جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

روایت وحشی گری اسرائیل درباره خبرنگاران

 آوای سنت : واشنگتن پست، روایت پنج روزنامه نگار کشته شده توسط اشغالگران اسرائیل را منتشر کرد.

کشته شدن شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی با گلوله نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی در حالی که وی در حال پوشش خبری شهر جنین در کرانه باختری بود،خطراتی را که خبرنگاران در هنگام پوشش خبری اشغالگری اسرائیل در فلسطین و قدس اشغالی با آن مواجه بودند،روشن کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،واشنگتن پست، جریان پنج خبرنگاری را منتشر کرد که در حین پوشش گزارش تخلفات نیروهای اشغالگر کشته شدند،در این زمینه کسی در اسرائیل محاکمه یا مجازات نشد.

این روزنامه در گزارشی نوشت که تیراندازی به شیرین ابوعاقله روزنامه نگار در حین پوشش خبری حمله اسرائیل در شهر جنین در کرانه باختری، خطرات پیش روی خبرنگارانی را که این تهاجمات را پوشش می دادند، آشکار کرد.

شرین، خبرنگار باتجربه الجزیره، هنگامی که در حال پوشش خبری حمله اسرائیلی در صبح روز چهارشنبه بود، یک ژاکت محافظ بر تن داشت که روی آن عبارت «پرس» نوشته شده بود،این ژاکت به عنوان نشانه ای برای جدا کردن خبرنگاران از مردم و مبارزان عمل می کند و به همه نشان می دهد که هدف قرار نخواهند گرفت.

با این حال، به گفته کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در نیویورک، این ژاکت مانع از کشته شدن حداقل ۱۹ روزنامه نگار در سرزمین های فلسطینی نشد.

بسیاری از خبرنگاران، عکاسان و خبرنگاران ویدئویی در حین کار بر اثر حملات هوایی، گلوله های واقعی و لاستیکی، گاز اشک آور و ضرب و شتم فیزیکی مجروح شدند.

او برای الجزیره کار می‌کرد و در حین انجام یک مأموریت روزنامه‌نگاری کشته شد و به دلیل گزارش‌های صریح از پایگاه خود در رام‌الله، نامی آشنا در جهان عرب بود.

به گفته مقامات فلسطینی و شاهدان عینی، یک تک تیرانداز اسرائیلی او را مورد اصابت قرار داد.نظامیان اشغالگر مسئولیت کشتن او را بر عهده نگرفتند، اما سپس نظر خود را تغییر دادند و گفتند در حال تحقیق در مورد گلوله ای هستند که باعث کشته شدن روزنامه نگار شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خواستار پاسخگویی بانیان این قتل شد. انجمن روزنامه نگاران خارجی در اسرائیل خواستار شفافیت کامل در تحقیقات با توجه به سوابق ضعیف نظامیان اسرائیل در مورد کشتار روزنامه نگاران شد.

سازمانهای حقوق بشری خواستار تحقیقات مستقل شدند و سازمان الحق فلسطین نیز از دادگاه کیفری بین المللی خواست تا پرونده شیرین ابوعاقله را در بررسی جنایات جنگی اسرائیل لحاظ کند.

یاسر مرتجی ۳۰ ساله، عکاس خبری، یک شرکت تولیدات رسانه ای در شهر غزه تأسیس کرد.یک تک تیرانداز اسرائیلی در آوریل ۲۰۱۸ مرتجی را هنگامی که در حال پوشش راهپیمایی های بازگشت در نزدیکی منطقه حائل غزه بود، هدف گلوله قرار گرفت و کشت.

سیمون کامیلی، ۳۵ ساله، عکاس خبری آسوشیتدپرس بود و در آگوست ۲۰۱۴ در حالی که در غزه مأموریت داشت درگذشت. او در حال فیلمبرداری از تلاش پلیس برای خنثی کردن بمب منفجر نشده ای بود که نیروهای اشغالگر در طول جنگ پرتاب کرده بودند.

فضل شناعه، عکاس ۲۳ ساله خبرگزاری رویترز بر اثر شلیک گلوله تانک اسرائیلی به سمت تیم رسانه ای در غزه کشته شد.تصویر تانک و بمب منتشر شده از آن آخرین تصویری بود که دوربین های او گرفته بودند و در این حمله ۸ غیرنظامی دیگر نیز کشته شدند. شناعه یک ژاکت آبی پوشیده بود که به وضوح علامت «پرس» روی آن نوشته شده بود و در ماشینی حرکت می کرد که روی آن «تلویزیون» نوشته شده بود.

جیمز میلر، روزنامه‌نگار بریتانیایی ۳۵ ساله، در ماه می ۲۰۰۳ هنگام فیلمبرداری یک فیلم مستند در غزه کشته شد.او و تیمش ژاکت هایی پوشیدند که روی آن به وضوح کلمه “پرس” نوشته شده بود. در سال ۲۰۰۶، دادگاه سنت پانکرز در لندن بر اساس یافته‌های جمع‌آوری‌شده توسط یک بازپرس خصوصی که بلافاصله پس از کشتن میلر توسط خانواده استخدام شده بود، تأیید کرد که اسرائیل عمداً میلر را هدف قرار داده است.

پس از کشته شدن شیرین ابوعاقله در کرانه باختری، در روز چهارشنبه، تعداد خبرنگاران کشته شده توسط اسرائیل از سال ۲۰۰۰ تاکنون به ۴۷ نفر رسیده است که اسرائیل درباره کشتن هیچ یک از آنها پاسخگو نبود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن