اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

هنجار شکنی با دستمایه جوانی

آوای سنت: بدنبال انتشار کلیپ دویدن یک دختر جوان در یکی از استان‌های جنوبی کشور، که با واکنشهایی مواجه شد، خبرنگار آوای سنت طی تماسی با دوتن از علما و دانشگاهیان این منطقه دیدگاه آنها را در این زمینه جویا شده است.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، شیخ محمد صدیق بهجت امام‌جمعه اهل سنت بندرلنگه، ورزش را برای همه سنین مختلف اعم از آقایان و بانوان جزو ضرورت های فعالیت روزانه خواند و گفت: ورزش یک فرهنگ مثبت در جوامع مختلف بشری می باشد که هنوز آن طور که باید و شاید در میان بسیاری خانواده ها نهادینه نشده است.

انجام ورزش صبحگاهی از قدیم الایام در فرهنگ خانواده های ایرانی مرسوم بود، لیکن این مسئله کم کم فراموش شده و از فهرست فعالیت های روزانه مردم حذف گردید.

وی در این باره افزود: هر چند که امروزه میادین مختلفی را به جهت انجام ورزش های همگانی در نظر گرفته شده است، لیکن همان طور که می دانید امکاناتی نیز برای بانوان در پارک ها تعبیه شده و آنها هم می توانند در محیط های این چنینی ورزش را به صورت عادی و حرفه ای دنبال کنند.

شیخ بهجت رعایت پوشش اسلامی توسط بانوان را در همه امور و شئونات زندگی اجتناب ناپذیر توصیف کرد و عنوان نمود: در غرب ورزش برای بانوان مرز و حدود نمی شناسد و آنها با پوشش نامتعارف در میادین و انظار عمومی ظاهر شده و این گونه ورزش کردن با آموزه های اسلامی منافات دارد. آنها حجاب را نه تنها مانع فعالیت های ورزشی می شناسند، بلکه برای رفتن به بازار کار، ادارات و شرکت ها از پوششی که زیبنده بانوان باشد استفاده نمی کنند.

ثابت شده است که پوشش اسلامی خللی در ورزش بانوان ایحاد نمی کند. حجاب به این معنا نیست یک بانو بشرط رعایت نمی تواند توانایی های ورزشی اش را به معرض نمایش بگذارد و اگر غیر از این بود هیچ بانویی موفق به کسب مدال و افتخار برای کشورش نمی شد.‌

این عالم اهل سنت حجاب و رعایت پوشش اسلامی را لازمه حضور بانوان طی تمرینات روزمره در میادین عمومی دانست و یادآور شد: بانوان الزامی به رعایت پوشش اسلامی در محیط های بسته مانند باشگاه های ورزشی و چارچوب محیط زندگی خود ندارند و بسته به ورزشی که دنبال می کنند، می توانند تمرینات روزانه را دنبال نمایند. با این حال بهتر است از انتشار کلیپ تمرینات در فضای مجازی خودداری بورزند، زیرا این فیلم ها در دسترس افراد مختلف قرار می گیرد و آنها محتوای فیلم ها را به اقصی نقاط ارسال می کنند.

همچنین دکتر رستم عطایی استاد برجسته اهل سنت مدرسه دینی اوز مشارکت بانوان در رشته های مهم ورزشی به شکل انفرادی و تیمی را موضوعی متداول در جامعه امروز بشری برشمرد و ادامه داد: در گذشته محدودیت هایی برای ورزش بانوان وجود داشت که برخی دلایل آن به مخالفت خانواده در زمینه ورزش فرزندان شان ارتباط پیدا می کرد، البته امکانات ورزشی بخش بانوان را به هیج وجه نمی توان با گذشته برابر دانست.

دکتر عطایی افزود: کشورهایی مانند چین و آمریکا با تعداد زیادی از بانوان در مسابقات مهم ورزشی شرکت می کنند، چون کسب مدال برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. این سیاست می بایست در کشور های اسلامی نیز به مرحله اجرا در آید. زمینه های رشد بانوان نیاز به تخصیص اعتبار و توجه مسئولین امر دارد.

استاد حوزه و دانشگاه اهل سنت تاکید ورزید: بر اساس یافته های علمی و پزشکی ثابت شده است که بانوان در سنین مختلف نیاز به فعالیت های ورزشی دارند، از سوی دیگر ورزش باعث می شود تا استعدادهای ورزشی بانوان رشد کرده و آنها می توانند موجب رشد و شکوفایی ورزش زنان شوند. هر یک از جوامع قوانین خاصی در فرهنگ، ورزش و سیاست دارند و قوانین اسلامی در زمینه امر ورزش مشخص است، بنابراین می طلبد که مردان و زنان جوامع اسلامی با پوشش مناسب در تمرینات و مسابقات شرکت. کرده و مانع از زیر سوال رفتن قوانین و احکام اسلامی در این خصوص شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن