اخبارخارجی
موضوعات داغ

مذاکرات هسته ای در مسیر تهیه متن توافق

دود سفید از از وین بلند شد

آوای سنت : تنور مذاکرات وین با برگزاری جلسه مشترک میان نمایندگان ارشد تمام کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد داغ‌تر شده و طرف‌ها سرگرم رایزنی درباره مسائل کلیدی هستند.

مذاکره‌کنندگان ارشد گروه ۱+۴ و ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک برای دومین روز متوالی در هتل کوبورگ دیدار و پیرامون موضوعات باقی‌مانده در مورد متون مربوط به تضمین‌ها و راستی‌آزمایی بحث و تبادل نظر کردند.

این جلسه در ادامه نشستی است که دیروز (یکشنبه) برای نخستین بار در هشتمین دور از گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد برگزار شد. این دو جلسه خارج از چارچوب کمیسیون مشترک برجام منعقد شد.

رئیس تیم مذاکره کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران از تداوم مذاکرات جهت نوشتن پیش نویس سند نهایی گفت‌وگوهای رفع تحریم‌های ایران خبر داد.

«میخائیل اولیانوف» در توییتی در این زمینه نوشت: «ایران، تروئیکای اروپا، روسیه و چین امروز به تهیه بخش مهمی از پیش نویس سند پایانی مذاکرات وین ادامه دادند. این یک کار کم و بیش موفق بود، اگرچه برخی از مسائل باقیمانده قابل توجه هنوز در بخش مربوط به تهیه یک سند نهایی باقی مانده است.»

مذاکرات امروز هم که سی روز از آغاز دور هشتم گفت‌وگوها می‌گذرد ادامه دارد و شنیده‌ها از منابع خارجی حاکیست که بحث‌ها در زمینه تضمین به پایبندی اجرای برجام و راستی آزمایی رفع تحریم‌ها متمرکز است. ایران پس از ۴ سال تجربه بدعهدی طرف‌های غربی خواستار رفع موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌هاست؛ همچنین بر ایجاد سازوکاری پافشاری می‌کند که عدم تکرار خروج آمریکا از توافق را تضمین کند؛ مطالباتی که هنوز در انتظار گام‌های عملی و ملموس طرف‌های غربی است تا تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در آخرین گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی مستقر در وین تاکید کرد که هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی‌تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد، در صورتی که توافق حاصل شود ابتدا ایالات متحده به عنوان طرف نقض‌کننده توافق باید تحریم‌ها را بردارد و جمهوری اسلامی ایران پس از انجام راستی آزمایی اقدامات هسته‌ای را در چارچوب توافق برجام انجام خواهد داد.

رابرت مالی سرپرست هیات آمریکایی حاضر در وین به تازگی در مصاحبه ای با رویترز، با تعیین یک پیش شرط غیرمرتبط با روند گفت و گوها، از یکی دیگر از رفتارهای غیرسازنده واشنگتن درمسیر گفت وگوها پرده برداشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن