آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

ریشه های موفقیت اردوغان در مناطق زلزله زده

آوای سنت : علی رغم پیش بینی ها درباره اثرات منفی زلزله..چرا اردوغان در مناطق زلزله زده اول شد؟

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و حزب او درصدرنتایج انتخابات سراسری سرنوشت ساز ترکیه قرار گرفتند که روز یکشنبه برگزار شد.

ستاد انتخابات این کشوراعلام کرد که وی اکثریت کرسی های پارلمان را به دست آورده است.با وجود پیشی گرفتناردوغان از رقیب خود،کمال قلیچداراوغلو،انتخابات ریاست جمهوری برای اولین بار درتاریخ جمهوری ترکیه به دور دوم خواهد رفت،زیرا هیچ یک از نامزدها درصد کافی برای پیروزی را به دست نیاوردند.

اردوغان،رئیس‌جمهورترکیه،انتخابات را با توجه به چالش‌های فراوان ازجمله ائتلاف مخالفان که به عنوان میز شش‌جانبه شناخته می‌شود و با شرایط سخت اقتصادی و نیز پیامدهای فاجعه ویرانگر زلزله برگزار کرد. زلزله ای که جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفت،بیش از۱۰۷ هزار نفر را مجروح کرد و براثر آن بیش ازیک میلیون و ۸۹۵ هزار ساختمان در ۱۱ استان آسیب دید.

علیرغم اینکه دولت اردوغان،اعلام کردکه در عرض یک سال ساختمان های آسیب دیده را بازسازی خواهد کرد و اقدامات عملی در این زمینه را آغاز کرده بود ، اما با توجه به انتقاد اپوزیسیون ازمدیریت دولت اردوغان در بحران زلزله،انتظار می رفت اردوغان حمایت ساکنان مناطق آسیب دیده را در انتخابات از دست بدهد.

با این حال،نتایج متفاوت ازانتظارات بود. زیرا اردوغان دراکثر استان‌های زلزله‌زده در جنوب شرقی ترکیه،یعنی قهرمان‌ماراش،آدیامان،الازیغ،غازی عینتاپ،کیلیس،ملطیه، عثمانیه وشانلی‌اورفه درصدرنتایج قرار گرفت.

جاهد توزکارشناس سیاسی معتقد است: اکثر ساکنان این ولایات ازجناح محافظه کار هستندکه طبیعتاً به حزب عدالت وتوسعه رأی می دهند.

او به الجزیره گفت علاوه بر جهت گیری سیاسی ساکنان مناطق آسیب دیده، این استان ها شاهد پیشرفت قابل توجهی درخدمات زیربنایی بوده اند وشهروندان آنها دردوران حکومت حزب حاکم عدالت و توسعه به طور ملموس پروژه های توسعه را دیده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی،این پروژه ها زندگی شهروندان را تسهیل کرد،حرکت تجارت را افزایش داد و سطح رفاه اقتصادی افرادرا بالابرد.

توز افزود: شهروندان این مناطق قاطعانه می دانند که تنها اردوغان می تواند این ویرانی رابا توجه به دستاوردهایی که شاهد بوده اند وخدماتی که قبلا به آنها ارائه کرده است ترمیم کند.همچنین با گذشت ۳ ماه از زلزله،بسیاری از منازل بازسازی و به آسیب دیدگان تحویل داده شد وآواربرداری ها حادثه به طور کامل انجام وکار برای تکمیل پروژه های زیربنایی آغاز شد.

توزگفت که اردوغان به مردم وعده بازسازی داده است و شهروندان می دانند که اردوغان اگر وعده دهد به آن عمل خواهد کرد.به همین دلیل است که به او اعتماد می کنند و جایگزین دیگری نمی بینند که بتواند به این مهم دست یابد و به همین دلیل است که حزب عدالت و توسعه توانست رای خود را در این مناطق حفظ کند.

حلمی داشدمیر رئیس مرکز تحقیقات اپتیمار به الجزیره گفت که اردوغان درپیگیری اولیه و موثرخود درمنطقه زلزله ازسایر نامزدها جلوتر بود.ارتباط او با زلزله زدگان در عملیات آواربرداری صمیمانه بود و وجهه از قبل قوی او را درمیان آنها تقویت کرد.

وی معتقد است علیرغم تلاش رهبران مخالف برای استفاده ازبحران زلزله به عنوان ابزار سیاسی درانتخابات،مشخص شدکه اردوغان درطرح خود برای ساختن خانه های ویران شده قانع کننده ترعمل کرده است و همین امر باعث شد رای دهندگان در روز انتخابات به او نزدیک شوند.

وی درمورد مشارکت بالای رای دهندگان در این مناطق،علیرغم آنچه که در اثر زلزله متحمل شده اند،می گوید که رای دهندگان اردوغان را ترجیح دادند زیرا می ترسیدند درصورت به قدرت رسیدن مخالفان،ساختن خانه هایشان درخطر باشد.این امر می تواند روند بازسازی و تکمیل یک ساله این واحد های مسکونی را که اردوغان وعده داده است به تاخیر بیاندازد یا مختل کند.

داشد میرافزود: رای دهندگان این مناطق ملی گرا و مذهبی هستند و همین امر آنها را برآن داشت تاحضور پررنگی در رای گیری داشته باشند تا ازپیروزی اپوزیسیون جلوگیری کنند،اپوزیسیونی که ممکن است نامزد آنها حمایت حزب کارگران کردستان را داشته باشد که آنکارا آنها را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسد.

جاهد توز هم دراین زمینه گفت:میزان مشارکت نه تنها در مناطق زلزله زده بلکه درکل ترکیه بالا بوده و با نرخ ۸۸ درصد، درصدرکشورهای جهان قرار گرفته است.این مشارکت ناشی از اراده و ایمان مردم وآگاهی آنها از این است که روند انتخابات با صداقت و شفافیت انجام می شود و هر رأیی به درستی ارزیابی می شود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن