آسیاجهان اسلام

افزایش تنشها در سوریه و مذاکرات هسته ای ایران

آوای سنت : آخرین دور درگیری‌های ایران و آمریکا در سوریه نشان می‌دهد که تنش‌های دوجانبه این دو کشور بدون توجه به توافق هسته‌ای بالقوه باقی خواهند ماند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، البته افزایش این درگیری‌ها در نهایت می‌تواند حمایت سیاسی ایالات متحده از استقرار نیروها در سوریه را تهدید کند.

گزارش های خبری می گویند که در ۱۵ اوت، نیروهای تحت حمایت ایران یک پهپاد را به سوی پایگاه نظامی آمریکا در التنف سوریه شلیک کردند و در همان روز یک حمله موشکی علیه نیروهای آمریکایی در شمال شرق این کشور صورت گرفت.

ایالات متحده نیز در ۲۳ اوت به اهداف مرتبط با سپاه پاسداران ایران در مرز سوریه و عراق حمله کرد. پس از آن، ایران نیز در ۲۴ آگوست با حملات بیشتر به نیروهای آمریکایی پاسخ داد و حداقل ۳ نظامی این کشور را زخمی کرد. واشنگتن نیز بار دیگر با حمله هلیکوپترها و توپخانه پاسخ داد و بنابر گزارش ها چندین شبه نظامی را به قتل رساند.

مذاکرات هسته ای که هم اکنون در حال انجام است،مناقشه بین استراتژی آمریکا و ایران در سوریه را حل نخواهد کرد حتی پیش‌بینی‌ ها حاکی از آن است که  درگیری‌های آینده بیشتر می شود و احتمالا دامنه و مدت زمان این درگیری نیز گسترش می یابد .

مذاکرات هسته ای میان واشنگتن و تهران، رقابت ژئوپلیتیکی بین آنها مانند  استقرار موشک های بالستیک و استقرار نیروهای ایالات متحده در سراسر منطقه را پوشش نمی دهد. بنابراین، حتی اگر ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای دست پیدا کنند (که هنوز نامشخص است) ایران همچنان بر تلاش برای تضعیف موقعیت واشنگتن در سوریه تمرکز خواهد کرد.

ایالات متحده نیز در حال حاضر برنامه ای برای خروج از سوریه ندارد، یکی از دلایل آمریکا این است که داعش همچنان یک تهدید بالقوه در عراق و سوریه است و در صورت تضعیف عملیات منطقه ای ضد تروریسم یا شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا، این سازمان می تواند دوباره فعال شود.

علاوه بر این، آخرین دور از درگیری‌های ایران و آمریکا در سوریه نشان می‌دهد که هر دو طرف آماده تشدید درگیری‌های نیابتی در این کشور هستند. زیرا این امر آنها را قادر می سازد تا از نظر دیپلماتیک در زمینه هایی مانند برنامه هسته ای ایران تأثیرگذار باقی بمانند. اما این درگیری های نیابتی تهدیدی برای درگیری های بیشتر بین دو طرف در سوریه و عراق است.

درگیری‌های آینده بین ایالات متحده و ایران، تهدیدی برای حمایت سیاسی آمریکا از مأموریت ضد تروریسم در آنجاست، به‌ویژه اگر آمریکایی‌ها تلفات داشته باشند.

در حال حاضر، سوریه به دلیل مشغول شدن آمریکا به چالش‌های ژئوپلیتیک بزرگ‌تر، مانند حمله روسیه به اوکراین و تهدیدات چین علیه تایوان، در دستور کار ایالات متحده نیست.

اما ممکن است با ادامه اقدامات ایران، به ویژه اگر منجر به تلفات آمریکایی ها شود، این موضوع تغییر کند.علاوه بر این، بسیاری از مقامات سابق آمریکایی که سالها در سوریه فعالیت داشته اند، از استراتژی ایالات متحده در سوریه انتقاد کرده‌اند،نمونه آن، رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه است که  حضور آمریکا در سوریه  را مشابه تجربه آمریکا در ویتنام توصیف کرده است.

از آنجایی که جنگ داخلی سوریه هنوز حل نشده است، احتمالا این تصور که ایالات متحده در یک باتلاق گیر کرده است، فراگیر می شود و بررسی کلی جنگ ممکن است   به خروج نهایی نیروهای آمریکایی از سوریه منجر شود.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن