آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

وفای عهد پیرمرد اردنی برای بیت المقدس

آوای سنت: ۵۵ سال به عهدش وفادار ماند؛پیرمرد اردنی تا زمان آزادی قدس از نوشیدن چای خودداری می کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،وقتی نگرش ها از اصول محکم و استوار نشأت می گیرد، ارزش های مردانگی حاصل می شود،مصداق عینی آن عبدالاله الشبول پیرمرد اردنی است که تصمیم گرفت به شیوه خود عمق فاجعه را در داخل سرزمین های اشغالی فلسطین بیان کند،تصمیمی که زخم در حال خونریزی اعراب را  هر روز به او یادآوری می کند.

الشبول، ۸۸ ساله، اهل شهر الشجره در شمال اردن، است که با تصمیم خود،واقعی ترین نمونه وفای به عهد را به تصویر کشید،او می گویدبعد از آزاد سازی قدس و فقط در بیت المقدس چای می نوشد.

چای یک نوشیدنی باستانی است که ملت ها نسل به نسل آن را به ارث برده اند و تاریخچه آن به قرن ها قبل باز می گردد.در اردن نیز مانند سایر مردم جهان، چای یک نوشیدنی اساسی است که همراه با وعده های غذایی اصلی مصرف می شود،در اردن برای پذیرایی از مهمانان نیز چای سرو می شود.

عهد شبول زودگذر نبود،بلکه انگیزه آن چیزی بود که سرزمین های فلسطینی در جریان جنگ ۱۹۶۷ در معرض آن قرار گرفتند، پس از اینکه اسرائیل قدس را به مرزهای خود ضمیمه کرد و پروژه های شهرک سازی را در آنجا ادامه داد.از آن زمان به بعد،نوشیدن چای را کنار گذاشت.

دستیابی به جزئیات به خصوص با توجه به کهولت سن و سختی به خاطر سپردن آنها به دلیل گذشت سالیان متمادی از آن واقعه آسان نبود، اما عشق به فلسطین و بیت المقدس که در دل او کاشته شده بود، کار را تسهیل می کرد.

الشبول در فوریه ۱۹۳۴ به دنیا آمد. او در سال ۱۹۵۱ به ارتش اردن پیوست. و پس از  ۲۴ سال خدمت بازنشسته شد و سپس ۱۲ سال دیگر در ارتش امارات خدمت کرد و در سال ۱۹۸۸ به کشورش بازگشت.

او درباره دلیل این تصمیم می گوید در سال ۱۹۶۷ در پلیس نظامی خدمت می کردم که همکار دیگری با دوچرخه از کنار من گذشت و من در حال نوشیدن چای بودم، به من گفت چای می نوشی درحالی که بیت المقدس از دست رفت (اشاره به اشغال آن از سوی اسرائیل).سخنان او تاثیر زیادی بر من گذاشت، بنابراین فنجان چای را از دستم انداختم و با خودم عهد کردم که دیگر چای ننوشم، مگر در بیت المقدس و پس از آزادی از اشغال.

وی افزود: من به نوشیدن چای علاقه داشتم و در یک نوبت حدود ۸ فنجان می نوشیدم، اما ۵۵ سال است که طعم آن را نچشیده ام، این یک قسم نیست، بلکه عهدی است که با خود بسته ام.

به او گفتم الان می تواند با زیارت از قدس به عهد خود وفا کند و در آن چای بنوشد،او به شدت مخالفت کرد و گفت فقط زمانی که قدس آزاد شود در آن چای می نوشم.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن