جهان اسلامعمومی

رشد «اقتصاد حلال»؛ فرصتی برای سودآوری جهانی

آوای سنت : مسئله «حلال» از ذبح گوشت یا نوشیدنی بدون الکل فراتر رفته است و تمامی بخش های تجاری از خدمات بانکداری و پوشش و گردشگری را دربرگرفته است به طوری که «اقتصاد حلال» امروز در تمامی عرصه ها در سراسر جهان درحال رشد است.

مسئله «حلال» دیگر به گوشت یا ذبح یا نوشیدنی های بدون الکل محدود نمی شود، بلکه مرز آن فراتر رفته است و مصرف کنندگان مسلمان به دنبال غذاهای سالم و ایمن هستند، همچنین افرادی نیز «گردشگری حلال» را برای به دست آوردن تجربه ای فوق العاده به همراه خانواده انتخاب می کنند.

براساس این گزارش می خواهیم بدانیم که منظور از اقتصاد حلال چیست؟

حلال عبارت از جائز و حلال است که براساس شریعت اسلامی  مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های شرعا مجاز است و نقطه مقابل آن حرام است یعنی مصرف آن مانند گوشت خوک، نوشیدنی های الکلی و حیوانات ذبح نامناسب جایز نیست. به همین دلیل، اولین چیزی که تمرکز برآن انجام می گیرد، بازار غذایی و نوشیدنی ها شامل گوشت قرمز، سفید، پنیرهای بدون چربی خوک و شیرینی های فاقد ژلاتین حیوانی است. به طوری که به تدریج این بازار مصرفی که عمدتا معطوف به جامعه مسلمان در اروپا، رشد شتابان داشته است. در دهه های اخیر این بازار رشد سریعی داشت که به خلق واقعیت جدیدی به نام «اقتصاد حلال» کمک کرده است.

همه بخش های تجاری از غذا و نوشیدنی یا خدمات بانکداری و گردشگری تا قانون پوشش حلال، کار و سرگرمی است. بنابراین ما در مورد لوازم آرایشی و مواد بدون هرگونه چربی گوشت خوک و الکل صحبت می کنیم. هتل ها و تفرجگاه های مخصوص بانوان در نظر گرفته می شود که در آنها استخرهایی وجود دارد که اختلاط جنسیتی ممنوع است. همچنین الکل و گوشت حرام برای مسافران و گردشگران فروخته نمی شود.

در همین حال، نقش مد بین المللی که شروع به گسترش طیف وسیعی از لباس ها و اکسسوری های مخصوص زنان محجبه کرده است،  در رقابت با شرکت های بزرگ جهانی برای پاسخ به خواسته های زنان است. پس از آن اصطلاح «صنعت حلال» ایجاد می شود که رعایت احکام و اصول شرعی در همه مراحل تولیدات غذایی یا سایر مراحل از طراحی، ساخت و توزیع یا اصطلاح «گواهینامه حلال» انجام می گیرد.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی میدل ایست، شرکت تحقیقات بازاریابی آمریکایی «فراست اند سالیوان» اعلام کرد که اقتصاد حلال در یک رشد صعودی حرکت می کند. زیرا میزان جهانی آن در سال ۲۰۲۰ به ۲.۳۰ تریلیون دلار رسیده است. این درحالی است که انتظار می رود که به ۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ میلادی به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای محصولات حلال برسد.

 این محصولات حلال از مرز مسلمانان فراتر رفته و به مصرف کنندگان و سرمایه گذاران غیرمسلمان از هند، برزیل، اتریش، آمریکا و آرژانتین رسیده است.آنها سهم زیادی از محصولات را دراختیار دارند، به طوری که ۸۵ درصد از فروش محصولات حلال را به خود اختصاص دادند. زیرا دربرابر خطرات بحران اقتصادی ناشی از همه گیری و جنگ مقاوم تر هستند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن