اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مولوی رخشانی:رسالت سنگین خانواده ها در زمینه آموزش تعالیم اسلامی

آوای سنت: امام مسجد محمد رسول الله شهر علی آباد از نبود تعلیمات دینی در منازل به عنوان معضل کنونی جوامع اسلامی یاد کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد رخشانی در گفتگو با خبرنگار ما رعایت پوشش و حجاب اسلامی را نه مختص برای یک ملت، بلکه دستور قرآن کریم برای همه امت دانست و گفت: رعایت حجاب و پوشش اسلامی نیز جزئی از اعمال است که هر قوم و عشیره ای آن را بنابر سنن و رسوم خود بکار می بندند و چنین نیست که دل بخواهی و اختیاری باشد. حجاب یک تکلیف شرعی و امر الهی است و تعلل در آن صدماتی را به زندگی فردی و اجتماعی افراد وارد می آورد.

یک انسان مسلمان همانطور که باید در شبانه روز نماز بخواند، همچنین باید در پوشش اسلامی خود و اعضای خانواده در رعایت شئونات دقت لازم را بعمل آورد. در قدیم اخلاقیات بسیار مهم بودند و آسیب کمتری جوامع را تهدید می کرد، اما برخی از جوانان امروزی همه چیز را بسته به تصمیمات شخصی خود می دانند و به راه هایی می روند که بعضا اشتباه بوده و به سختی تاوان عمل می پردازند.

مولوی رخشانی با اشاره به مخالفت یهود و نصارا با حجاب گفت: هرگز در این مسئله شک نکنیم که بشرط آزاد بودن در مسئله حجاب به پیشرفت نخواهیم رسید. کسانی در بیرون حجاب را موضوعی شخصی و اختیاری می دانند، اما خودشان قوانینی را تصویب می کنند که امکان حضور بانوان و دختران مسلمان با حجاب در سر کار اداری را سلب می کند و یا به دانش آموزان اجازه حضور در سرکلاس درس را نمی دهد.

امام مسجد محمد رسول الله شهر علی آباد از توابع استان گلستان تاکید کرد: برای حجاب و پوشش اسلامی تاریخ خاصی تعیبین نشده است. یهود و نصارا هم در زمان انبیاء خود بشدت این مسئله را رعایت کرده و امروز از دستورات کتاب شان سرپیچی می کنند. بزرگترین و مهمترین افتخار ما به این است که جزو امت محمدی می باشیم و نباید شکل و شمایل خود را با این فرض که عاقل و بالغ هستیم شبیه آنها درآوریم.

دختر و پسر تا مادامی که تحت حمایت والدین شان قرار دارند می بایست تابع اوامر ایشان باشند. رسیدگی به فرزندان یک تکلیف و وظیفه دینی و شرعی به حساب می آید، اما در مقابل آنها هم موظفند مطابق با خواست کسانی که عمری برایشان زحمت کشیده و از یک طفل شیرخوار به جوانی رسانده اند، عمل نمایند.

مولوی رخشانی یکی از ایرادات مهم در مسئله حجاب را مربوط به نبود تعلیمات دینی در منازل برشمرد و یادآور شد: روش تربیتی ما باید طوری باشد که فرزند از همان سن کودکی برابر با انتظار پدر و مادر عمل کند. متاسفانه برخی از پدران ما امورات دختر خانواده را با این فرض که دیگر بزرگ شده است به مادر خانواده محول می کنند که این تدبیر و سیاست اشتباه است. ما فرزندان خود را به دانشگاه نمی فرستیم که در فردای فارغ التحصیلی خود را عالم و دانشمند تصور کرده و افکار والدین شان را قدیمی و دیروزی بدانند. در سوی مقابل هیچ فرزندی به اختیار خود اهل مسجد و مکتب نخواهد رفت، مگر آنکه پدر خانواده از کودکی در تعلیم و تعلم وی کوشا باشد.

این عالم اهل سنت بلوچ در پایان گفت: دقت به احوالات جسمانی فرزند حجت را وی تمام نمی کند. دوران کودکی گذرا است و بسیاری از خااطرات آن فراموش می شود، لیکن تعلیمات در روح و جسم انسان باقی می ماند. بدین جهت پیش از آنکه امکانی در اختیار فرزند بگذاریم نحوه استفاده از آن را تذکر داده و در صورت مشاهده تخلف تمهیدات لازم را بکار ببندیم، زیرا در غیر این صورت فرزند به اختیار خود تصمیم گرفته و کنترل اعمالش در آینده بسیار سخت خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن