جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

پناهندگان و چشمان آبی

آوای سنت: جنگ شدید در اوکراین همچنان ادامه دارد و بر جبهه گیری وسیع غرب برای مقابله با حمله روسیه بر صحنه بین المللی سایه افکنده است. با این حال، آنچه همراه با تخلیه ساکنان و خارجی‌ها از کیف و بقیه شهرهای اوکراین بود، واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت که بسیاری آن را به عنوان رفتار نژادپرستانه توصیف کردند که همدردی با اوکراین را تشویق نمی‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، رسانه‌های اجتماعی عربی و خارجی مملو از اظهارنظرهای روزنامه‌نگاران و سیاستمداران است که آنچه در شهرهای اوکراین اتفاق می‌افتد  را با آنچه قبل از آنها در بقیه میدان‌های جنگ، به‌ویژه در مناطق عربی یا اسلامی رخ داده بود مقایسه می کنند

تعدادی از روزنامه نگاران و تحلیلگران اظهار داشتند که شگفتی آنها از این واقعیت ناشی می شود که کسانی که امروز کشته می شوند اروپایی های چشم آبی هستند و نه عرب هایی که در سوریه یا عراق کشته شدند.محور اصلی این اظهار نظرها یک چیز بود؛غرب دموکراتیک که به حقوق بشر اعتقاد دارد چگونه می تواند بین مردم بر اساس نژاد یا رنگ چشم تبعیض قائل شود؟

این اظهارات یک شوک در فضای مجازی ایجاد کرد و توئیترها برخورد غرب با پناهجویان افغان و عرب به ویژه سوری ها را با رفتار غربی ها با پناهندگان اوکراینی مقایسه کردند.

از سوی دیگر، همبستگی رسمی و سیاسی  با قربانیان شهرها، تأسیسات و ساختمان‌هایی که از سوی روسیه مورد هدف قرار می گیرد غیر عادی بود زیرا کشورهای غربی تقریباً تمام توان خود را برای حمایت از مردم و دولت اوکراین بسیج کردند در حالی که همین کشورها در مقابل کشتارهایی که در خاورمیانه انجام می شد، سکوت می کردند.

این درس،سخت به نظر می رسد، اما در واقع یک درس مهم برای مردم و رژیم های عرب است. این جنگ اولین و مهمترین درس ها را به همراه داشت زیرا بدون شک تأیید کرد که سرنوشت منطقه عربی و آینده مردم آن تنها در دست مردم آن است و این درس ثابت کرد که تکیه بر حمایت های خارجی یا حتی دلسوزی آنها توهم و سرابی دروغین بیش نیست.

منطقه و مردم و رژیم‌های آن با چالش‌های وجودی بزرگی روبرو هستند که اولین آن بازنگری در سیستم‌های امنیت ملی و دفاعی در همه سطوح است. در چرخه مرگی که ملت تجربه کرده است، هیچ برنده ای وجود نخواهد داشت، زیرا جهان امروز در آستانه ورود به مرحله جدیدی است که در آن ضعیفان جایی نخواهند داشت.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن