اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

نغمه وحدت بر فراز خراسان شمالی

آوای سنت : پنجمین همایش ملی نغمه سرایان اهل سنت با حضور ۱۶ گروه موسیقی از ۱۰ استان کشور از شب گذشته در بجنورد آغاز شد و هر یک از گروه‌ها با نواختن آثار هنری و مذهبی، جلوه‌ای زیبا از وحدت اسلامی برای حفظ ایران مقتدر خلق کردند.

اگر سخن از وحدت و همدلی و برادری به زبان آید، نمونه های فراوانی از یکدلی را می توان در خراسان شمالی مشاهده کرد، دیاری که سالهاست عنوان گنجینه فرهنگ ها را یدک می کشد و با داشتن قومیت های ترک، کرد، تات، بلوچ و ترکمن، همواره پیشقدم در حفظ و گسترش وحدت به معنای واقعی کلمه است.

سایه وحدت در این خطه به قدری گسترده است که در نگاه نخست پی بردن به اختلاف مذهبی و نژادی در این منطقه کار آسانی نیست و برادران اهل سنت فارغ از هر گونه کوچکترین تنشی در کنار برادران شیعه در کمال احترام همزیستی داشته اند.

حال این دیار، کلیدواژه وحدت را در پنجمین همایش ملی نغمه سرایان اهل سنت با حضور ۱۶ گروه موسیقی از ۱۰ استان نیز معنا کرد و این فصل مشترک را بر روی صحنه با زبان هنر جلوه کرد.

حدود ۱۰۰ نفر از استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، گلستان، گیلان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و سیستان بلوچستان در این همایش حضور و اجرای موسیقی مقامی فردی و گروهی خواهند داشت.

همایش ملی نغمه سرایان اهل سنتی کشور در حالی از شب گذشته در تالار بصیرت دانشگاه پیام نور بجنورد کلید خورد که با استقبال بی نظیری از مردم و اقوام ایرانی همراه بود.

تاکید بر وحدت اقوام

استاندار خراسان‌شمالی در این آیین گفت که دشمن وحدت، همبستگی و انسجام را موانعی برای رسیدن به اهداف خود می‌داند و برای بر هم زدن این وحدت تاکنون توطئه‌های زیادی را طراحی و اجرا کرده است.

محمدرضا حسین نژاد بر وحدت تمامی اقوام تاکید کرد و تلاش دشمنان را برای از بین بردن وحدت و انسجام ملی با هر روشی بی مورد و تربیت افرادی همچون تروریست های شرق کشور را در این راستا قابل ارزیابی است.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه دشمنان هر روز با نقشه های جدیدی سعی دارند وحدت و اتحاد مردم را از بین ببرند و از این طریق منابع طبیعی و ثروت کشورها را غارت کنند تاکید کرد که همگان برای رسیدن به اهداف واحد همفکری و هاهنگی داشته باشند.

وی برگزاری چنین همایش‌هایی را بستری مناسب برای اتحاد و وحدت بیشتر بین اقوام مختلف دانست و خاطرنشان کرد که اقوام مختلف ایرانی با فرهنگ‌ها و آداب خاص خود همیشه در کنار هم بوده اند و باید از متولیان برگزاری همایش‌هایی که اتحاد و انسجام بین اقوام ایرانی را تقویت می‌کنند، قدردانی کرد.

حسین نژاد همچنین گفت که اهل سنت در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین هشت سال دفاع مقدس حضور داشته و نقش آفرین بوده اند به طوری که اهل سنت در استان خراسان شمالی ۲۹ شهید تقدیم کشور و انقلاب اسلامی کرده اند.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر وحدت بین مذاهب اسلامی بر اینکه کشور ما در کنار موهبت‌های طبیعی گنجینه ای از فرهنگ‌ها و قومیت ها هم هست و باید این شرایط را فرصت دانست نیز تاکید کرد.

مخابره مظلومیت مردم غزه با زبان هنر

مدیر حوزه علمیه اهل سنت خادمیه خراسان شمالی هم در این آییین بار دیگر بر وحدت اقوام تاکید کرد و از شاعران و هنرمندان خواست تا مظلومیت مردم غزه که سال های سال در رنج هستند را با زبان هنر به تمامی جهانیان مخابره کنند و شاعران و نویسندگان می‌توانند با قدرت بیان از آنان دفاع و جهانیان را نسبت به اقدامات اسرائیل بیشتر حساس کنند.

آخوند گلدی کمالی همچنین ادبیات، شعر و سرود را دارای قدرت زیاد برآورد کرد و تاکید کرد که شاعران و نویسندگان از این ظرفیت در راستای دفاع از مظلومین استفاده کنند.

وی با اشاره به بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص وحدت بین مذاهب اسلامی ادامه داد که اقوام مختلف ظرفیت‌های متفاوتی دارند که با اتحاد و هم افزایی می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند و دشمنان از این اتحاد می ترسند.

حدود ۱۰۰ نفر از استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، گلستان، گیلان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و سیستان بلوچستان در این همایش، انفرادی و گروهی اجرا خواهند کرد.

هنرمندان حاضر در همایش، آموزه‌های اعتقادی و وحدت بخش خود را در قالب نغمه سرایی، تواشیح، مولودی خوانی، شعر و سروده‌هایی با موضوع پیامبراکرم (ص) و اهل بیت (ع) به نمایش می‌گذارند. در واقع، محورهای این همایش، انقلاب، وحدت اسلامی و پیامبر اکرم (ص) است.

از مجموع گروه های پنجمین همایش ملی نغمه سرایان اهل سنت، چهار گروه از خراسان شمالی و بقیه از سایر استان ها هستند.

بیش از ۱۰ درصد از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی را ترکمن های اهل سنت تشکیل می دهند که در شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد سکونت دارند/ایرنا

نغمه وحدت

خراسان شمالی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن