مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

بهای بازگشت به توافق هسته ای

آوای سنت: بدنبال از سرگیری مذاکرات توافق هسته ای که آخرین دور آن پس از سفر جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست اروپا به تهران انجام شد، شخصاً در باره این پرونده خوشبین نبودم.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، اما با یک مطالعه گذرا متوجه می‌شویم که تغییرات سیاسی اخیر به نفع ایران است، و این تغییرات، فضای بیشتری را برای ایران با هدف مانور و کسب امتیازات بیشتر برای بازگشت به توافق هسته‌ای فراهم می‌کند.

اوضاع سیاسی امروز مملو از دوراهی ها و بحران های ناشی از حمله روسیه به اوکراین است و بحران انرژی مهم ترین پرونده ای است که در نتیجه این تهاجم به وجود آمد.پس از آنکه آمریکا و اتحادیه اروپا در ازای توقف عرضه انرژی روسیه به کشورهای اروپایی،مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کردند.تورم وارد بازار جهانی انرژی شد و بر افزایش سرسام آور قیمت سوخت سایه افکند.

تهران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو نفت، آسیب‌های بزرگی را که بر اثر کمبود ذخایر نفت و گاز بر جهان وارد شده است، متحمل شده است.

این کشور همچنین  نقشی را که می تواند به عنوان یک بازیگر سیاسی ایفا کند و خلاء ایجاد شده توسط روسیه در بازار جهانی را پر کند،را درک کرد.همچنین استیصال واشنگتن را که در صدد تامین امنیت نفت و گاز است، به این فهرست اضافه کنید.

با توجه به همه این واقعیت ها،مسلم بود که موضع تهران در مذاکرات اخیر موضع قوی تری بود. به همین سبب تهران حذف سپاه پاسداران از لیست تروریسم را در فهرست الزامات خود قرار داد،این کشور همچنین ضمانت هایی ازآمریکا خواست که دوباره از توافق خارج نشود و همچنین توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر برنامه هسته ای آن.

ایرانیها می گویند تهران سالهاست به تحریم ها  عادت کرده است و اینکه با توجه به شرایط کنونی جهان، خساراتی که به جهان وارد می شود، شدیدتر از خسارات تهران است، امری که واشنگتن را مشتاق احیای پرونده هسته ای می کند، اما مهم‌ترین سوال این است که آیا اوضاع اقتصادی آنقدر بد است که واشنگتن مشمول چانه‌زنی و شروط ایران شود، حتی اگر این تصمیم آمریکا برای متحدانش ضرر داشته باشد؟!

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن