مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

جرقه ها و زمینه های جنگ در سال جاری میلادی

تحلیل روزنامه لوموند از زمینه های وقوع جنگ در مناطق مختلف

آوای سنت : روزنامه فرانسوی لوموند: جرقه جنگ احتمالا در سال ۲۰۲۲ در این سه منطقه زده خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت،آلن فراشون ستون نویس روزنامه فرانسوی لوموند هشدار می دهد که سه قدرت بزرگ (ایالات متحده، چین و روسیه) همچنان فرضیه جنگ را در موازنه قوا بین کشورها حفظ می کنند، بنابراین احتمال وقوع جنگ وجود دارد. اگر با توجه به احتمال درگیری از مناطق خطرناک تر شروع کنیم ، از اوکراین شروع می کنیم،سپس به سمت ایران حرکت می کنیم و سپس با تایوان به پایان می رسانیم.

اوکراین:

نویسنده در مقاله ای توضیح داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از الحاق منطقه کریمه و سازماندهی جدایی منطقه دونباس اوکراین  پس از نشان دادن قدرت نظامی جدید کشورش در پرتاب موشک های پیشرفته ومانورهای بزرگ در مرزهای اوکراین، آماده است تا به کیف برود و کل اوکراین را تحت سلطه خود درآورد.

روس ها جاه طلبی خود را در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ به طور علنی به نمایش گذاشتند،آن زمان پوتین گفت که خواهان معماری امنیتی جدید در اروپا است،این یعنی بازگشت به حوزه نفوذ روسیه در دوران اتحاد جماهیر شوروی. که درهای ناتو باید به روی هر شرکت کننده جدید بسته شود.

این برای آماده سازی مذاکرات دوجانبه ژنو بین آمریکا و روسیه است که در نهم و دهم ژانویه پس از آنکه مسکو به صراحت اروپایی ها را از آن کنار گذاشت ، بین قدرت های  بزرگ نظامی ،برگزار خواهد شد.

به گفته نگارنده، این مهم نیست که روس ها در مورد جدی بودن نارضایتی هایی که به خاطر آن با غرب دشمنی می کنند، درست یا نادرست هستند، و همچنین مهم نیست که آنها متقاعد شده باشند یا نه، زیرا روسیه به طور واقع بینانه خودش را در موقعیتی قرار داد که اگر از وضعیت خطوط قرمز خود راضی نبود وارد عمل شود و این مهم است که ما را به جنگ نزدیک می کند.

ایران:

به گفته نویسنده، پیشرفتی که در مذاکرات هسته ای حاصل شده است بسیار کم است، و آن چیزی بیشتر از بازگشت بازرسان سازمان ملل به سایت اصلی غنی سازی اورانیوم نیست، بنابراین فضا برای حل و فصل بسیار محدود به نظر می رسد.

و از آنجایی که ایرانی ها خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافقنامه بین المللی منعقد شده توسط ایالات متحده در سال ۲۰۱۵، تحت رهبری سلف او باراک اوباما و تحت تحریم های شدید اقتصادی کشورشان را فراموش نکرده اند. آنها اکنون دو پیش شرط گذاشته اند، اول اینکه می خواهند آمریکا متعهد شود که از آنچه قرار است مذاکره شود عقب نشینی نکند و دوم اینکه خواستار لغو برخی از تحریم ها قبل از پایان مذاکرات هستند.

از جمله مشکلات موجود این است که ایرانی‌ها محدودیت‌های تعیین شده در توافقنامه غنی‌سازی اورانیوم ۲۰۱۵ را زیر پا گذاشتند، زیرا نرخ غنی‌سازی را به جای ۳.۷ درصد به ۶۰ درصد رساندند و برای انتقال از ۶۰ درصد به ۹۰ درصد با هدف بهره برداری نظامی فقط یک ماه وقت نیاز است ، به گفته نویسنده این موضوع  اسرائیل یا اتحاد اسرائیلی-آمریکایی را برای حمله دقیق به قلب پروژه هسته ای ایران را ترغیب می کند.

ایران بر این باور است که زرادخانه بازدارندگی دارد و بنابراین چنین حمله ای بی پاسخ نخواهد ماند و شاید حزب الله لبنان به دستور تهران از لبنان یا سوریه، شهرهای اسرائیل را موشک باران کند و در نتیجه خاورمیانه دوباره وارد جنگ شود

تایوان:

در دسامبر ۲۰۲۱، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، درباره رزمایش نظامی مکرر چین علیه تایوان  گفت به نظر می رسد این اقدام یک تمرین قبل از تهاجم است.

توجه داشته باشید که ایالات متحده، که وحدت چین را به رسمیت می شناسد، در سال ۱۹۷۹ متعهد شد که به جزیره ای که از سال ۱۹۴۹ به طور مستقل بر خود حکومت می کند، ابزاری برای دفاع از خود ارائه دهد.

اگرچه به اعتقاد نویسنده این امر ایالات متحده را مجبور به مداخله نظامی نمی کند،زیرا جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، همچنان ابهام را ترجیح می دهد تا در ذهن پکن در مورد ماهیت واکنش واشنگتن به حمله ای که ممکن است به تایوان انجام دهد، سوالاتی مطرح شود.

نویسنده بر این باور است که فرضیه تهاجم فوری ردشده است، به ویژه اینکه شی جین پینگ رئیس جمهور چین، تاریخ سیاسی مهمی رادر پاییز ۲۰۲۲ در بیستمین کنگره حزب کمونیست پیش رودارد، که احتمالاً باید دوره ریاست جمهوری خود را به عنوان رئیس جمهور چین تمدید کند.

نویسنده به این نتیجه رسید که ایالات متحده، چین و روسیه قدرت هایی هستند که فرضیه جنگ را در موازنه قوا بین کشورها حفظ می کنند، در حالی که تنها قدرتی که این گزینه را حذف می کند، اتحادیه اروپاست که دلیل آن شاید به دلیل جنبه ساختاری این اتحادیه ویا به دلیل کسری بودجه و شاید هم به دلیل فلسفه اتحادیه اروپاست.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن