جهان اسلامشبه قاره

تداوم جنایات اسرائیل در سایه سکوت جامعه جهانی

یادداشتی از طلال عوكل

آوای سنت : برای این نوع اشغالگری که فلسطین با آن مواجه است،عجیب نیست که ارتکاب جنایت در زندگی روزمره اسرائیلی ها،به یک امر عادی تبدیل شود.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، آخرین آن کشته شدن شهید سردار ناصر ابوحامد بر اثر قصور عمدی پزشکی است که از یک سال پیش به بیماری صعب العلاج مبتلا شده بود.

قبل از ابوحامد هفتاد و هشت شهید نهضت اسارت بر اثر سهل انگاری عمدی پزشکی از سال ۶۷ تاکنون کشته شدند و با ارتکاب این جنایت،لیست شهدای نهضت اسارت به دویست و سی و سه نفر رسید.

نیروهای اشغالگر به جز لحظات قبل از مرگ،ازملاقات خانواده و وکیل شهید،ممانعت کرده بودند.این یک جنایت تمام عیار است که بدون تمایز بین پیر و جوان،کودک و زن و در غیاب پاسخگویی جامعه و سیستم قضایی بین المللی اتفاق افتاد.

قبل از شهادت ناصر،مقامات اسرائیلی جنایت دیگری مرتکب شده بودند که شناسنامه بیت المقدس را از صلاح الحموری،فعال حقوق بشر فلسطینی پس گرفتند و او را به فرانسه تبعید کردند.

چند روز قبل از آن نیز جنایت دیگری توسط یک شهرک نشین صورت گرفت که عمدا دو برادر به نام های محمد و مهند مطیر را با ماشین زیر گرفت.

آمار جنایات رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ وحشتناک است زیرا حدود شش هزار شهروند فلسطینی دستگیر و بیش از صد و پنجاه نفر ترور شدند.جنایات انباشته می شوند، از جمله جنایات جنگی و جنایات علیه قوانین بین المللی و حقوق بشردوستانه

با وجود قفسه‌های پر از پرونده‌،از جمله گزارش‌های بین‌المللی و تحقیقات انجام‌شده توسط سازمان‌های حقوق بشر سازمان ملل متحد که خواستار اقدام شده‌اند،دیوان کیفری بین‌المللی هنوز اقدامی انجام نداده است.

علیرغم رسوایی تبانی بین المللی با اسرائیل و فروپاشی نظام اخلاقی که مدعی مراقبت از حقوق بشر است،سفیر آمریکا درشورای امنیت خواستار اقدامات سختگیرانه علیه فلسطینی ها و اسرائیلی هاست.

سفیر آمریکا به دنبال درخواست جامعه بین المللی برای محکومیت اسرائیل به خاطر جنایاتی که مرتکب می شود،چاره ای جز فرار نمی یابد،مگر اینکه جلاد و قربانی را در یک موقعیت قرار دهد.

زمانی که ریچارد گلدستون مأموریت یافت تا تحقیقاتی درباره جنایات جنگی مشکوک اسرائیل در جریان تجاوز سال ۲۰۱۴ به نوار غزه انجام دهد،برخی ها مدعی بودند این تحقیقات یک شمشیر دو لبه است.و اینکه ممکن است هم بر فلسطینی ها و هم بر اسرائیلی ها تأثیر بگذارد.

فلسطینی ها موافق هستند که عدالت بین المللی باید تحقیقات گسترده وعمیقی را در مورد جنایات جنگی مشکوک انجام دهند.

فلسطینی ها حتی یک بار هم از همکاری با کمیسیون های بین المللی خودداری نکردند،اما اسرائیل تاکنون با این کار موافقت نکرد و بعید است که با فعالیت هیچ کمیسیون تحقیقی موافقت کند یا به آن اجازه انجام کارهایش را بدهد.وقتی اسرائیل تصمیم آمریکا برای تحقیق در مورد ترور شهید شرین ابوعاقله که تابعیت آمریکا را داشت ردکرد، آیا معقول است که با هرگونه تحقیق از سوی افراد،گروه ها یا نهادهای بین المللی موافقت کند؟

شگفتی های روزگار بسیار زیاد است و رسوایی های آن بیش از آن است که قابل توجیه باشد یا سرپوش گذاشته شود،همه اینها سندی است بر میزان ظلمی که نظام بین المللی به رهبری آمریکا که در آستانه فروپاشی است،در حق مردم فقیر و تحت ستم روا داشته است.

پرونده اوکراین گواه آشکار فروپاشی نظام اخلاقی کشورهای استعمارگر است.میلیاردها دلار بدون حساب به آنجا سرازیر می شوند، فروشگاه های اسلحه کاملاً باز هستند و رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی فقط آرزو و مطالبه سلاح دارد.اروپا نیز تصمیم گرفت علاوه بر نوزده میلیاردی که قبلاً در اختیار اوکراین قرار داده بود،هجده میلیارد یوروی دیگر در اختیار این کشور قرار دهد.

اینها علاوه بر دهها میلیارد دلاری است که ایالات متحده علاوه بر سلاح و مهمات مرگبار تهیه و تقدیم اوکراین کرده است، همه اینها به بهانه حمایت از قوانین بین المللی و امتناع از نقض حاکمیت کشورهاست.

اوکراینی‌ها با یا بدون سند از همه مرزها عبور می‌کنند و از انواع و اقسام حمایتها برخوردار می‌شوند،این در حالی است که فلسطینی‌ها برای زندگی فرار می‌کنند،در دریاها غرق می‌شوند یا مورد طمع قاچاقچیان قرار می گیرند و هیچ‌کس در غرب حتی اظهار تاسف نمی کند.

دادگاه کیفری بین‌المللی آماده تشکیل دادگاه‌ برای روس هایی است که جنایات جنگی مرتکب می‌شوند، اما اوکراینی‌ها فقط قربانی هستند و هیچ ارتباطی با ارتکاب جنایات جنگی ندارند.واضح است که جهان بر اساس سیستم های ادعایی و اخلاقیات متناقضی تقسیم شده که در خدمت ذینفعان است.

من نمی‌دانم غربی‌ها به چه حقی ایران را محکوم می‌کنند و این کشور را تحت تحریم‌های پیاپی قرار می‌دهند چرا که گفته می‌شود پهپاد، سلاح و مهمات به روسیه داده است،آیا این کار یک حق برای کشورهای غربی است و برای دیگران جرم است؟

شکایت فایده ای ندارد وتنها جانبداری از منافع ملی راهی برای احقاق حق است،اسرائیل از تحویل جسد شهید ناصر ابوحامد به خانواده اش جلوگیری می کند و بیش از صد جسد فلسطینی را با هدف استفاده از آنها در مبادلات مربوط به پرونده تبادل اسرا نگهداری می کند.

با توجه به این شرایط در حال تغییر بین المللی و شکست شرط بندی روی سیستم بین المللی موجود،بازگشت به اصول، امری ضروری است.شرط اصلی برای مردم فلسطین،رهبران و جناح های آن است که باید قبل از انجام هرکاری،از شکایت و مطالبه از دیگران دست بردارند و کارت های قدرت خود را که بسیار زیاد و در دسترس هستند،دوباره جمع کنند،خواستن توانستن است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن