گفتگو و مصاحبه

حج از ارکان مهم اسلام است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرترکمن ایجاد تغییر در حالات و رفتار زائرین خانه خدا را از نشانه حج مقبول توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، عبدالرحمن آخوند کر در گفتگو با خبرنگار ما برجای آوردن مناسک حج تمتع را جزئی از ارکان دین در اسلام دانست و گفت: بر همه کسانی که دارای تمکن مالی باشند واجب است که در اولین فرصت نسبت به ادای فریضه حج ابراهیمی اقدام کرده و به جوار خانه خدای متعال و مسجد النبی مشرف گردد.

در گذشته رسم بر این بود که زوار خانه خدا پیش از عزیمت به نزدیکان و خویشان خود سرکشی کرده و از تک تک افراد حلالیت طلب می کردند، چرا که انسان در هر حال و شرایط در معرض گناه و معصیت بسر می برد و زائرین باید مراقب باشند تا در ایام حج بیت الله از هرگونه پرداختن به منکرات و بویژه گناهانی که از زبان و بدن ساطع می شوند، دوری کنند. یک انسان مسلمان باید از هر عملی که موجبات خوشنودی شیطان را فراهم کند چه در ایام تشرف به حج و یا سایر ماه ها اجتناب ورزند.

آخوند کر، حج تمتع را کامل کننده اعمال خواند و به نقل از آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم افزود: هر شخصی که حج بیت الله را با پرهیز از گناه و آلودگی به پایان برساند با کارنامه ای درخشان و سراسر پاک به وطن بازخواهد گشت. حج تمتع در ذی الحجه انجام می شود و در سایر ماه ها نیز حج عمره برقرار است که آن نیز دارای فضایل زیادی می باشد. لذا هر شخصی که در فاصله یکسال مجددا به حج عمره مشرف شود تمام گناهانی در طول آن سال مرتکب شده است از کارنامه اعمالش پاک خواهد شد. فراموش نکنیم پاداش حج مقبول چیزی جز بهشت نخواد بود و از علامات و نشانه های آن این است که اعمال فردی و اجتماعی زائر در پس از مراجعت دچار تغییرات اساسی زیادی می شود.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن متذکر شد: متاسفانه هستند افرادی که با وجود داشتن تمکن مالی مناسب اقدام به ثبت نام در کاروان های حج نمی کنند و قلبا اعتقادی به این کار ندارند. نبی مکرم فرمایش می دارد، هر شخصی که با وجود تمکن مالی و برخورداری از شرایط مناسب به حج نرود در زمان مرگ فرقی با یک مسیحی و یا آتش پرست نخواهد داشت.

حج همچنین سبب تزکیه اعمال و رفتار می شود. در پس از ماه شوال می بینیم که هوای معنوی زوار را در برگرفته و شوق زیارت خانه خدا، زیارت مساجد اصحاب بزرگوار و امهات المومنین رضی الله عنهم اجمعین و ملاقات صحرای عرفات و دعا برای شهدایی که در جوار کوه احد آرمیده اند، همه و همه موجب پیدایش حالات معنوی در ایشان می گردد. این سفری است که نه تنها منابع مالی می خواهد، بلکه واجبات بسیاری هستند که نیاز به قوای جسمانی دارد و باید سختی های اعمال را نیز به جان خرید.

آخوند کر استغفار به درگاه الهی در مناسک حج را از بهترین اعمال توصیف کرد و یادآور شد: نگاه مردم به کسانی که از زیارت خانه خدا باز می گردند همراه با تواضع و احترام می باشد و ملاقات با زائرینی که از زیارت حرمین شریفین مراجعت می کنند موجب ایجاد شور و نشاط معنوی و اجتماعی در جامعه می شود. بهره مندی از کلام زائرینی که فرهنگ حج را در بین عموم ترویج می بخشند از فضایل دیگر این سفر معنوی به حساب می آید. حجرالاسود سنگی است که بر اعمال زائرین در روز قیامت شهادت خواهد داد. بی تردید بهترین سوغاتی زائرین آوردن حال و هوای حج به میان مردم است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن