آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

یهودی سازی مساجد در فلسطین

یادداشتی از نبیل السهلی

آوای سنت : همزمان با تلاش اسرائیل برای یهودی سازی زمان و مکان فلسطین،رژیم اشغالگر به روند یهودی سازی مساجد در تمام مناطق فلسطین با بستن یا سوزاندن آنها به دست گروه های تروریستی شهرک نشینان ادامه می دهد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،این امر در چارچوب مجموعه‌ای از حملات یکپارچه و سیستماتیک به مساجد در فلسطین با هدف تخریب آن‌ها و تغییر مهم‌ترین بناهای اسلامی به منظور یهودی‌سازی ودر نهایت محو هویت ملی مردم فلسطین تلقی می‌شود.

رژیم صهیونیستی در ابتدا برای به دست گرفتن کنترل سرزمین های وقف اسلامی تلاش زیادی کرد،در سال ۱۹۴۸ مساحت زمین مؤسسه خیریه اسلامی در فلسطین بالغ بر ۱۷۸۶۷۷ دونوم(هزار متر مربع در زبان ترکی) بود. پس از سال مذکور، مقامات اسرائیلی برنامه‌هایی را برای مصادره و یهودی‌سازی این زمین‌ها، املاک و مکان‌ها تنظیم کردند و این امر با پیروی از سیاست‌های خاصی انجام شده است که به طور خلاصه می‌توان به شرح زیر اشاره کرد:

اسرائیل شورای عالی اسلامی و کمیته اوقاف اسلامی را منحل و قوانین ناعادلانه ای برای کنترل اراضی فلسطینی صادر کرد، از جمله قانون به اصطلاح مالکیت غایب است که مقامات اسرائیلی از طریق آن،کنترل املاک موقوفه را به دست گرفتند.

علاوه بر این، سازمان توسعه اسرائیل تأسیس شد که با خرید این موقوفات از متولی اموال غائب،دست روی موقوفات اسلامی گذاشت و از این راه،بخش عمده ای از موقوفات اسلامی تحت کنترل سازمان توسعه قرار گرفت.

با ادامه تلاش ها برای یهودی سازی مساجد در سرزمین های فلسطین و همچنین در کرانه باختری رود اردن و حمایت نظامیان اسرائیل از گروه تروریستی ناظر به نام “برچسب قیمت”، میزان اصرار رژیم صهیونیستی بر تقویت ایده یک دولت یهودی از طریق یهودی سازی مساجد به وضوح تایید شده است.

بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷، مقامات اشغالگر اسرائیل توانستند ۱۳۰ مسجد را سرزمین های اشغالی،تخریب و ویران کنند.این تعداد،حدود ۴۱ و نیم درصد از کل مساجد داخل سرزمین های فلسطینی را تشکیل می دهد که ۳۱۳ مسجد است. سیاست های قبلی اسرائیل مقدمه ای برای تخریب و یهودی سازی مساجد در داخل سرزمین های اشغالی بود. جهت گیری صهیونیستی با این قانون صهیونیسم در سال ۱۹۵۳ تقویت شد که بر اساس آن فروش توسط گارد اموال غایب به سازمان توسعه به منظور قانونی ساختن سلب مالکیت از اموال و موقوفات اسلامی توجیه می شد. علاوه بر این، حدود ۸۴۰۰ معلم عرب و اسلامی با سیاست جعل و تخریب اسرائیل روبرو هستند.

از جمله اقدامات مقامات اسرائیلی برای یهودی سازی اماکن مقدس اسلامی به ویژه مساجد،راه اندازی کارزار گسترده علیه تعداد زیادی از مساجد و قبرستان های اسلامی در خط سبز بود،نمونه این اقدامات،مسجد بئرالسبع است که به موزه آثار باستانی تبدیل شد و همین امر در مورد مسجد صفد در الجلیل فلسطین نیز صادق است.

مقامات اسرائیلی مسجد روستای قیصریه در منطقه حیفا در ساحل فلسطین را به شرابخانه ای  برای جوانان یهودی تبدیل کردند. در همین حال، مسجد ظاهرالعمر در شهر طبریه در الجلیل به رستوران تبدیل شد.مسجد عین حوض که فاصله چندانی با اهالی روستا ندارد، تبدیل به کلوپ شبانه برای یهودیان شده است. نظامیان اسرائیل همچنین قبرستان استقلال در حیفا را به محله ای مسکونی برای یهودیان تبدیل کردند.

از دهه هفتاد قرن گذشته،رژیم صهیونیستی تلاش های مداومی برای تخریب قبرستان روستای بلد الشیخ در جنوب شرقی شهر حیفا در دامنه کوه کرمل انجام داد، جایی که مقبره شهید بزرگوار عزالدین قسام است،او مجاهدی است که انقلاب کبیر فلسطین را در سال ۱۹۳۶ پایه گذاری کرد. مقامات اسرائیلی به همین میزان تخریب بسنده نکردند، بلکه بسیاری از قبرستان های اسلامی را در عکا، یافا و دیگر نواحی با بولدوزر تخریب کردند تا این مناطق را یهودی سازی کنند.

علاوه بر سیاست تخریب قبرستان ها و مساجد، نظامیان اسرائیلی به بهانه های امنیتی و بهانه های دیگر، مساجدی را که نمی توانستند در داخل خط سبز تخریب کنند،به معبد یهودیان تبدیل کردند.

بررسی های تخصصی نشان می دهد که نظامیان اسرائیل ۱۴ مسجد را به معبدیهودیان تبدیل کرده و مسلمانان را از اقامه نماز در ۱۹ مسجد منع کرده اند تا آنها را مانند مساجد البصه و عین الزیتون در منطقه صفد به کانون قمار،رستوران یا محل نگهداری خوک یا گوسفند تبدیل کنند.۵۰ مسجد و زیارتگاه یا تعطیل شده اندو مورد بی توجهی قرار گرفته اند و یا در معرض تخریب و نابودی قرار دارند.در کرانه باختری نیز،مکررا به مساجد حمله می شود به عنوان مثال، ده ها مسجد در شهرها و روستاهای کرانه باختری مورد حمله،سوزاندن و تخریب قرار گرفتنداز جمله آتش زدن طبقات اول و دوم مسجد النور روستای برقه از توابع شهرستان رام الله در سحرگاه روز پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰ است و درست یک روز قبل از آن، مسجد عکاشه در شهر قدس به آتش کشیده شد

اسرائیل سیاست های خود در خصوص تخریب و یهودی سازی اماکن مقدس در فلسطین و به ویژه مقدسات را متوقف نکرده است. در طول بیش از پنجاه و پنج سال اشغال کرانه باختری و نوار غزه،حملات به مسجد الاقصی و مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل متوقف نشد. از جمله مهمترین حملات می توان به تلاش برای سوزاندن الاقصی در سال ۱۹۶۹ و کشتار مسجد ابراهیمی در سال ۱۹۹۳ اشاره کرد.

به همین دلیل است که باید برای حفاظت از اماکن مقدس اسلامی در فلسطین، به ویژه مساجد، چه در داخل سرزمین های فلسطینی و چه در کرانه باختری، از جمله شهرهای بیت المقدس و الخلیل،تعجیل کرد.

یکی از اولویت ها، وحدت گفتمان عربی و اسلامی در مواجهه با خطر سیاست های اسرائیل است که مساجد در فلسطین تاریخی را تهدید می کند، همچنین باید از سازمان های بین المللی ذیربط،حفظ اماکن مذهبی و مقدسات را با اعمال فشار بر اسرائیل و تبعیت آن از قطعنامه ها و آداب و رسوم بین المللی مربوط به مقدسات و آثار تاریخی خواستار شد

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن