کتب و ناشران

معرفی کتاب : منطق فهم نسخ در قرآن

آوای سنت : این کتاب، ترجمه‌ فارسی کتاب «حقایٔق و شبهات حول معنی النسخ فی القرآن الکریم» از مهم‏‌ترین و بلکه اثرگذارترین آثار فکری و معرفتی محمد عماره از نواندیشان معاصر مصری است که در باب مفهوم نسخ نگاشته شده است.

محمد عماره با رویکردی تحلیلی- استنادی به بررسی مفهوم نسخ در دانش‏نامه‏‌های زبان‏‌شناسی عرب و واکاوی مفهوم‌شناختی آن در منطق و زبان قرآن پرداخته و پاسخی درخور و مستدل به ابهامات صورت‌گرفته در باب مقوله‌ی نسخ ارایٔه می‏‌کند. وی هم‏چنین به ارزیابی مقوله‏‌ی نسخ به مثابه‏‌ی تبدیل، محو و… در جهان‌بینی اسلامی پرداخته است.

نویسنده به نقد و بررسی نظریه‌ی رایج درباره‌ مقوله‌ نسخ در قرآن کریم پرداخته است. نظریه‏‌ نسخ از مهم‏‌ترین مقولات دانش‏‌های قرآنی است که دانشمندان علوم قرآن و تفسیر و بلکه عموم متفکران مسلمان و حتی غیرمسلمان نیز درباره‏‌ وقوع یا عدم وقوع آن، دیدگاه‏‌های متفاوتی ارائه کرده‏‌اند. اغلب اندیشوران در اعتقاد به وجود نسخ متفق بوده و اختلاف آن‏‌ها تنها در تعداد و چگونگی آیات منسوخ است. از سوی دیگر، برخی متقدمان و به ‏طور خاص بسیاری از متأخران و نواندیشان دینی قایٔل به «عدم نسخ» در آیات بوده و بر این باورند که هیچ یک از آیات قرآن نسخ نشده‌اند.

از آنجا که مقوله‌ نسخ در مباحثات قرآن‌شناسی و بلکه معرفت‏‌شناختی و حتی حوزه‌ روشن‏فکری و نواندیشی دینی معاصر در کانون بررسی و توجه قرار داشته و پیشینیان و پسینیان هریک به‌گونه‏‌ای در باب آن سخن گفته ‌اند، باید با روشی میانه‌‏روانه، بسیاری از جدل‌ها و مناقشات مرتفع گردند که این کتاب در پی آن است.

?نشر احسان
?مؤلف: محمد عماره
?مترجم: یاسین عبدی
?سال چاپ: ۱۳۹۷
?قطع: رقعی
?تعداد صفحه: ۳۶۸
?دسته‌بندی موضوعی: قرآن و علوم قرآن

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن