مقالات و یادداشت ها

پهپادهای ایرانی و تغییر صحنه جنگ در اوکراین

یادداشتی از فؤاد شهبازوف

آوای سنت : در حالی که نبرد روسیه و اوکراین وارد هشتمین ماه خود می شود، مسکو به طور فزاینده در حال از دست دادن امتیازات استراتژیک خود است،زیرا اوکراین همچنان به بازپس گیری سرزمین های از دست رفته خود از طریق ضدحمله های بسیار موفق ادامه می دهد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، با شکست نیروهای روسی در جبهه خارکف-لیمان و عقب نشینی آنها در خرسون، خوش بینی مسکو نسبت به نتیجه جنگ کاهش یافت.روسیه برای تنظیم موقعیت استراتژیک کشورش به شرکای خود-چین، ایران و کره شمالی-روی آورده است تا نیازهای خود را به تجهیزات نظامی و مهمات، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین و توپخانه مدرن برآورده کند.

کاخ سفید در ماه ژوئیه، اعلام کرد ایران در حال آماده شدن برای تجهیزروسیه به پهپادهای ایرانی برای استفاده در اوکراین است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت:این اطلاعات نشان می‌دهد که ایران در حال آماده شدن برای آموزش نیروهای روسی برای استفاده از این هواپیماهاست،او افزود قرار است جلسات آموزشی به زودی آغاز شود.

این خبر غوغایی در اوکراین و غرب به پا کرد، هرچند تهران قاطعانه این خبر را تکذیب کرد. گزارش‌های ایالات متحده در اواخر سپتامبر، زمانی که نیروهای اوکراینی هواپیماهای بدون سرنشین را در شرق منطقه دنیپروپتروفسک، شهر جنوبی اودسا و در نزدیکی بندر پیونینی سرنگون کردند، تأیید شد.

وزارت دفاع اوکراین گفت که هواپیماهای ساقط شده از نوع شاهد۱۳۶و مهاجر۶ است که می توانند موشک حمل کنند یا مأموریت های شناسایی انجام دهند.

برخلاف پهپادهای رزمی روسی، پهپادهای ایرانی نسبتاً کوچک هستند و می‌توانند مسافت طولانی حدود ۲۵۰۰ کیلومتر را با سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت طی کنند و در ارتفاع بسیار پایین پرواز کنند و سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین به سختی می تواند آنها را هدف قرار دهد.

در اواخر سپتامبر، یک هواپیمای بدون سرنشین،سامانه دفاعی اوکراین را دور زد و مقر نیروی دریایی اوکراین را در اودسا ​​هدف قرار داد.

ایران مدت‌هاست که با هدف تقویت نیروی هوایی و قدرت عواملش در سراسر خاورمیانه.بر روی بومی سازی هواپیماهای بدون سرنشین خود سرمایه‌گذاری کرده است.

حزب الله و مبارزان حوثی از فناوری هواپیماهای بدون سرنشین ایران علیه مخالفان خود استفاده کرده اند. حزب الله از پهپادهای ایرانی علیه اسرائیل استفاده کرده و در گذشته موفق شده به سامانه های دفاع هوایی پیشرفته نفوذ کند.

حوثی ها با پهپادهای ایرانی حملاتی را علیه عربستان سعودی انجام دادند. تهران با تجهیز نیروهای روسی بار دیگر این نقش خود را تکرار می کند.

بر اساس گزارش ها، اولین محموله پهپادهای ایرانی در ۲۸ مرداد وارد روسیه شد. به گفته این منابع، این قرارداد طی چندین ماه توسط هیاتی به سرپرستی سید حجت الله قریشی معاون وزیر دفاع ایران و وابسته نظامی روسیه در تهران مذاکره شد. در چارچوب این قرارداد، افسران روسی برای آموزش به ایران سفر کردند و کارشناسان فنی ایرانی برای پشتیبانی فنی به روسیه رفتند.

استفاده گسترده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه نیروهای اوکراینی نشان دهنده این است که گستره نظامی تهران فراتر از خاورمیانه است.

استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین،کاستی های برنامه پهپاد روسیه را که تا حد زیادی در تولید انبوه هواپیماهای رزمی موثر شکست خورده است، نشان می دهد.در این میان پهپادهای ایرانی کارآمدی خود را ثابت کرده اند.اخیرا تصاویر ویدئویی از هواپیماهای شاهد منتشر شده که انهدام بسیاری از اهداف اوکراینی را نشان می دهد.

تلاش‌های ایران برای تجهیز روسیه و نیروهای نیابتی خود در خاورمیانه نشان می‌دهد که تهران مشتاق است خود را به عنوان یک صادرکننده بزرگ تسلیحات در رقابت با ترکیه – به عنوان یک رقیب قدرتمند ژئوپلیتیک – برای نفوذ منطقه‌ای معرفی کند.

ایران با نشان دادن کارایی پهپادهای خود در اوکراین می تواند جایگزینی برای پهپادهای بیرقدارترکیه ارائه کند.

در واقع، فناوری نسبتاً ارزان استفاده شده در پهپادهای ایرانی، آنها را برای کشورهای طردشده و بازیگران غیردولتی در منطقه قابل دسترسی می کند. در حال حاضر، با توجه به کمبود جدی تدارکات و مدیریت فاجعه بار لجستیکی در اوکراین، ایران یک شریک نظامی و صادرکننده تسلیحات مطلوب به روسیه است.

اگرچه ایران به طور رسمی اعلام کرده که تهران به دنبال حل و فصل دیپلماتیک درگیری در اوکراین است، اما صادرات پهپادهای این کشور، ایران را به بازیگر اصلی در جنگ جاری مسکو در اوکراین تبدیل کرده است که ممکن است عواقب آتی در داخل و خارج منطقه داشته باشد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن