جهان اسلامشبه قاره

راه اندازی وب سایت رصد جنایت‌های «دولت مودی» علیه مسلمانان

ابتکار یک روزنامه نگار مسلمان هندی

آوای سنت : یک روزنامه نگار مسلمان هندی، وب سایت اینترنتی را برای رصد و بررسی جنایت‌های ناشی از تنفر علیه مسلمانان کشورش در آمریکا راه اندازی کرده است تا نقض حقوق بشر علیه مسلمانان را به گوش همگان برساند.

به نقل از الجزیره، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره روزنامه نگار هندی مسلمان مقیم آمریکا نوشت که وی بیشتر وقت خود را به افشای موارد نقض حقوق بشر به ویژه علیه مسلمانان در هند اختصاص داده است.

 در این گزارش آمده است: «رقیب حمید نایک» متولد منطقه مسلمان نشین جامو و کشمیر در هند، یک وب سایت اینترنتی به نام « هندوتوا واچ» (HindutvaWatch.org ) با هدف رصد و نظارت و پیگیری اقدامات تنفر مذهبی در هند راه اندازی کرد.

این روزنامه، این وب سایت را یکی از فعال‌ترین پلتفرم‌هایی توصیف کرد که داده‌های فوری درباره نقض حقوق بشر در هند را منتشر می کند.

این وب سایت، فیلم‌های ویدئویی و عکس هایی که از شبکه فعالان هندی می رسد، پخش می کند. همچنین اخبار را برای استفاده از آنها به منظور ردیابی جنایت های ناشی از نفرت که هندوها علیه مسلمان و مسیحیان و اعضای طبقات پایین مرتکب می شود، جمع آوری می کند.

این وب سایت از زمان تاسیس در آوریل ۲۰۲۱ میلادی، بیش از هزار مورد از حملات خشونت آمیز و سخنرانی‌های تحریک آمیز که پشت آنها حامیان هندتوا ایستادند،  رصد کرده است.

واشنگتن پست در گزارشی که «پرانشو ورما» خبرنگار این روزنامه در گروه فناوری به نقل از کارشناسان سیاسی هندی تهیه کرده، اعلام کرد: رقم ذکر شده ممکن است کمتر از تعداد جنایت های واقعی باشد.

نایک گفت: دولت مودی یا مقامات مجری قانون هند از شبکه های اجتماعی آمریکا «توئیتر» خواستند تا حساب هندوتوا واچ را به حالت تعلیق درآورد یا برخی از محتوای آن را حذف کند.

نایک، این وب سایت و حساب کاربری خود در توئیتر را بدون افشای هویتش از کمبریج در ایالت ماساچوست جایی که پس از فرار از هند در سال ۲۰۲۰ میلادی سکونت دارد، اداره می کند.

براساس گزارش‌های خبری، کار نایک پس از دراختیار گرفتن توئیتر توسط «ایلان ماسک» میلیاردر آمریکایی که نزدیک به ۹۰ درصد از کارمندانش را اخراج کرده است، پیچیده شده است. افراط‌گرایان هنده اجازه بازگشت به کار را پیدا کردند و سخنان نفرت انگیز افزایش یافته است.

نایک می ترسد که ماسک به تلاش های دولت مودی برای خفه کردن وب سایت هندوتوا واچ تن دهد.

این روزنامه نگار مسلمان هندی تصمیم گرفت تا کار خود را در معرض عموم قرار دهد. امید دارد که این وب سایت محلی به یک کمپین بزرگ برای هشدار به دولت هند تبدیل شود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: رقیب حمید نایک، روزنامه نگار هندی در خانواده ای متواضع بزرگ شد و آرزو داشت مهندس شود. به محض رسیدن به دانشگاه، مسیر خود را تغییر داد تا روزنامه نگاری را به عنوان حرفه دنبال کند تا درباره نارضایتی هایی که مسلمانان کشمیری در معرض آن هستند، صحبت کند.

وی می گوید: روزی را به یاد می آورد که سربازان ارتش هند به خانه اش آمدند و پدرش را بردند، زیرا فکر می کردند که او با معترضان مسلمان همدردی می کند. سه روز او را نگه داشتند، پس از ضرب و شتم، او را آزاد کردند.

در سال ۲۰۱۹ میلادی، کار نایک مورد توجه مردم قرار گرفت، به ویژه پس از اعتراض های خشونت آمیز در جامو و کشمیر که توسط مودی رخ داد. افسران اطلاعات هند به منزل پدر و مادرش در کشمیر آمدند و سه بار در آگوست ۲۰۱۹ میلادی مورد بازجویی قرار گرفتند.

با شیوع کرونا به کشمیر برمی کردد، اما پس از ادامه تعقیب مقامات اطلاعاتی هند تصمیم گرفت آنجا را برای همیشه ترک کند. در سال ۲۰۲۱ میلادی در کمبریج اقامت گزید و وب سایت هندوتوا واچ را راه اندازی کرد.

واشنگتن پست نوشت: نایک و گروهی متشکل از شش فعال از سراسر جهان، هر روز شبکه های اجتماعی، برنامه های پیام رسانی و اتاق های گفتگو را به دنبال فیلم های ویدئویی از اقدامات انزجار طلبانه می گردند و متون و اظهارات در مطبوعات هندی زبان و پلتفرم هایی مانند توئیتر، ریدیت، تلگرام و واتساپ را بررسی می کنند.

فعالان و روزنامه نگاران، گزارش ها  و فیلم ها را برای این گروه ارسال می کنند. اعضای این گروه هفته ای چند بار از طریق اینترنت نشست های مجازی برگزار می کنند تا این گزارش ها و فیلم ها را بررسی و صحت آنها را تایید کنند.

نایک می گوید: توئیتر پیش از این، به درخواست مقامات هندی، برخی از محتواها را از وب سایت هندوتوا واچ حذف کرده بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن