آفریقاجهان اسلام

نماد دموکراسی عرب در حال فروریختن است

یادداشتی درباره آخرین تحولات تونس

آوای سنت: گنادی روچف در خبرنامه آنلاین راشاتودی با انتخاب تیتر بالا،از خطر بزرگی گفت که دموکراسی  را درتنها کشور عربی که به لطف بهار عربی به آن تن داده است ،تهدید می کند.

سرویس ترجمه آوای سنت این یادداشت را تقدیم حضور کاربران خود می نماید.

در این مقاله آمده است: در تونس، پارلمان منحل، مصونیت نمایندگان ملغی و همه اختیارات به رئیس جمهور قیس سعید واگذار شد.کودتا در کشوری رخ داد که ویترین موفقیت های “بهار عربی” تلقی می شد. در اینجا ، تلاش دیگری برای ایجاد دموکراسی در منطقه شکست خورده است.

اوضاع در تونس با سرعت برق به وجود آمد. روز دوشنبه ارتش وارد پایتخت تونس شد. نخست وزیر هشام المشیشی ،نماینده جنبش النهضه با تصمیم رئیس جمهوری از سمت خود برکنار شد و قیس سعید وظایف خود را به مدت نامعلومی بر عهده گرفت.

رئیس جمهور وعده می دهد که این وضع، موقتی است اما همانطور که تجربه کشورهای عربی نشان می دهد، وضعیت اضطراری می تواند برای چند دهه ادامه یابد و اقدامات موقت به اقدامات دائمی تبدیل شود.

تا همین اواخر ، به نظر می رسید که تونس تنها کشورمستثنی از قاعده کلی در منطقه بود. زیراپس از سرنگونی بن علی در سال ۲۰۱۱ ، هیچ جنگ داخلی رخ نداد ،هیچ دیکتاتوری نظامی بر سر کار نیامد و هیچ دولت اسلامی ارتجاعی در این کشوروجود نداشت.

سیاسی ترین کشور جهان عرب ،که اقتصاد آن به گردشگری بستگی دارد، با جمعیتی که به زبان های فرانسوی و عربی صحبت می کنند ، به سوی دموکراسی پایدار، هرچند در حال تزلزل ، پیش رفته است.

دموکراسی در تونس اکنون در آزمایش سختی قرارگرفته است. این کشور می تواند همچنان راه مختص به خود را متفاوت از کشورهای عربی دنبال کند ،اما این امر، اول از همه ،به خود سعید بستگی دارد،او می تواند به یک رئیس جمهور خودکامه تبدیل شود که در این صورت، تونس ممکن است در این مسیر پیشرفت نکند ، اما شاید اوبتواندحداقل تا انقلاب بعدی ،ثبات کشور را تضمین کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن