مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

جام جهانی قطر و نفرت افکار عمومی از اسرائیل

یادداشتی از صالح النعامي

آوای سنت : جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نخبگان و تماشاگران اسرائیلی را در مقابل آینه قرار داد،روایتی که رهبران آنها دو سال در حال فروش آن بودند ناگهان جلوی چشمان آنها فرو ریخت.روایت آنها مبتنی بر این ادعا بود که توافقات عادی سازی به معنای جدایی مردم عرب از فلسطین است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، روزنامه نگاران اسرائیلی که برای پوشش رویدادهای جام جهانی اعزام شده بودند و مجریان برنامه های گفتگو در شبکه های تلویزیونی و مهمانان آنها در استودیوهای تل آویو و بیت المقدس اشغالی نتوانستند احساس ناامیدی و شوک خود را درباره فریادهای هواداران تیم های عربی شرکت کننده در جام جهانی پیرامون فلسطین و آرمان های آن پنهان کنند،این کار هواداران شامل تشویق، برافراشتن پرچم فلسطین و ابراز مخالفت با اسرائیل با عدم مصاحبه با خبرنگاران اسرائیلی بود.

نمایندگان رسانه‌های اسرائیلی که برای پوشش خبری جام جهانی رفته بودند،تصور می‌کردند مانند سایر خبرنگاران خارجی که برای همین ماموریت آمده‌اند با آنها رفتار می‌شود،بنابراین از مواضع اصولی توده‌های عرب در قبال درگیری با اشغالگران شگفت‌زده شدند که نشان دهنده وحدت موضع ملت عرب در قبال این رژیم به عنوان یک رژیم اشغالگرمتجاوز بود.برخی از مفسران اعتراف کردند که برآوردهای قبلی آنها منعکس کننده نگرش واقعی مردم عرب نیست.

شاید تیتر اصلی روزنامه اسرائیل امروز،که پرتیراژترین روزنامه اسرائیلی است در ۲۷ نوامبر،بیانگر میزان ناامیدی از موضع توده های عرب در قبال اسرائیل باشد که درجام جهانی قطر منعکس شده است که در آن گفته شد: آنها ما را دوست ندارند و میلی به حضور ما ندارند.

و همانطورکه راز شکنیک،خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونوت دجام جهانی درحساب توییتر خود نوشت، او و همکارانش پس از اینکه میزان مخالفت مردم با آنها را دیدند خود را به عنوان روزنامه نگار اکوادور معرفی کردند نه اسرائیل.

شکی نیست که جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نشان داد که کمپین های تبلیغاتی اسرائیل در دو سال گذشته با هدف تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم عرب،به شدت شکست خورده است.

اتخاذ دیپلماسی دیجیتال توسط نهادهای اسرائیل و نظامیان اشغالگر و تشدید حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی عربی برای جلب نظر توده‌های عرب از طریق تمرکز بر نتیجه عادی‌سازی و همکاری با اسرائیل،نتوانست تأثیر قابل توجهی بر افکار عمومی عرب بگذارد.

برای مسئولان دستگاه تبلیغات اسرائیل روشن شد که تخصیص منابع انسانی و مادی و راه‌اندازی حساب‌های کاربری به زبان عربی در شبکه های اجتماعی با هدف تأثیرگذاری بر نگرش توده‌های عرب،موفق به ایجاد یک تصویر واقع‌بینانه نشده است و نگاه به اسرائیل در ذهنیت عرب،به عنوان یک رژیم غاصب اشغالگر که فجیع ترین جنایات را علیه مردم بی دفاع عرب انجام می دهد،تداوم یافته است.

ناامیدی از واکنش توده‌های عرب،برخی از نخبگان حاکم در تل آویو را وادار کرد تا واکنشی هولناک داشته باشند،عمی های شیکلی،یکی از اعضای حزب لیکود که قرار است در دولت آتی بنیامین نتانیاهو یکی از وزاری او باشد،به دلیل واکنش توده‌های قطری و عرب به قطر حمله کرد و درحساب توییتر خود از این کشور به عنوان دولت دشمن که تروریسم را تشویق می کند،یاد کرد.

اما زمانی که اسرائیل و سخنگویان آن نتوانستند به شکست تلاش‌های خود در جنگ آگاهی اعتراف کنند،قطر را به عنوان کشور برگزارکننده جام جهانی متهم کرده و آن را مسئول رفتار توده‌های عرب و قطری حامی فلسطین می‌دانند. وزارت خارجه اسرائیل به طور رسمی نسبت به رفتار توده‌های عرب نسبت به نمایندگان رسانه‌ها در قطراعتراض کرد، اگرچه هیچ یک از آنها مورد حمله فیزیکی قرار نگرفتند.

این اعتراض در واقع منعکس کننده ریاکاری و معیارهای دوگانه حاکم بر رفتار اسرائیل است.اسرائیلی که از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۵۵ روزنامه نگار فلسطینی را به قتل رسانده و در دادگاه کیفری بین المللی نیز با ترور خبرنگار شبکه الجزیره مواجه شده است.

این رژیم فقط به این دلیل عصبانی می شود که توده های عرب مواضع خود را در مورد فلسطین و آرمان آن در مقابل خبرنگاران آنها بیان کردند،این نفاق باعث تحریک برخی از روزنامه نگاران اسرائیلی شد،تسیون نانوس،روزنامه نگار کانال ۱۲ اسرائیل در توئیت های متعددی واکنش نسبت به مواضع توده های عرب در قبال اسرائیل را محکوم کرد.

نانوس نوشت:متأسفانه در چشم بخش بزرگی از جهان و قطعاً جهان عرب،ما نماینده رژیم آپارتایدی هستیم که تا دهه هشتاد قرن گذشته در آفریقای جنوبی وجود داشت.

وی افزود مخالفت با اسرائیل توسط دانشجویان دانشگاه های آمریکایی به دلیل سیاست هایش در قبال فلسطینی ها کمتر از واکنش هواداران عرب در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیست.اساف کامر،روزنامه نگار روزنامه یدیعوت آحارونوت،آزار همکارانش را که برای پوشش رویدادهای جام جهانی اعزام شده بودند،به سخره گرفت،او گفت به حال خبرنگاران اسرائیلی حاضر در جام جهانی قطر غبطه می خورد.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر،در واقع،کابوس وحشت بهار عربی را که در اواخر سال ۲۰۱۰ به وقوع پیوست وباعث وحشت در میان رهبران اسرائیل شده بود،زنده کرد زیرا برای اسرائیلی ها روشن شد که مثل بهار عربی تمرکز بر فلسطین و آرمان آن مهم ترین خواسته مردم است .

اگرچه بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر منتخب اسرائیل، اندکی پس از تعیین تکلیف خود برای تشکیل دولت بعدی، به افکار عمومی اسرائیل قول داد که توافقات عادی سازی بیشتری حاصل خواهد شد.

اما برای این مخاطبان روشن شده است که حتی اگر نتانیاهو به عهد خود عمل کند، این قراردادها تنها بیانگر جهت گیری های رژیم های حاکم است که آن ها را امضا خواهند کرد و برای توده های عرب ارزشی ندارد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن