جهان اسلامعمومی

تغییر محتوای کتب درسی در مورد اسرائیل در کشورهای عربی

تلاشهای گسترده برای کاهش یهودی ستیزی در جهان عرب

آوای سنت :یک گروه فشار در آمریکا که بر روند تغییر برنامه های درسی کشورهای عربی به نفع اسرائیل نظارت می کند، خواستار آموزش(صحیح) هولوکاست و اصلاح نقشه هادر کتب درسی این کشورها شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این سازمان مدافع اسرائیل در ایالات متحده در گزارشی مبسوط،بیان کرد که موفقیت هایی را در تغییر برنامه های آموزشی در تعدادی از کشورهای عربی با حذف انتقاد از یهودیان و اسرائیل از کتاب های درسی مدارس کشورهای عربی مشاهده کرده است.

این سازمان خواستار ادامه فشار بر این کشورها شد تا دولت عبری در نقشه های عربی گنجانده شده و به دانش آموزان به طور مناسب روند صلح بین اعراب و اسرائیل آموزش داده شود و آنها را با هولوکاست آشنا کند.

شایان ذکر است که تعدادی از سازمان های آمریکایی و یهودی – که معمولاً مدافعان بیشتر سیاست های اسرائیل در خاورمیانه هستند – تلاش گسترده ای را برای تغییر و اصلاح مواد آموزشی در مدارس عربی از مهد کودک تا دانشگاه انجام داده اند.

این سازمان اظهار امیدواری کرد اصلاحات آموزشی در خاورمیانه به پیشرفت مداوم در مقابله با افراط گرایی منجر شود .دراین باره به گزارشی که اخیراً با همکاری مؤسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی که توسط نخست وزیر سابق بریتانیا به عنوان مشاور ویژه امور بین الملل در اتحادیه تهیه شده است اشاره دارد . این گزارش ۴۵ صفحه ای با عنوان آموزش صلح و مدارا در جهان عرب دو دهه پس از ۱۱ سپتامبر است.

این سازمان، گزارشی را به عنوان یک مطالعه مشترک پیشگام توصیف کرد که تأثیر اصلاحات آموزشی در منطقه از ۱۱ سپتامبر را بر تهدید مستمر ناشی از افراط گرایان با تمرکز ویژه بر بررسی کتاب های درسی منتشر شده در جهان عرب بررسی می کند.

این انجمن در پاییز ۲۰۲۰ از دولت مراکش به دلیل افزودن چندین صفحه به کتاب مطالعات اجتماعی دانش آموزان کلاس ششم که در آن به جامعه یهودی و سهم  آن در میراث مراکش اشاره می کند، قدردانی کرد.

این گزارش همچنین از تصویری در کتاب درسی دانش آموزان مراکش که محمد ششم پادشاه این کشور را در بازدید از خانه خاطره یهودیان در شهر صویره نشان می دهد، تمجید کرد.

این گزارش تلاش مستمر برای تغییر برنامه های درسی در مصر را ستایش می کند و از فرآیندهای توسعه در کتاب های این کشور از سال ۲۰۱۵ چه در آموزش عمومی و چه در برنامه های درسی الازهر ستایش می کند.این گزارش آنچه را که – به عنوان مثال – در برنامه درسی دبیرستان مصردر مورد ضرورت پذیرش دیگران نوشته شده بود تحسین می کند.

این انجمن حذف آیات جهاد از برخی کتاب های درسی کشورهای عربی را ستود و گفت که اکثر برنامه های درسی  گامهایی در جهت اصلاح نحوه آموزش مفهوم جهاد برای کاهش احتمال جذب تروریست برداشته اند.

این گزارش از پادشاه عربستان سعودی که اخیراً دعوت به جهاد  را از کتب درسی این کشورحذف کرده است قدردارنی کرد.

در این گزارش آمده است که نشانه مثبتی درکتاب درسی کلاس دهم امارات به نام آموزش اخلاق وجود دارد که وجود معابد هندو و سیک در این کشور را به عنوان نشانه ای از تنوع آن ذکر می کند.

این گزارش همچنین از وجود متنی در کتابهای  انگلیسی کشور امارات درباره شخصی که در ساختمانی با دوستان زیادی زندگی می کند تمجید کرد و گفت که یکی از آنها می گوید جشن  کریسمس بهترین تعطیلات من است.

این انجمن همچنین به شواهدی مبنی بر موفقیت تلاش‌ها برای تغییر برنامه‌های درسی مدارس اشاره کرد، مانند آنچه در کتاب‌های درسی کلاس نهم مطالعات اسلامی در امارات آمده است که اسلام تقویت پیوندهای محبت را با یهودیان و مسیحیان به عنوان مردمان اهل کتاب واجب می داند.

این گزارش همزمان از آنچه در کتاب های آموزشی الجزایر آمده است که استعمار اروپایی امری خطرناک و خونین است را انتقاد می کند، از روایت کتاب های اماراتی از قتل عام های عثمانی علیه اعراب ابراز خشنودی می کند.

این گزارش ضمن تمجید از کشورهای دیگر مانند بحرین و اردن معتقد است کتب درسی این کشورها همچنان به تغییراتی نیاز دارد.

این سازمان که از نزدیک با نهادهای نظارتی مشابه برای حمایت از اسرائیل همکاری می کند  گفت که علیرغم تلاش هایش در همه کشورهای عربی، به طور خاص به برنامه های آموزشی  مصر به دلیل تأثیر آن و تعداد بالای جمعیت آن توجه ویژه ای دارد.

با این حال، نویسنده گزارش برخی از مطالبی را که از آنها راضی نیست شناسایی می‌کند و می‌گوید برای گسترش صلح و مدارا این مطالب باید از کتب درسی حذف شوند.

وی به طور خاص از کتاب معارف اسلامی کلاس پنجم ابتدایی مصر نام می برد که در آن به خیانت یهودیان اشاره شده است و اینکه  پس از خیانت یهودیان به خدا و رسولش، عهد و پیمان با آنها معنی ندارند.به گفته انجمن، این گزارش همچنین در متنی از برنامه درسی دبیرستان انتقاد می کند که یهودیان را تهدیدی برای دولت اسلامی در طلوع اسلام می داند.

بخشی از گزارش این سازمانی با هدف فشار بر الازهر است و تناقضات بسیاری را از الازهر فهرست کرد از جمله جایی که می گوید اسلام اجازه داد و ستد با اهل کتاب را می دهد، اما الازهر وقتی در درس های خود خیانت را توصیف می کند می گوید خیانت  در میان یهودیان یک چیز عادی است.

این گزارش همچنین از الازهر انتقاد می کند که گفته است آثار باستانی در اورشلیم فقط اسلامی و مسیحی است و اشاره ای به وجود آثار باستانی یهودی ندارد.این گزارش  از کتاب‌های تاریخ معاصر مصر انتقاد می‌کند،زیرا در درگیری اعراب و اسرائیل دیدگاه دو طرف را به طور مساوی ذکر نکرده‌اند.

این گزارش با ابراز تاسف از کتاب های آموزشی مربوط به فلسطینی ها می‌گوید:متاسفانه، تشکیلات خودگردان فلسطین به انتشار کتاب‌های درسی ادامه می‌دهد که تأکید بسیار زیادی بر ایده جهاد و شهادت دارد.

مثلا دانش‌آموزان کلاس نهم در بخشی از کتب درسی خود با این عنوان که در ورای نبرد با کافران، حکمتی وجود دارد می‌آموزند که خداوند قادر است دشمنان را نابود کند و به مومنان دستور داده است که با آنها بجنگند.

این گزارش از مطالب کتاب درسی کویت که می گوید فرقه احمدیه مصرف الکل، گوشت خوک و مواد مخدر غیرقانونی را مجاز می داند انتقاد می کند.

اگرچه این گزارش برنامه های درسی آموزشان قطر را به دلیل ترویج گفت و گو میان تمدن ها ستایش می کند، اما از کسانی که مسئول تجلیل از آثار روژه گارودی متفکر فقید فرانسوی هستند، انتقاد می کند و او را منکر بدنام هولوکاست توصیف کرد.

این سازمان که حتی خطبه های نماز جمعه منبرهای جمعه در جهان اسلام را رصد می کند، وتوصیه های زیادی را برای دستور کار تغییرات آینده در برنامه های درسی عربی مد نظر دارد از جمله اهدافی مانند حذف آن بخش از دروس مدرسه که غرب را به تهاجم فکری متهم می کند و تلاش می کند دروسی که گفتگو و همکاری بین تمدن ها را آموزش می دهد گسترش پیدا کند.

برجسته‌ترین توصیه‌های گزارش مشترک دو سازمان مرتبط با اسرائیل این است که این سازمان به طور ویژه خواستار گنجاندن اسرائیل در نقشه‌های جغرافیایی و آموزش درباره روند صلح اعراب و اسرائیل است.

این سازمان همچنین خواستار بازنگری محتوای کتابهایی است که اسرائیل را شیطان جلوه می دهد،گنجاندن آموزش درست هولوکاست از دیگر مطالبات این گزارش است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن