اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

نافرمانی از دستورات الهی باعث هلاکت می شود

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سمیع آباد از توابع تربت جام هلاکت برخی امت های گذشته را پیامد نافرمانی از دستورات دینی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی امان الله برزگر در گفتگو با خبرنگار ما ضمن آرزوی سالی پر آب برای همه امت اسلامی و از جمله استان های خشک و کم برخوردار کشور از منابع زیر زمینی گفت: به یاری خدای متعال همانگونه که دیدیم اخیرا بارش های خوبی را در همه استان ها شاهد بودیم و این موضوع نوید سال زراعی پرباری را به کشاورزان و دامداران زحمتکش می دهد‌. مضافا بر حجم سفرهای آب زیر زمینی نیز افزوده شده است. در برخی مناطق نیمه خشک حیات مزارع و نباتات بستگی به مقدار آب موجود در قنات ها دارد.

مولوی برزگر بارش های چند روز گذشته در کشور را نمونه ای از لطف و کرم الهی خواند و افزود: برای هر نفسی که می آید یک شکر واجب است. خشکسالی های سال های گذشته نگرانی های زیادی را به مردم وارد کرده بود، اما خوشبختانه دعاهای اهل ایمان به درگاه الهی مستجاب شد و باران های امسال امید را در جامعه زنده کرد. این موهبت از سوی دیگر می تواند کشور را در زمینه محصولات غنی کرده و منجر به خودکفایی اقتصادی شود. یک انسان همانگونه که برای تحصیل مال زحمت کشیده و از درگاه متعال انتظار سالی پربار دارد باید نسبت به تکالیف الهی احساس مسئولیت کرده و دستورات قرآن کریم را کم اهمیت نداند.

امام جمعه اهل سنت سمیع آباد از توابع تربت جام زکات را یکی از اصلی ترین واجبات فراموش شده از برنامه زندگی مسلمانان دانست و اظهار داشت: اجداد، پدران و نیاکان ما با آنکه امکانات اندکی برای زندگی داشتند، اما ایمان شان نسبت به ادای زکات مال محکم بود و تا زمانی که پرداخت نمی کردند محصول را به مصرف نمی رساندند. امروز اخلاص و ایمان در ما ضعیف شده است. قرآن کریم بعد از نماز اهمیت زکات را مورد تاکید قرار می دهد. زکات بخشی از فهم دین است که اگر به آن توجه صورت نگیرد در نامه اعمال بعنوان نقطه تاریکی باقی خواهد ماند.

این عالم اهل سنت هلاکت را پیامد نافرمانی برخی امت های پیشین برشمرد و عنوان نمود: مبلغ زکات را به مصرف خانه و خانواده نرسانیم. ادای فریضه حج آرزوی هر مسلمان است، اما طواف بیت الله با ثروتی که زکاتش داده نشده پذیرفته نمی شود. برخی مردم منکرات را در سرقت، مال مردم خوری، کم فروشی، احتکار اجناس ضروری و..‌.می دانند، لیکن نادیده گرفتن دستور خدای متعال و نافرمانی در پرداخت زکات جزو گناهان کبیره به حساب می آید.

جمع آوری مکانیزه محصولات کشاورزی و ارجاع مستقیم آن به سیلوهای دولتی مسئولیت زکات را از روی دوش ما سلب نمی کند. سال ها از پی هم می آیند و کسی که زکات اموالش را ادا نکند بار گناهانش را پیوسته سنگین کرده است.

مولوی برزگر خاطر نشان کرد: بهترین ماه های سال را در پیش رو داریم. در رجب موسم ماه مهمانی خداوند به مشام می رسد. شعبان ماهی است که در آن باید روزه را تمرین کرد. رمضان ایام مهمانی خداوند و بهترین ماه از میان همه و عالی ترین فرصت بخشیده شدن گناهان می باشد. مراقبت از اعمال را در این سنوات شدت بخشیم. دقت کنیم طعامی که در سفره گذاشته می شود طیب و پاک باشد. اگر پولی را از کسی قرض می گیرم آنرا به موقع بپردازیم و با دیر پرداخت کردن ارزش مبلغ از بین نبریم. گرچه گذشت زمان شخص را مجاز به پرداخت بدهی بیش از اصل مال نمی کند، لیکن بی ارزش کردن سرمایه گناهی نابخشودنی است که شخص را مستحق مجازات در سرای باقی خواهد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن