جهان اسلام

اعتراضات قزاقستان؛زمینه ها و پیامدها

آوای سنت : روزنامه انگلیسی تایمز مقاله ای در مورد اعتراضات قزاقستان منتشر کردو در آن به دلایل  مستقیم گسترش اعتراضات، استقرار نیروهای روسیه در آنجا، اهمیت این کشور برای مسکو، تأثیر اعتراضات بر تولید نفت و مسائل مالی و همچنین به فساد نخبگان سیاسی در قزاقستان پرداخت.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، مارک بنت، در مقاله خود نوشت که جرقه اعتراضات به سبب افزایش شدید قیمت گاز مایع زده شد که بسیاری از قزاقها از آن برای سوخت خودروهای خود استفاده می کنند و سپس به سرعت به اعتراض علیه حاکمان ظالم تبدیل شد.قزاقستان یک کشور محصور در خشکی است که بین روسیه و چین قرار گرفته است، نهمین کشور بزرگ جهان است که از اروپای غربی بزرگتر است، اما جمعیت آن تنها ۱۹ میلیون نفر است.

فساد و نابرابری:

بنت افزود: دولت قزاقستان می‌گوید که اکثر معترضان از مسلمانان هستند که توسط باندهای مسلحی که در خارج از کشور آموزش دیده‌اند سازماندهی شده است، اما هیچ مدرکی برای این موضوع ارائه نکرده است،نویسنده افزود  اکثر معترضان قزاق‌های مردم عادی بودند که از فساد و نابرابری اقتصادی به خشم آمده اند.

این نویسنده گفت پس از آن که قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور ۶۸ ساله قزاقستان، از سازمان پیمان امنیت دسته جمعی(گروهی به رهبری مسکو و که قزاقستان یکی از اعضای آن است، درخواست کرد تا به سرکوب اعتراضات کمک کنند) روسیه و سایر اعضا (ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان)نیروهای خود را اعزام کردند،این اولین بار است که سازمان پیمان امنیت دسته جمعی از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۹۹ اقدام نظامی مشترک انجام می دهد.

وحشت و اضطراب در مسکو:

بنت افزود قزاقستان یکی از باثبات ترین کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق است،وی گفت مسکو از سرعت گسترش ناآرامی ها وحشت زده شد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نگران سرعت چرخش قزاقها علیه مقامات است. وی افزود:کرملین خواستار ظهور یک دولت وفادار به غرب در قزاقستان نیست،

سرشاراز نفت:

وی گفت: قزاقستان دارای بزرگترین ذخایر اثبات شده نفت در منطقه دریای خزر است و روزانه حدود ۱.۱ میلیون بشکه نفت خام تولید می کند.

شرکت های غربی ده ها میلیارد دلار به میدان های نفتی در غرب قزاقستان جایی که اعتراضات در آن در جریان است پمپاژ کرده اند. در میان آنها، کنسرسیومی به رهبری شرکت آمریکایی شورون حدود ۳۷ میلیارد دلار برای افزایش تولید در آنجا هزینه کرد.

فساد نخبگان و تونی بلر:

بنت همچنین گفت که قزاقستان ۱۸ درصد از استخراج بیت کوین جهان را به خود اختصاص داده است و این آشفتگی حدود ۵ درصد از ارزش آن را کاهش داده است.

در مورد فساد مالی نخبگان قزاقستان، در این مقاله آمده است که در سال ۲۰۱۹، آژانس جرایم ملی در بریتانیا ۳ ملک در لندن به ارزش ۸۰ میلیون پوند استرلینگ، متعلق به دختر و نوه نظر بایف رئیس جمهور سابق قزاقستان، را مصادره کرد و این اموال به ظن اینکه از عواید جرم خریداری شده اند، بلوکه شدند.با این حال، دادگاه عالی بریتانیا بعداً دستور استرداد اموال را صادر کرد.

تیمور کولیبایف برادر همسر نظربایف نیز در سال ۲۰۰۷ یک عمارت در اسکوت از خانواده شاهزاده اندرو بریتانیا به قیمت حدود ۲۰ میلیون دلار خریداری کرد که ۴ میلیون دلار بیشتر از قیمت درخواستی بود. افراد مطلع گفتند که قیمت بالا ممکن است تلاشی برای جلب دوستی شاهزاده اندرو بوده باشد.

در این مقاله آمده است که تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، پس از سرکوب کارگران اعتصابی نفت در سال ۲۰۱۱ که منجر به کشته شدن حداقل ۱۴ نفر شد، به نظربایف مشاوره داد و اسناد فاش شده نشان می داد که بلر برای مشاوره وی حدود ۷ میلیون دلار هزینه دریافت کرده است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن