آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

چرا طالبان نمی تواند پنجشیر را تصرف کند؟

آوای سنت : ولایتی که از ربع قرن پیش برای طالبان غیرقابل دسترسی بود،چرا طالبان نتوانست برپنجشیر مسلط شود؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت کارشناسان معتقدند که اعتقادات مردم پنجشیر تغییر کرده است ، به ویژه پس از آنکه سران این ولایت با حمایت آمریکا در کابل در تضاد با خط احمد شاه مسعود ، رهبر این ولایت بخشی ازحاکمیت شده بودند، این شرایط ممکن است به طالبان کمک کند تا وارد این ولایت نافرمان شوند.

طالبان پس از تسلط بر پایتخت افغانستان ، بدون استفاده از زور،پایان جنگ را در تمام افغانستان اعلام کردند.

در روزهای اخیر،ذبیح الله مجاهد ،سخنگوی طالبان گفت که ۸۰ درصد مشکل استان پنجشیر – واقع در شمال کشور – حل شده است. به گفته او ، میانجیگری بین طالبان و کسانی که به پنجشیر پناهنده شده اند در حال انجام است و طالبان آمادگی خود را برای برآورده کردن خواسته های آنها اعلام می کند. البته به شرط آنکه تمام تجهیزات نظامی که در روز سقوط پایتخت ، کابل به پنجشیر منتقل شده است ،تحویل داده شود.

اما علیرغم شگفتی جهان از سرعت کنترل ولایت های افغانستان ، چرا طالبان نتوانست پنجشیر را کنترل کند؟ این امر جدید به نظر نمی رسد ، بلکه معضلی است که طالبان از زمان تأسیس آن  با آن روبرو بوده است.

دره پنجشیر در دولت حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در سال ۲۰۰۴ به عنوان یک ایالت مستقل اعلام شده بود و این ادای احترامی بود به فداکاری های مردم آن در برابر شبه نظامیان طالبان که چندبار برای ورود به این دره تلاش کردند.

در دهه هشتاد قرن گذشته نیروهای شوروی نتوانستند وارد دره شوند و نیروهای آمریکایی تنها نیروهایی بودند که پس از ترور احمدشاه مسعود وارد آن شدند.

ولایت پنجشیر در ۱۱۳ کیلومتری شمال کابل پایتخت افغانستان ، قرار دارد وچیزی که موقعیت جغرافیایی آن را از بقیه کشور جدا می کند این است که تنها از طریق یک مسیر باریک ایجاد شده توسط رودخانه پنجشیر به آن متصل می شود و این امر دفاع آن را تسهیل می کند، علاوه بر این، رشته کوه هندوکش به عنوان یک مدافع طبیعی در برابر هجوم نظامی است.

این منطقه کوهستانی اکنون میزبان امرالله صالح معاون رئیس جمهور است که خود را رئیس جمهور موقت افغانستان اعلام کرد . فرمانده ارتش افغانستان ، ژنرال هبت الله علیزی ، احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود ، فرمانده اتحاد شمال،معاون سابق رئیس جمهور برهان الدین ربانی و تعدادی از مقامات پس از سقوط کابل به آنجا پناه برده اند.

فیروزجلیل نویسنده و تحلیلگر، دولت پنجشیر را از نظر سیاسی به دو مرحله تقسیم می کند.( قبل از احمدشاه مسعود و پس از او) او گفت در مرحله اول صفوف رزمندگان به رهبری احمد مسعود یکپارچه بود وکلام او از بالای دره تا پایین موثر بود و دشمن قادر به نفوذ به آن نبود ، بنابراین طالبان نمی توانست به این دره حمله کنند.

جلیل می گوید اما امروز رهبری در پنجشیر،با توجه به فضای رقابت و درگیری های داخلی متفاوت است و احمد مسعود پسر نمی تواند تصمیم خود را بر چهره های ارشدی که پدرش را در طول مبارزه با شوروی و طالبان همراهی می کردند ، تحمیل کند.

با وجود همه اینها ،این تحلیلگر معتقد است که برای طالبان دشوار است که کنترل خود را بر تمام این دره به دلایل زیادی گسترش دهد . مهمترین  مانع آنها این است که”طبیعت آن چیزی است که در برابر مهاجمان مقاومت می کند” و به همین دلیل است که طالبان به دنبال حل این مشکل از طریق گفتگو و مذاکره هستند.

جلیل می گوید: ممکن است طالبان به این نتیجه برسند که ورود به دره امکان پذیر است ، اما اقامت طولانی مدت در آنجا برای آنها از نظر مادی و انسانی هزینه خواهد داشت.

از سوی دیگر،عدم کنترل پنجشیر به این معنی است که طالبان تمام افغانستان را تحت کنترل ندارد و این موضوع به طور مستقیم با تاریخ ارتباط دارد ، زیرا قبلاً هم قادر به ورود به این دره نشده بودند. بنابراین در صورت شکست مذاکرات و گفتگوها،طالبان به شیوه های مختلف به دنبال ابزارهایی برای تسلط بر آن خواهد بود.

نویسنده و محقق سیاسی عبدالجبار بهیر،معتقد است که طالبان برای حل مسئله پنجشیر و خروج نیروهای آمریکایی از فرودگاه بین المللی، حامد کرزی بسیاری از امور را به تعویق انداخته اند.

به گفته بهیر،طالبان نمی خواهند بنغازی دیگری به رهبری معاون اول رئیس جمهور افغانستان و احمد مسعود وجود داشته باشد یا جریان سیاسی موازی در آنجا شکل بگیرد.

حکمت جلیل نویسنده دیگرمعتقد است که اولین بار پنجشیر توانست در برابر پیشروی طالبان ایستادگی کند. زیرا مناطق و ایالت های همسایه مانند بدخشان،بغلان و تخار تحت کنترل رقبای جنبش است. اما طالبان نفوذی  برپنجشیر ندارد.

جلیل می گوید این بار ،موضوع کنترل شبه نظامیان طالبان بر این مناطق یا حفره جغرافیایی متفاوت است زیرا طالبان فرمانده میدانی خود،قاری فصیح الدین را برای کنترل این استان تعیین کرد. او متعلق به استان بدخشان افغانستان است و می داند که چگونه با این منطقه دشوار برخورد کند.

همچنین کارشناسان امور افغانستان بر این باورند که وضعیت در ایالت پنجشیر تغییر کرده است ، به طوری که بسیاری از ساکنان آن ، به ویژه جوانان ، ورود برخی از رهبران پنجشیر به قدرت در کابل در زیر سایه آمریکا را درتقابل با خط فکری رهبر احمدشاه مسعودمی دانند،انتظار می رود که آنها در حمله به پنجشیر به طالبان کمک کنند.

نصرت حقبال ، نویسنده و تحلیلگر سیاسی می گوید بعیداست احمد مسعود پسر ، مانند پدرش که در مبارزه با طالبان از طرف برخی از کشورها حمایت می شد ، در رهبری این ولایت موفق شود.

حقبال در مصاحبه با الجزیره گفت کشورهایی که قبلاً از پدرش احمدشاه مسعود حمایت کرده بودند ، مانند روسیه ، هند و چین ، اولین کسانی خواهند بود که طالبان را به رسمیت می شناسند.

یک منبع رسمی در طالبان به الجزیره گفت این جنبش کمیته حمایت و هدایت را به ریاست امیرخان مقتی تعیین کرد تا مشکل را با احمد مسعود حل کند و حتی ضمانت های بزرگی را برای او و گروهش ارائه کردند. طالبان به اوپیشنهاد داد تا در ازای نقش فعال در سیاست با آنها همکاری کند،این منبع افزود مسعود شرایطی را برای این امر در ملاقات خود با هیئت ۸ نفره در ایالت پنجشیر ارائه کرد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. جنازه برادران طالبتون توی دره پنج شیر بوی سگ مرده گرفته خواب پنجشیر هم نمی تونید ببینید سلفی های عوعو کن دربار سعودی
    آوای سنت: برادر من توهین رویه مناسبی برای بیان عقاید و افکار نیست.غالبا هم نتیجه عکس می دهد!

  2. آقای قناص الکرکوک شما نباید به اهل سنت توهین بفرمایید چون اهل سنت با وهابیون فرق شان از زمین تا آسمان است وهابیت ساخته و پرداخته استکبار برای اختلاف افکنی بین مسلمین و اجرای اهداف قدرت های استکباری در منطقه می باشد وهابی ها با اهل سنت هم دشمن هستند منتها خیلی نشان نمی دهند وگرنه تمام غیر وهابی ها را واجب القتل می دانند وهابیت و بهاییت دو فرقه انحرافی است که یکی در بین شیعیان و دیگری در بین اهل سنت ساخته شده تا اهداف استکباری را پیش ببرند و این دو فرقه هیچ سنخیتی با اسلام ندارند و نخواهند داشت علاوه بر این پوشالی بودن وهابیت از فتوا های عجیب و غریب مفتی های سعودی هم معلوم است در حالی که مولوی هاو بزرگان اهل سنت هیچ وقت از این کار ها نمی کنند من شیعه هستم اما به شما اجازه نمی دهم به اهل سنت توهین کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن