جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

شیخ دریایی:دنیای اسلام باید تنوع درون دینی را بپذیرد

دیدگاه انحصاری در امور دینی سم مهلک است

آوای سنت: مدرس مدرسه دینی سلطان العلماء طولاء قشم مشکلات امروز دنیای اسلام را حاصل به رسمیت شناخته نشدن تنوع درون دینی دانست.

به گزارش آوای سنت شیخ عبدالله دریایی در گفتگویی به مناسبت هفته وحدت در تحلیل اختلاف میان مذاهب گفت: وجود اختلافات استنباطی درون‌ دینی امری طبیعی در گذر تاریخ بوده است، تمسک مسلمانان به این مقوله، همیشه زاینده تجلی روح اسلام در جامعه بشمار رفته و اگر زمانی این امر موردپذیرش گروهی قرار نمی‌گرفت حاصلی جز تخریب، تبدیع، تکفیر و عقب‌ماندگی نداشته است.

سفیر رحمت از جانب حضرت حق در کمتر از یک قرن با رفتار و گفتارش جوی را حاکم ساخت که جهان را شیفته سلامتی اسلام و امنیت ایمان گرداند، لذا اگر چارچوب اسلام تنها گنجایش یک نوع تفکر و برداشت را می داشت، اکنون بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان نداشتیم.

شیخ دریایی با بیان این مطلب که اسلام، دینی جهانی بوده و لازمه جهانی بودنش، وجود تنوع درون‌ دینی آن است، افزود: اگر کسی برخلاف این خصوصیت مسلم دین که با نصوص محکم و قاطع شرعی اثبات ‌شده گام بردارد، چه بخواهد و چه نخواهد، با هر عنوانی که باشد، تخریب دین را در اذهان رقم خواهد زد و خطرش برای جامعه اسلامی از دشمنان صف ‌کشیده نیز بیشتر خواهد بود.

تردیدی وجود ندارد که اگر به دین در اذهان آسیب برسد، حاصلی جز تخریب محیط و سلب امنیت و هلاکت حرث و نسل را در پی نخواهد داشت. بدین ترتیب تفرقه جای وحدت را خواهد گرفت. خرابی جای آبادی را اشغال خواهد کرد. دوستی به تاریخ پیوسته و دشمنی چادرش را بر تارک گیتی بر خواهد افراشت. حفظ حرمت‌ها جای خود را به منیت‌ های پوشالی و توخالی خواهد داد و کار به جایی می‌رسد که امثال داعش تحت لوای پرچم لا اله الا الله، ائمه مساجد، علماء و بی‌گناهان را مهدورالدم دانسته، زنان شان را اسیر جنگی و اموالشان را برای خود غنیمت به‌حساب می‌آورند. همه این‌ها حاصل به رسمیت نشناختن تنوع درون‌ دینی بوده که به افراط‌گرایان زمانه اجازه تبدیع و تکفیر مسلمانان را می دهد تا جنایت‌هایشان را رقم بزنند.

مدرس مدرسه دینی سلطان العلماء طولاء قشم اظهار داشت: در سفری که به سوریه داشتم، افتخار آشنایی را شیخ “محمد عدنان الافیونی” مفتی شوافع دمشق و حومه را که شهید راه گفتگو شد، پیدا کردم. شخصیتی که گفتگو را منش و شیوه خود قرار داده و سال‌ها با فریفته شدگان فرقه‌های انحرافی به مناظره علمی مشغول بود، افراد زیادی را به قناعت علمی رسانده و با دین اسلام آشنا کرد. برای این طرز تفکر تعاملی‌اش مرکزی بین‌المللی را در دمشق دایر کرد تا از آن طریق باب تعامل حسنه را باز کرده و از انحراف فکری جوانان جلوگیری کند.

شیخ الافیونی وقتی از رسول خدا(ص) سخن می‌گفت اشک در چشمانش حلقه زده و شیفته اخلاق نبوی می‌گشت، علمای طراز اول شام را یکجا گرد آورده و جبهه علمی فوق‌العاده‌ای را تدارک دیده بود، خطبای جمعه و اساتید مرکزش بعضاً خود امورات جاری را تقبل کرده بودند، نوای صلوات و طنین محبت نبوی را می‌شد از جای‌جای این مرکز مبارک حس کرد، او مردم بیرون از مرکز را هم فراموش نکرده و خطابت جمعه و کلاس‌های درسش در مساجد مختلف دمشق و حومه زبانزد بود، زید و عمرو برایش فرقی نمی‌کرد و آنچه برایش اهمیت داشت، نشاندن همگان سر سفره معنوی برادری و وفاق ملی و تفکر اعتدالی اسلام بود.

شیخ دریایی در پایان افزود: متأسفانه کسانی که حق را تنها در برداشت‌ های خود منحصر کرده و دیگران را ناحق می ‌پنداشتند تاب نیاورده و در شامگاه یکی از روزها، شربت شهادت را به این عالم مجاهد نوشاندند و ترور را بر گفتگو و تعامل ترجیح دادند. شامی که دعای برکت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم را با خود دارد، قطعا پیش‌آهنگ نشر اسلام معتدل خواهد شد، چرا که برکت بدون تفکر وسطیت تحقق نخواهد یافت. به امید روزی که منیت‌ها و خودپسندی‌ها که حاصل کژاندیشی است از بین رفته و مسلمانان یکدیگر را برادروار بپذیرند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن