جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

بررسی ریشه های اختلاف در امت اسلامی

آوای سنت: استاد دانشگاهی اهل سنت کورد عمده مشکلات دنیای اسلام را در بی توجهی به مسلمان نسبت به همنوعان، ناشی از اختالافات بیرونی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، دکتر مراد یوسفی در ارزیابی علت عدم اتحاد پایدار در امت مسلمان، وجود اختلاف در میان امت اسلامی را به پاره ای موارد درونی و بیرونی وابسته دانست و گفت: خدای متعال در قرآن کریم مسلمانان را برادران یکدیگر خطاب کرده است، ولی در این مسئله که مخاطب خود را به عنوان برادر داشته باشیم، متاسفانه تردید وجود دارد.

در نگاه کلی همه ما دارای دو برادر، یکی نسبی و دیگری دینی هستیم. پرسشی که در اینجا مطرح می باشد این است که آیا واقعا آن گونه که برای برادر نسبی خود دل می سوزانیم، در مورد برادر دینی خود نیز این احساس را داریم؟ آیا واقعا حاضر می شویم یک چهارم وقتی را که برای حل مشکل عضو خانواده خود هزینه می کنیم درباره همسایه، دوست و آشنا نیز هزینه کنیم؟

وی با یادآوری این مطلب که یاری و اتحاد امت مسلمان در حل مشکلات یکدیگر نسبت به گذشته بشدت کاهش پیدا کرده و بی تفاوتی جای اتحاد و همدلی را گرفته است، اظهار داشت: در یک تقسیم بندی، همه امت با هم برادر هستند و به همین ترتیب تمام کسانی که در یک کشور زندگی می کنند و در ابعاد پایین تر ،کلیه افراد یک شهر، یک خیابان و ساکنین داخل یک کوچه جزو یک دایره واحد بوده و برادر دینی یکدیگر شمرده می شوند.

در مباحث حساس مانند مسائل حیثیتی و یا در زمانی که موضوع ترحم نسبت به همنوع پیش می آید، توجهی را که به برادر خونی خود نشان می دهیم از سایر افراد جامعه اعم از آشنا و غریبه دریغ می ورزیم. بدون شک نمی وان انتظار داشت که رفتار ما با دیگران دقیقا مشابه با برادر خودمان باشد، اما آن انتظاری که دین اسلام از ما توقع دارد را در مورد همنوع خود بکار نمی بندیم و عمده مشکلات دنیای اسلام به این مسئله ارتباط پیدا می کند.

دکتر یوسفی کم رنگ شدن صداقت و رو راستی میان امت مسلمان را معضلی کهنه و قدیمی خواند و عنوان نمود: اختلافات جزئی در میان اعضای خانواده نیز وجود دارد، لیکن جزئیات باعث نمی شوند که آنها نتوانند در مجموعه خانگی به صورت مسالمت آمیز زندگی کنند.

اختلافات جزئی مانعی برای بر سر سفره نشستن دو برادر خونی به حساب نمی آیند و موارد کوچکی از این قبیل بازدارنده نخواهند بود. لذا احترام به عقاید همدیگر باید در جامعه، در کشور، در یک منطقه جغرافیایی و نهایتا در کل مجموعه دنیای اسلام برقرار باشد تا امت واحد بتوانند بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی کرده و به وقت مشکلات به یاری طرف مقابل بشتابند.

پژوهشگر و محقق دینی اهل سنت، گفتمان را مناسب ترین راهکار برای حل و فصل اختلاف فیمابین خواند و تاکید کرد: قضاوت بیجا و بکار بردن جملات تند و عبارات ناشایست و در ادامه تهدید طرف مقابل جز آنکه باعث تشدید اختلافات شود، سودی درپی نخواهد داشت، اگر توصیه های دینی در راس امور قرار بگیرند، دلیلی برای این همه اختلاف و دشمنی میان امت وجود نداشت. ترحم نسبت به مخاطب امری فراموش شده در عصر فعلی است. برخی ها جز آنکه آبروی مردم را به بازی بگیرند، هدف مهمی که به خیر و صلاح امت باشد در سر ندارند. این عده وقتی پای منفعت در بین باشد، نابودی دیگران را به هیچ می انگارند.

وقتی بحث دوری از قرآن مطرح می شود این معنا را نمی دهد که ما با آن بیگانه هستیم. مشکل اصلی این است که دستورات قرآن را در زندگی بکار نمی بندیم که اگر اینطور می شد، دیگر دلیلی برای اینهمه معضل و مشکل وجود نداشت.

دکتر یوسفی عدم درک واقعی مفاهیم و عدم اجرای دستورات قرآن کریم را از دلایل درونی اختلافات برشمرد و یادآور شد: تاسف بار است که بگویم دشمنان خارجی و بیگانگان تا حدی که می شد و تا جایی که می توانستند از این مسائل بر علیه دین ما و در جهت تشدید اختلاف میان امت استفاده کردند. کسی که در فضای مجازی مسائل اختلافی را مطرح کرده و قصد ایجاد خصومت در میان کاربران را دارد، الزاما نمی تواند یک فرد از دایره امت اسلامی باشد. ما او ار نمی بینیم. او می تواند یک شخص اجیر شده از سوی دشمن و یا از جمله کسانی است که قسم خورده اند تا قیام قیامت با ما مسلمانان مشکل داشته باشند. امروز تا دلمان بخواهد اسلام ستیزان با عناوین جعلی وارد شبکه های اجتماعی شده و همان کاری را انجام می هند که نسبت به آن ماموریت دارند.

این روشنفکر کورد فقدان فرهنگ مدیریت اختلاف را بخشی از یک معضل مهم خواند و خاطر نشان ساخت: اختلاف امت بشرط مدیریت صحیح باعث تقویت دین می شود، اما امروز جوانان اختلافات را تحمل نکرده و به مراجع دینی طرف مقابل توهین می کنند، اگر به جای تخریب شخص، تفهیم را در گفتمان ها بکار ببندیم مطمئنا نتیجه به دست آمده برای هر دو طرف سودمند خواهد بود.

اگر افراد یک خانواده سالم و خردمند باشند در مقابل https://www.avayesunnat.com/دستورات پدر خانواده تسلیم خواهند بود و به همین ترتیب اگر پیروان دنیای اسلام خودشان را پیرو واقعی یک مکتب و آئین بدانند نسبت به آنچه که قرآن کریم می گوید تسلیم و فرمانبردار خواهند بود. با عمل به فرامین و رهنمودهای قرآن، وحدت میان امت به فرم ایده آلی که مورد انتظار می باشد، خواهد رسید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن