گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

فقدان مهارت های زندگی مشترک،مهم ترین عامل ازدیاد طلاق

گفتگوی اختصاصی آوای سنت با بانوی فعال بلوچ

آوای سنت: بانوی کارشناس اهل سنت بلوچ،فقدان آموزش های لازم را مهمترین عامل ناهنجاری منجر به طلاق و تبعات منفی بیکاری در میان خانواده های جوان برشمرد.

به گزارش آوای سنت، هما شیرانزایی در بررسی چالش های منجر به طلاق در ازدواج های امروزی، بیشترین دلایل ازدیاد اختلاف، تنش و درگیری در میان خانواده های جوان را فقدان آموزش در زمینه های مختلف خواند و گفت: عوامل زیادی را می توان مثال زد که هر یک به تنهایی می توانند در یک ازدواج منجر به شکست نقش داشته باشند.

وقتی ما از آموزش سخن به میان می کشیم، اکثر عوام تصور می کنند که منظور ، آموزش از طریق آموزش و پرورش است که البته این ارگان دولتی می تواند تنها بخشی از این رسالت مهم را بر عهده بگیرد. فرزندان ما با توجه به اینکه در طول سال تحصیلی نیمی از اوقاتشان را در مدارس می گذانند طبیعتا برای یادگیری آنچه که در آینده انتظارشان را می کشد، نیاز به آموزش های مختلف دارند، اما متاسفانه به این موضوع اهمیت و دقت کافی نمی شود.

وی در ادامه افزود: یک فرزند برای اینکه بتواند همزمان با بزرگ شدن به تکامل برسد، می بایست در مدرسه، از طریق دهیاری که وظیفه خطیر آموزش مهارت های زندگی را بر عهده دارد، از سوی علمای حوزه های علمیه و مکاتب تابستانی و همچنین از سوی والدین آموزش های لازم زندگی را فرا بگیرد، تا بتواند به عزت نفس مطمئن برسد. در عصر فعلی متاسفانه مشاهده می شود که برخی جوانان معیار انتخاب همسر را بسته به شرایط اقتصادی طرف مورد نظر دانسته و ترجیح می دهند تا یک بانوی شاغل را بعنوان همسر خود انتخاب نمایند که این دیدگاه مسلما اشتباه است.

هر چند که یک بانوی شاغل نیز به شرط فراگیری آموزشها و مهارتهای لازم از سوی خانواده و دستگاه های یاد شده می تواند یک همسر ایده آل برای شوهر و مادری نمونه برای فرزندانش باشد،اما انتخاب همسر به صرف داشتن شغل و بدون انجام دقیق در سایر امور وی می تواند منجر به یک اشتباه غیرقابل جبران شود.

شیرانزایی توجه به  بلوغ جسمی و جنسی فرزندان، توجه به تحولات روحی و روانی و رشد فکری را از نکات حائز اهمیت در آموزش صحیح آنها دانست و عنوان نمود: تا مادامی که آموزش نباشد فرزندان ما آگاهی های لازم را در امور تاثیرگذار زندگی به دست نخواهند آورد .این موارد یکی از مهمترین موضوعات آموزش ها توجه به امر زنانشویی است.

برخی از زوجهای جوان درک درستی از زناشویی ندارند که خود این موضوع می تواند تبعات منفی روحی و روانی زیادی به همراه داشته باشد. درصدی از طلاقها بخاطر خیانت از سوی یکی از زوجین رقم می خورند. فاصله فضای مجازی با فضای واقعی گم شده و مخاطبین جوان بدون داشتن هدفی مشخص، به دلیل آنکه در دوران کودکی و نوجوانی آموزش ها و مهارت لازم را یاد نگرفته اند نمی دانند از امکاناتی که در اختیار دارند چگونه بهره برده و درآمد کسب کنند.

این کارشناس علوم سیاسی،فقدان آموزش صحیح در آموزش و پرورش، دهیاری ها، مراکز دینی و کوتاهی از سوی والدین در خانواده ها را از ایرادات اساسی در کار دانست و اظهار داشت: ما از فرزندان خود انتظار داریم تا بر اساس شیوه و دستور قرآن کریم عمل کنند. اما چطور می توان از آنها توقع داشت بدون کسب آموزش و آگاهی لازم به زندگی معنوی علاقمند شوند؟ از جوانی که مهارت های زندگی را نمی داند، واقعا چه انتظاری می توان داشت که بتواند روی پای خود ایستاده و خودکفا شود؟ تجربه ثابت کرده است که تعداد زیادی از زندگی های منجر به طلاق با گفتمان و مشاوره به مسیر عادی برگشته و سیر طبیعی در پیش گرفته اند.

جامعه ما به بیکاری خاموش گرفتار است و بخشی از کارمندان در ادارات دولتی و شرکتها بدون آنکه کار مفیدی انجام دهند، ساعات کاری شان را به اتمام می رسانند. دولت آینده باید این نقیصه را برطرف کند. کار باعث می شود تا مخاطب را روی وظایفش تمرکز کرده و ضمن باز کردن گرهی از مشکلات مردم به معنای واقعی خستگی را تجربه کرده و در خود احساس یاس و ناامیدی نکند.

شیرانزایی تاکید کرد: والدین نقش غیر قابل انکاری در تربیت فرزندان شان در سنین کودکی دارند. ازدواج امری بدیهی در سر راه جوانان است و جوانی که به سن ازدواج می رسد تمایل دارد تا هر چه زودتر پا به مرجله تازه ای از زندگی بگذارد. برای داشتن یک زندگی موفق تنها می بایست روی آموزش فرزندان تمرکز داشته باشیم. آموزش برای اینکه بتوانند همسری مناسب اختیار کرده و با حداقل هایی که در اختیار دارند برای خود کسب درآمد نمایند. اوقات گرانبهای فرزندان ما در حالی در فضای مجازی سپری می شود که آنها بشدت نیازمند کسب آموزش و آگاهی از مهارت های زندگی می باشند. فعلی که جامعه ما برای آنها برنامه ریزی مناسب نکرده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن