جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

حاشیه های دست ندادن خواننده اسرائیلی با بایدن

آوای سنت : خودداری یووال دایان، خواننده اسرائیلی از دست دادن با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مراسم تشریفاتی درقدس اشغالی، سوالات زیادی را در مورد دلایل این اقدام خواننده که باعث خجالت بایدن شد،به وجود آورد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، فعالان، کلیپ اصلی را که توسط کانال ۱۲ اسرائیل پخش شد را در رسانه های اجتماعی  منتشر کردند که بایدن در این کلیپ پیشقدم شده و به خوانندگان اسرائیلی دست می دهد. قبل از اینکه این خواننده از دست دادن با رئیس جمهور ایالات متحده امتناع کند، یک تفسیر صوتی با یک کلمه مذهبی را ادا کرد.

دایان متعلق به خانواده ای از یهودیان سفاردی است که در سال ۲۰۱۳ به ارتش اشغالگر اسرائیل فراخوانده شد و در بخش نظامی بخش آموزش و جوانان خدمت کرد، دایان از سال ۲۰۱۶ یک خط مشی مذهبی سختگیرانه را در پیش گرفته است. وی گفت که روزهای جمعه و شنبه در دروس دینی شرکت می کرد.

این خواننده اسرائیلی از طریق حساب کاربری خود در اینستاگرام،توضیح داد که یک هفته پیش او با این سوال مواجه شد که آیا با رئیس جمهور آمریکا دست می دهد یا خیر؟

دایان گفت من دارای یک پیشینه مذهبی هستم که ممکن است بسیاری آن را درک نکنند.من تمایل دارم سبک زندگی خود را در لباس پوشیدن و لمس کردن حفظ کنم، زیرا قبلاً هرگز مواد مخدر را لمس نکردم یا مست روی صحنه ظاهر نشده ام.

او به ترس شدید خود قبل از مراسم به دلیل عدم تمایل وی به دست دادن با رئیس جمهور ایالات متحده، اشاره کرد و تأیید کرد که متوجه شده است که خود رئیس جمهور صراحتاً درخواست کرده است که او را لمس نکند و با او عکس نگیرد. و همه به او گفتند که رفتار او مبنی بر عدم دست دادن باعث خجالت کسی نمی شود.

در مجادلات رابطه دین و دولت در جامعه اسرائیل، گرایش یهودی که سکولاریسم، دموکراسی و آزادی ها را بر اساس تفکر صهیونیستی ترکیب می کرد، رو به افول است، زیرا اکثریت جامعه اسرائیل عقاید خود را به مکاتب یهودی و جریانها معطوف می کنند.

یوآو اشترن، نویسنده و روزنامه نگار اسرائیلی گفت که هیچ متن روشنی از تورات و انجیل وجود ندارد که دست دادن و اختلاط را منع کند.

با این حال، بسیاری از توضیحات و آموزه هایی که به آداب و رسوم نیز بستگی دارد، دست دادن زن یا مرد مذهبی یهودی را منع می کند.همچنین بر اساس اعتقاداتی که به نام عدم اصطکاک یا رعایت فاصله گرفتن و دست نخوردن نامیده می شود، خواندن زنان در کنسرت مختلط ممنوع است.

این نویسنده اسرائیلی معتقد است که به دلیل عدم وجود متون روشن در تورات و انجیل در مورد دست دادن و حتی اختلاط، زنانی مانند دایان، این آزادی را دارند که در چنین مواردی هر کاری که می خواهند انجام دهند.توجه داشته باشید که متون تلمود اورشلیم، دست دادن، اختلاط و آواز خواندن زنان یهودی را در حضور مردان ممنوع کرده است.

و اما تورات شفاهی مشنا، که تفسیری تحلیلی از تورات مدون توسط خاخام هاست، اکثریت قریب به اتفاق آنها دست دادن و اختلاط را منع می کنند و بر لزوم پوشش ساده تاکید می کنند.

در حالی که در قوانین تورات تصریح شده است که هیچ کس نباید خجالت بکشد و نباید توهین شود، با این حال، آنچه دایان انجام داد، به گفته اشترن، مورد قبول اکثریت جریان های مذهبی یهودی بود در حالی که عده معدودی از سکولارها از این اقدام انتقاد کردند.

اشترن به الجزیره توضیح داد که دایان خواننده اسرائیلی که به دلایل و عقاید مذهبی از دست دادن با رئیس جمهور بایدن امتناع کرد، متعلق به مکتب مذهبی محافظه کار است، یا آنچه از نظر مذهبی به عنوان گرایش متمدن ارتدکس شناخته شده است.

دکتر صالح لطفی، پژوهشگر گروه های مذهبی و جریان های یهودی، معتقد است که امتناع دایان خواننده از دست دادن بایدن، نشان دهنده تغییرات اجتماعی و مذهبی است که اسرائیل در حال گذراندن آن است.

این در خدمت چرخه جمعی تربیت مذهبی یهودیان است.این محقق گروه‌های مذهبی و یهودی خاطرنشان کرد: اسرائیل به‌شدت به سمت جامعه‌ای محافظه‌کار با دینداری خاص که ترکیبی از علایق مذهبی، مدنی و سکولار است، حرکت می‌کند.

لطفی افزود: وضعیت و رویکرد دایان خواننده با پرزیدنت بایدن نشان‌دهنده تحولات جامعه اسرائیل در بعد سکولار، زندگی عمومی، بعد مذهبی و آموزه‌های یهودی است.او معتقد است آنچه این خواننده انجام داد، منعکس کننده این است که نقش صهیونیست ها در تأسیس اولیه دولت پایان یافته و زمان قدرت گیری دولت یهود فرا می رسد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن