اهل سنت ایرانعمومی

نعمت نماز جماعت در جامعه اسلامی

آوای سنت: امام جمعه موقت سیمین شهر شرکت در نمازهای جماعت مساجد را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، نیاز قلیچ آخوند حنفی شکر نعمت را به نقل از قرآن کریم باعث ازدیاد آن دانست و گفت: ممکن است نعمتی بزرگ مانند دیدار با ماه مبارک رمضان برای کسی که شکر آن را نمی گوید، مجدد تکرار نشود. بسیاری از امت مسلمان با آنکه هر سال به دیدار رمضان نائل می آیند، لیکن بنابر دلایلی همه توفیقات این ماه شامل حال شان نمی شود. حمد و ثنای خدای متعال بخشی از شکر نعمت است و زمانی که نعمت رمضان نصیب می گردد، می بایست به شکر عملی پرداخت. نمازهای پنج وقت نیز نعمتی بسیار گسترده و فراگیر برای اثبات بندگی خالصانه به درگاه پروردگار یکتا هستند که به امت محمدی عطا شده و می توانیم به ساده ترین روش و بدون صرف هزینه و امکانات در بهترین مکان و زمان به آن بپردازیم.

آخوند حنفی استغفار زیاد در پایان رمضان را از دیگر نیازهای مومنین روزه دار در این واپسین روزهای ماه رمضان خواند و افزود: حضور در جلسات ختم قرآن، شرکت در نمازهای تراویح، خواندن نمازهای نافله در روزها و شب های این ماه ارزشمند و بعلاوه پرداختن به اذکار و صلوات، همگی فرصت هایی بسیار ارزشمند و گرانبها برای بهره مندی از این گنجینه عظیم رحمت و مغفرت بشمار می روند، اما بعضا شرایطی پیشامد کرده و شاید نتوانسته ایم از فضائل رمضان به حد نیاز روح و جسم بهره ببریم، لذا بهترین عمل برای جبران این مسئله روی آوردن به استغفار و طلب بخشش از درگاه باریتعالی است.

در دین اسلام مقربان حقیقی کسانی هستند که در نیمه های شب از خواب برخواسته و ضمن خواندن نماز تهجد، دقایقی را به استغفار می پردازند. ام المومنین حضرت عایشه سلام الله از آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم دلیل استغفار عابدان نیمه شب را جویا گردید. آن حضرت فرمایش کرد: از صفات مومنان واقعی این است که پس از هر عبادت در نیمه شب که یک عمل نیک و پسندیده به حساب می آید از دگاه خدای متعال بخشش و استغفار طلب می نمایند.

امام جمعه موقت سیمین شهر در شرح حدیث قدسی بیان داشت: مراد از آبادانی مساجد نه به علت رسیدگی به ظاهر زیبای آن است، بلکه کثرت جمعیت نمازگزار باعث آبادانی معنوی مسجد شده و به محلات آن هم سرایت کند. هر پدری که به مسجد می رود فرزندش را نیز همراه خود آورده و راه کارهای تشویقی را درباره دیگر مردم بکار ببرد. مساجد توسط کسانی به آبادی معنوی می رسند که اعتقاد قلبی و عملی به معاد و روز حساب دارند. کسی که روش و منش خود را در دوستی با مسجد بنا گذارد از اهل الله خواهد بود. پس محبت ما با اطرافیان جهت کسب رضای باریتعالی باشد و یقین بدانیم نزول عذاب در یک سرزمین به خاطر کثرت گناهان در آن است.

آخوند حنفی همچنین عنوان نمود: جوانان در انتخاب دوستان شان دقت کرده و با کسانی که اهل مسجد و دین هستند رفت و آمد نمایند. کسی که اهل مسجد است درک عمیقی از استغفار دارد و جمله ی اهل استغفار تلاش می کنند تا در رفتارهای فردی و اجتماعی خود مراقبت بیشتری به عمل آورند. قانون خدای متعال این است که توبه کنندگان بدون تنبیه بابت خطاها و اشتباهات شان می بخشد. بالاتر از بخشش خداوند هیچ بخشی وجود ندارد. رمضان برای تعدادی از مردم تمرین خواندن نماز در مسجد بود و تاکید زیادی بر این مسئله است که خاتمه رمضان را پایان ارتباط خود با مساجد قلمداد نکنیم. هر صبح برنامه رفتن به مسجد را مرور کرده و این آبادانی را براحتی و سادگی از دست ندهیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن