هایی را برای بانوان در نظر گرفته است که از آن جمله می توان به رعایت پوشش و حجاب اسلامی، پرهیز از دورهم نشینی های بیهوده، ارتباط با نامحرم، کار کردن در محیط هایی با رویکرد خلاف شرع  و… اشاره کرد. بنده به عنوان یک بانوی نسبت به آسیب های بسیاری که بانوان را تهدید می کند، آگاهی دارم، اما نباید بانوان را با این فرض که ممکن است در معرض آسیب قرار بگیرند، از فعالیت های سالم اجتماعی و یا اشتغال در ادارات منع کنیم.

خانم صحنه ضمن اشاره به تهدیدات فضای مجازی اظهار داشت: از زمان پیدایش امکانات جدید مانند واتساپ و تلگرام اقشار جوان ما اعم از پسران و دختران در معرض تهدید و آسیب قرار دارند. از سوی دیگر شبکه های ماهواره ای هم با اعتبارات کلان دست به تولید فیلم هایی می زنند که به مرور زمان بر روی فکر و روح بانوان تاثیر می گذارد.محتوای این گونه فیلمها غالبا بر  روی بی بند و باری و ارتباط با نامحرم متمرکز شده است. متاسفانه می بینیم که طلاق در جامعه روند رو به رشد داشته که مهمترین دلایل آن معضل بیکاری، مقوله چشم و هم چشمی و نبود قناعت در بین خانواده های تازه تشکیل یافته، می باشد. در همین ایام علاقه به زندگی مجردی در میان زنان بیش از پیش احساس می شود. زمان آن است که خانواده ها کنترل بیشتری نسبت به رفتارهای فرزندان خود در فضای مجازی و فیلم های ماهواره ای داشته باشند.

والدین و سرپرستان خانواده ها نباید دلخوش به این مسئله باشند که فرزندشان مدت طولانی داخل اتاق نشسته و مشغول به انجام تکالیفش است. نیم دهه از ورود تلگرام به منازل مردم می گذرد و فرزندان ما به جای آن که در اوقات فراغت، کتاب و مجلات مفید بخوانند، سرگرم گشت و گذار در فضای مجازی هستند.

این بانوی تحصیل کرده اهل‌ سنت با نگاهی به گذشته عنوان نمود: در دو دهه پیش از این، بسیاری از تهدیدات در بیرون از خانه بودند و خانواده ها به خوبی با مواردی که یک بانوی جوان را تهدید می کرد، آشنایی داشتند، اما اکنون اکثر تهدیدات ناشناخته هستند‌. روزانه اخبارمتعددی در فضای تلگرام پخش می شوند و دیدن تصاویر نامتعارف در روحیه نسل آینده تاثیر می گذارد.‌ شایعات مختلفی در عرض چند ثانیه کانال به کانال می چرخند، بی آنکه صحت شان معلوم باشد. بخشی از اخبار و تصاویر با فرهنگ اسلامی ما همخوانی ندارند و لذا والدین وظیفه دارند با تشریح محدودیت ها، اولادشان را نسبت به خوبیها و بدیهای فضای مجازی آشنا کنند.

خانم صحنه یادآور شد:به نظر بنده آنچه علمای محترم به خانواده ها درباره بانوان هشدار می دهند، به فعالیت های اجتماعی و یا اشتتغال آنها در ادارات مربوط نمی شود. اسلام با کار کردن بانوان و فعالیت این قشر مخالفت نکرده است، در عین حال متاسفانه دیده می شود که برخی از بانوان پا را از حدود شرعی فراتر نهاده و با پوشش نامناسب به میان انظار می روند. الگو برداری از فرهنگ مبتذل غربی و تاثیر فیلم هایی که با هدف انحراف جوانان ما تولید می شوند، در رفتار برخی پسران و هم دختران مشهود است، ولی هر تغییر رفتار عفت و پاکدامنی آنها را به چالش می کشد و ما متاسفانه از این ناحیه به شدت در معرض آسیب قرار داریم.

این نویسنده زن ترکمن خاطر نشان ساخت: مادران مسئولیت مستقیمی در رشد و تربیت فرزندان خود دارند. اگر فرزند در خانه درست تربیت نشود و به بهانه تک دختر بودن، تک پسر بودن و یا تک فرزند بودن بیش از اندازه به وی عشق بورزیم، نتیجه معکوس خواهد داشت. فرزندان باید پیش از ورود به جامعه ناملایمت های زندگی را بشناسند. از آنچه که به آنها انتقاد وارد است، بپرهیزند. والدین آزادی را بد معنی نکرده و اجازه هر نوع فعالیت میدانی را به ویژه به  دختران خود ندهند. در خانه خواندن نماز، تلاوت قرآن و شنیدن بیانات علما را تکلیف کنند. در زندگی خود خدا را ناظر بر اعمال خود ببینند و بدانند سعادت و خوشبختی در اجتناب از منکرات قرار دارد. لارم است یاد بگیرند که روی پای خودشان بایستند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن