اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولوی ایل نژاد : عبادت کلید دفع مخاطرات است

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع اهل‌سنت درگز دفع عناصر موذی بوسیله عبادت را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، مولوی مرتضی ایل‌نژاد طی سخنانی ضمن اشاره به اهمیت جایگاه قرآن در زندگی مسلمان، فرمایشات کتاب آسمانی مسلمانان از نیاز‌های مهم، برای رشد معنوی انسان دانست و گفت: ﺍﺯ ﻭﺍﮊﻩ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﯾﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭﺍﮊﻩ ﯼ ﺭﺷﺪ می باشد. قرآن ﮐﺘﺎﺏ ﺷﮕﻔﺘﯽ ﺍﺳﺖ، زیرا انسان را بسوی رشد و پیشرفت هدایت می کند. کسانی ﮐﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺮﻑ نبی مکرم ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺍﻫﻞ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﺮﻗﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ.

انسان دائما در حال رشد است. اما در این میان از رشد معنوی نیز نباید غافل بود، چون انسان برای رشد کامل خود، نیاز ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﭘﺮﺳﺘﺶ دارد و در صورت ﺑﯽ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ﺁﻥ، ﺩﺭ ﺭﻭﺡ ﻋﺪﻡ ﺗﻌﺎﺩﻝ ایجاد می‌شود.

مولوی ایل نژاد با بیان این مطلب که ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﺎﻟﻰ ﺯﯾﺎﺩ ﺩﺍﺭﺩ، افزود: ﻫﺮ ﺍﺣﺘﯿﺎﺟﻰ ﮐﻪ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻧﺸﻮﺩ، ﺭﻭﺡ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻀﻄﺮﺏ ﻭ ﻧﺎﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ. ﺍﮔﺮ شخصی ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ طول عمرش ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ ﻭ ﺣﺎﺟات ﺩﯾﮕﺮش ﺭﺍ رفع و رجوع نکند دچار مشکلات خواهد شد‌. ﻋﮑﺲ ﻣﻄﻠﺐ ﻫﻢ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ فرد دائما ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﺎﺩﯾﺎﺕ بوده ﻭ زمانی ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻌﻨﻮﯾﺎﺕ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ، ﺭﻭﺡ ﻭ ﺭﻭﺍﻥ ﺍﻭ همیشه ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ بوده و رشد وی درست و کامل صورت نمی‌گیرد.

ﺍﮔﺮ ﻭﺭﺯﺵ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﻼﻣﺘﻰ ﻣﻔﯿﺪ تلقی شود، ﺍﮔﺮ ﺁﺏ ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﻫﻮﺍﻯ ﭘﺎﮎ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ شخص حیاتی باشد، ﻧﻤﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﻼﻣﺘﻰ یا نیاز مبرم و ضروری ﺍﺳﺖ. ﺭﺍﺯ ﻭ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﺎ خدای متعال ﺭﻭح ﺭﺍ ﭘﺎﮎ و منزه کرده و ﻋﻨﺼﺮﻫﺎﻯ ﺭﻭﺣﻰ ﻣﻮﺫﻯ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ عبادت ﺑه بیرون رانده می شوند.‌

امام جمعه اهل ‌سنت مسجد جامع رسول اکرم( ص) درگز انواع دینداری را فصلی، فردی، انتفاعی، سطحی و به صورت جامع خواند و اظهار داشت: برخی ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﯼ ﻫﺎ ﻓﺼﻠﯽ، ﺷﻌﺎﺭﯼ، ﻧﺎﭘﺎﯾﺪﺍﺭ و جوگیرانه ﺍﺳﺖ. اشخاصی نیز هستند که در عین پایبندی به طاعت و عبادت فریضه امر به معروف و نهی از منکر را جدی نمی گیرند. باریتعالی دوست ندارد پیروان این امت فقط به خویشتن فکر کرده و تنها برای خودشان دعا کنند.

دینداری فردی از نظر اسلام پسندیده نبوده و فرد مومن و متعهد باید تلاش کند تا جامعه را هم به به سمت عبادت دعوت دهد. دینداری نباید به خاطر موجه نشان دادن خود، سود و نفع شخصی و رسیدن به مسند دولتی باشد. امروز در دادگاه ها اشخاصی محاکمه می شوند که پیش از این تسبیح به دست گرفته و خود را فردی مذهبی و علاقمند به دین نشان می دادند.

مولوی ایل نژاد خاطر نشان کرد: دینداری را نه سطحی بگیریم و نه مانند خوارج برای کوچکترین حرفی، دیگران را کافر بنامیم. ایراد ندانستن مصافحه با نامحرم سطخی نگری است. کوچک شمردن دزدی های ساده نیز از انواع آن بشمار می روند.

اسلام‌ تجزیه ‌پذیر نیست‌ و شخص‌ مسلمان‌ در برابر احکام‌ ثابت‌ و قطعی‌ اسلام‌، قدرت‌ پذیرش‌ یا رد ندارد، پس‌ یا باید دین ‌را با همه کلیات آن‌ بپذیرد، یا این‌ که‌ از دین‌ خارج‌ شود. در تجزیه‌ و تفرقه ‌افگنی در دین یا در اختلاف‌ و کشمش‌ و از شبهات‌ و گناهانی که‌ شیطان‌ با هدف‌ گمراه‌ ساختن‌ دستور می‌دهد، دوری کرده و به ریسمان الهی چنگ زنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن