آسیاجهان اسلام

تشدید تحرکات سیاسی در منطقه خلیج فارس

یادداشتی درباره اخرین تحولات دیپلماتیک در خلیج فارس

آوای سنت : تحرکات فشرده سیاسی  که این هفته منطقه خلیج فارس شاهد آن بود، تصویری جدید از خاورمیانه و اتحادهای جدید برای رویارویی با چالش های بزرگ سیاسی و اقتصادی منطقه ای و بین المللی را ترسیم می کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این تحرکات سیاسی با سفرهای فشرده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس بروز یافت.

به نوشته روزنامه سعودی الشرق الاوسط، بن سلمان با مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تقویت همکاری ها و هماهنگی مواضع در خصوص مسائل منطقه ای، عربی و بین المللی برای دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه گفتگو  کرد. الاخباریه شبکه رسمی عربستان سعودی گزارش داد که بن سلمان و هیثم بن طارق سلطان عمان درباره روابط برادرانه و تحولات  منطقه ای و بین المللی گفتگو کردند.

در امارات، بن سلمان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در مورد مسیرهای همکاری دوجانبه و فرصت‌های امیدوارکننده برای توسعه در زمینه‌های مختلف و مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردند. پیش از این سفر، و در روز دوشنبه ۱۵ آذر شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات وارد تهران شد.

بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا،بن زاید در این دیدار گفت: ایران کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه است و از موقعیت ژئوپلیتیکی منحصر به فردی برخوردار است که شرق و غرب جهان را به هم پیوند می دهد و توسعه روابط برادرانه با تهران یکی از اولویت های ماست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سفر طحنون به تهران احتمالا راه را برای برداشتن گامهای جدیدی در روند آرام سازی و رفع تنش ها در منطقه باز می کند، زیرا این مقام اماراتی از رئیس جمهور ایران برای سفر به ابوظبی دعوت کرده است.

در چارچوب همین تحرکات، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک سفر رسمی در پاسخ به دعوت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به این کشور سفر کرد و پس از  شرکت در نشست کمیته راهبردی دو کشور، ۱۵ موافقتنامه در زمینه های مختلف بین دو کشور امضا شد.

آنچه اردوغان قبل از سفر به دوحه گفت، قابل توجه بود او گفت: در کنار قطر، ما در تلاش هستیم تا روابط خود را با سایر کشورهای خلیج فارس توسعه دهیم.

اردوغان از تلاش های دیپلماتیک برای بازگشایی درهای گفتگو در منطقه خلیج فارس و رفع سوء تفاهم ها استقبال کرد و تاکید کرد: ما از تداوم روابط و همبستگی خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف تقویت روابط آینده حمایت می کنیم.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ممکن است به زودی  ولیعهد سعودی و رئیس جمهور ترکیه با همدیگر دیدار کنند.رویترز به زمان این دیدار اشاره ای نکرد، اما  اگر این دیدار اتفاق بیفتد این اولین دیدار بین آنها از سال ۲۰۱۷ و پس از بحران دیپلماتیک به سبب قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در استانبول خواهد بود.

اردوغان چند روز پیش پس از پذیرایی از بن زاید در آنکارا، گفت که به ابوظبی سفر خواهد کرد که اولین سفر او در سال‌های اخیر است تا مقدمه ای برای تنش‌زدایی در روابط دو کشور باشد.

دکتر حسن عبدالله الدعجه، رئیس بخش رسانه و مطالعات راهبردی دانشگاه حسین بن طلال اردن، درباره اهداف این تحرکات فشرده دیپلماتیک در منطقه خلیج فارس گفت: هدف این دیدارها پایان دادن به اختلاف دیدگاه ها نسبت به برخی از مشکلات منطقه و تقویت اتحادهای موجود و درنتیجه دستیابی به منافع اقتصادی و معاملات بزرگ تجاری است.

الدعجه در گفت و گو با الخلیج آنلاین افزود: در سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به قطر، علاوه بر پرونده های مهم سیاسی مانند ایران، یمن، لیبی و سوریه، پرونده های اقتصادی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این سفر قراردادهای همکاری زیادی بین قطر و ترکیه منعقد شد که بخش مهمی از آنها اقتصادی است. زیرا ترکیه در حال حاضر با بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول خود مواجه است ونیاز به حمایت اقتصادی دارد.

این کارشناس درباره سفر ولیعهد عربستان به خلیج فارس گفت: در بسیاری از مسائل منطقه به ویژه در رابطه با جنگ یمن و روابط با ایران و ترکیه،تفاوت هایی در دیدگاه ها و جهت گیری های عربستان و امارات وجود دارد.

وی ادامه داد: هدف بن سلمان از سفرش این بود که مواضع کشورهای حاشیه خلیج فارس در بسیاری از موضوعات به ویژه پرونده هسته ای ایران و هواپیماهای بدون سرنشین و مباحث موشکی ایران ، پیش از اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در اواسط دسامبر، متحد شود.

این کارشناس سیاسی معتقد است که ولیعهد سعودی می خواهد درباره این موضوعات بحث برانگیز گفتگو کند تادرباره بیانیه نهایی نشست آتی خلیج فارس توافق نظروجود داشته باشد و موفقیت آن تضمین شود.او معتقد بود که سفر بن سلمان اختلاف نظر در مورد برخی پرونده ها به ویژه یمن و ترکیه را کاهش می دهد.

وی افزود: این نگرانی در بین کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد که شکست مذاکرات ایران و غرب در خصوص برنامه هسته‌ای تهران باعث ایجاد جنگ در منطقه از سوی اسرائیل و آمریکا شود.وی هدف از سفر محمد بن سلمان را کنترل مواضع در مورد همه مسائل و بحران های منطقه دانست.

حسام عایش، کارشناس اقتصاد سیاسی نیز هدف از تحرکات فشرده دیپلماتیک در منطقه خلیج فارس را تغییر وضعیت سیاسی دانست، تا اگر مذاکرات هسته ای ایران با شکست مواجه شدو در صورت خارج شدن اوضاع از کنترل آمریکا، آسیبی به کشورهای منطقه وارد نشود.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت کشورهای حوزه خلیج فارس می خواهند آماده مقابله با واقعیت آینده باشند. زیرا هم شکست مذاکرات هسته ای ایران، و هم حصول توافق و بازگشت ایران به نظام اقتصادی و سیاسی منطقه،دارای پیامد های مهمی است.

وی درباره اهداف سفر محمد بن سلمان افزود با نگاهی به سفر محمد بن سلمان نمی توان از رویارویی عربستان سعودی با دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و روابط متشنج با آن غافل شد.وی ادامه داد: عربستان سعودی می خواهد متحدان بیشتری داشته باشد تا از محاصره آمریکا عبور کند.

وی خاطرنشان کرد: منطقه نیز در حال آماده شدن برای متغیر مهم‌تر دیگری است که خروج آمریکا از عراق در پایان سال جاری است و این نیز مستلزم هماهنگی‌های جدیدی برای مقابله با وضعیت آتی بغداد است.خواه وضعیت آنجا تثبیت شده باشد یا به سرنوشت افغانستان دچارشود.

وی گفت: ما با نظام عظیمی از تغییرات در منطقه مواجه هستیم که آینده سیاسی و اقتصادی آن را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین هر کشوری سعی می کند روابط خود را به گونه ای بازسازی کند که در صورت نتیجه گیری از نتایج جدید سیاسی، بتواند متحدانی پیدا کند.

وی ادامه داد: همه می‌خواهند از هرگونه غافلگیری جدید در منطقه جلوگیری کنند و بحران‌های موجود را حل کنند زیرا جهان ادامه بحران‌های منطقه‌ای مانند ادامه جنگ یمن و معلق و باز ماندن پرونده هسته‌ای ایران بدون راه‌حل را نخواهد پذیرفت.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن