اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مکاتب تابستانی مکانی مناسب برای تربیت فرزندان

آوای سنت: یک عالم اهل سنت دره گز، مکاتب تابستانی را محلی مطمئن برای فراگیری تعالیم دینی و قرآنی کودکان توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی مرتضی ایل نژاد در گفتگو با خبرنگار ما گسترش مکاتب تابستانی در مناطق مختلف اهل سنت کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تا چندی پیش مراکز و شعبه های مکاتب تنها تعدادی استان های اهل سنت نشین را شامل می شد، اما خوشبختانه ترویج فرهنگ تعلیم دانش اموزان در مکاتب تابستانی باعث شده است تا مکاتب در میان خانواده ها و بطن جامعه نهادینه شود. به خوبی می دانیم که دانش آموزان در سن یادگیری بهتر از افراد بزرگسال می توانند قرآن یاد گرفته و سوره ها را به ذهن بسپارند. اولیای مدارس در مقطع ابتدایی، دانش آموزان را موکلف به یادگیری شیوه حفظ ضرب و تقسیم اعداد می کنند که دروس این چنینی تا پایان عمر به درد انسان می خورد.

درس های قرآنی نیز به همین نحو هستند و اگر به موقع یاد گرفته شده و در حافظه قرار بگیرند، به سادگی فراموش نشده و موجب بالندگی و اعتماد به نفس می شود.

مولوی ایل نژاد با تاکید بر ضرورت حمایت خانواده ها از مکاتب قرآنی اظهار داشت: رونق مکتب خانه بستگی به استقبال مخاطبین کودک از جلسات دارد و هر چه علاقمندی ها بیشتر باشد، شوق مشارکت در سایر علاقمندان نیز بیشتر خواهد شد. ضمن آن که مکاتب محلی مطمئن برای تعلیم دانش آموزان در زمینه اخلاقی، رعایت حسن رفتار با اطرافیان، آشنایی با نکات مثبت و پیدا کردن همراهان دلسوز هستند. علاقه اولیه یک کودک در زمان عضویت در مدرسه، کنجکاوی برای شناخت بهتر از محیط پیرامون است و بدین جهت اصرار زیادی در همراهی با والدینش دارد.

این فارغ التحصیل حوزه علمیه اهل سنت خراسان رضوی یکی از نیازهای کودکان را بازی در مکان های تفریحی خواند و افزود: کودک از بازی در محیط باز خسته نمی شود و در صورت امکان طی طول سال می تواند به بازی سرگرم شود. از سوی دیگر توانایی زیادی در یادگیری مفاهیم درسی دارد و قادر است با استفاده از برنامه های تشویقی به فعالیت های جانبی بپردازد. طبع کودک، بودن در میان هم سن و سالانش می باشد. به رشته های ورزشی دو چندان علاقه نشان می دهد. ضمن آنکه بسیار باهوش و نکته سنج بوده و از معیشت سر در می آورد. همچنین می داند که نمی تواند هر چیزی را تنها برای خودش بخواهد. پس همانگونه که درباره اهمیت یادگیری کلاس های درسی با فرزندان گفتگو می کنیم، می بایست درباره الزام فراگیری دین و قرآن نکاتی را متذکر شویم.

مولوی ایل نژاد، تاثیر تشویق روی کودک را مفیدتر از هرگونه تنبیه و توبیخ توصیف کرد و یادآور شد: منظور از تشویق این نیست که هر چه کودک خواست در اسرع وقت برایش مهیا کنیم. یک کودک بر مبنای تخلیش، آرزوهایش را دنبال می کند، اما این بزرگان هستند که باید حقایق زندگی را به فرزندان شان گوشزد کرده و در صدد روشنفکری برآیند.

این عالم اهل سنت عنوان نمود: متاسفانه برخی والدین، فرزندان شان را بد تربیت می کنند. خصوصا در میان والدینی که تک اولاد دارند، فرزند سالاری به چشم می خورد و غالبا به دلیل آنکه مطالبات کودک در خانه به آسانی برآورده می شود، از اجتماع نیز چنین توقعی دارد. والدین باید برای همراهی و همکاری در زمینه تعلیمات دینی فرزندان شان در مکاتب برنامه ریزی داشته باشند. یک کودک در برابر همراهی و تشویق والدینش در مسیر تعلیم احساس تکلیف کرده و هم در زمینه درسی و هم مکاتب قرآنی تبدیل به فردی موفق خواهد شد. کارهای بسیاری مانند برگزاری مسابقات قرآنی در سطح شهرستان می توانند در برنامه های مکاتب تابستانی گنجانده شوند تا ذهن خلاق کودک ما به رشد مناسب رسیده و برای این منظور همیاری لازم است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن