مقالات و یادداشت ها

ابعاد هولناک نژاد پرستی در بریتانیا

آوای سنت : در یکی از شواهد تکان دهنده ارائه شده توسط یک مطالعه اخیر در بریتانیا در مورد نژادپرستی در محل کار،یک استاد دانشگاه آفریقایی-آمریکایی تعریف می کند که چگونه همکلاسی اش به محض ورودش با یک ماشین زیبا،اخم کرد و پرسید این ماشین را از کجا آوردی؟ تو فروشنده مواد مخدر هستی…؟

بدتر از آن، زمانی که استاد این حادثه را گزارش کرد، پاسخ مدیریت کاری او این بود که آنها در منطقه ای هستند که اکثریت ساکنان این منطقه ازسفیدپوستان هستند و این اظهارنظرها طبیعی است.

این مطالعه در نوع خود بزرگترین پژوهش برای اتحادیه های کارگری بریتانیا است و بسیاری از شواهد تکان دهنده از افرادی که قربانی نژادپرستی شده اند را فهرست می کند.از جمله آن‌ها موضوعی است که یک کارگر هندی الاصل درباره آن صحبت کرد، وقتی به او گفتند که ظاهرش با شغلی که درخواست می‌کند مناسب نیست،وقتی او دلیل این کار را پرسید به او گفتند دلیل آن این است که شرکت نمی‌خواست کارگران آنها،لباس خنده‌دار بپوشند.(مسخره کردن لباس هندی ها) به گفته همین کارگر، وی از ترس انتقام واخراج،این ماجرا را گزارش نکرده است.

مطالعه فدراسیون اتحادیه‌های کارگری بریتانیا که به مدت دو سال به طول انجامید و نتایج آن اخیراً منتشر شد، نشان داد که ده‌ها هزار کارگر به دلیل نژادپرستی که در معرض آن هستند مجبور به ترک محل کار خود شده‌اند.

بر اساس مطالعه انجام شده توسط اتحادیه کارگری که بزرگترین اتحادیه در بریتانیا محسوب می شود، اقلیت هایی با ریشه های قومی و مذهبی مختلف بیشترین آسیب پذیری را در برابر نژادپرستی و قلدری دارند که باعث از دست دادن اعتماد آنها در محل کار و ترک شغل آنها می شود.

این مطالعه،عمق مشکل نژادپرستی را در بریتانیا نشان می‌دهد، که هزاران قربانی را در کار و همچنین در سیاست می‌گیرد، جایی که  سیاستمداران مختلف به دلیل پیشینه مذهبی خود از نژادپرستی در احزاب شکایت داشتند.

این مطالعه نشان داد که بیش از ۱۲۰ هزار کارگر اقلیت به دلیل قرار گرفتن در معرض نژادپرستی در محل کار خود از شغل خود استعفا داده اند، زیرا تبعیض علیه کارگران اقلیت منجر به عدم اعتماد به محیط کار شده است و آنها همیشه احساس می کنند که در معرض خطر قلدری و نژادپرستی قرار دارند

این مطالعه در نوع خود،بزرگترین پژوهش محسوب می شود که حدود ۳.۹ میلیون کارگر متعلق به اقلیت های مختلف را مورد بررسی قرار داد. این تحقیق نشان داد که از هر ۴ کارگر سیاهپوست یا اقلیت، ۱ نفر در پنج سال گذشته در معرض یک شوخی نژادپرستانه قرار گرفته است.۳۵ درصد از کارگران تأیید کردند که در محل کار احساس اعتماد کمتری می کنند، و این امر باعث شد ۸ درصد از کارگران اقلیت کار را ترک کنند.

جالب اینجاست که از هر ۵ نفری که در معرض نژادپرستی قرار می گیرند، ۴ نفر،آن را با وجود قوانین مبارزه با آن گزارش نمی کنند و دلیل آن ترس از تحت تاثیر قرار گرفتن وضعیت کاری آنها و یا جدی نگرفتن شکایاتشان است،۲۶ درصد از کارگران گفتند به دلیل ترس از شنیدن نظرات کلیشه‌ای درباره اقلیت‌ها در جامعه، در محل کار خود آسایش ندارند و از بحث‌های سیاسی و دیگرمباحث اجتناب می کنند.

۲۱ درصد نیز تأیید کردند که نظرات نژادپرستانه مستقیماً یا در حضور آنها انجام شده است بدون اینکه آن شخص مورد تنبیه قرار گیرد، این همان درصدی است که گفته اند از نظر ظاهر، لباس یا رنگ پوست مورد آزار و اذیت عمدی قرار گرفته اند،این امر بر وضعیت روانی اقلیت ها تأثیر گذاشته است، زیرا ۳۱ درصد تأثیر آن را بر سلامت روان خود تأیید کرده اند و یک سوم از پاسخ دهندگان نیز گفته اند که اکنون در محل کار خود احساس ناراحتی می کنند و احساس امنیت نمی کنند.

فرانسیس اوکرادی، دبیر کل کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری در بریتانیا، درباره نتایج تکان‌دهنده این مطالعه، تأیید کرد که این یافته‌ها،پرده را ازنژادپرستی بریتانیایی ها در محل کار کنار زده است و تبعیض ساختاری که اقلیت های طبقه کارگر با آن مواجه هستند را برجسته می کند،این مقام اتحادیه بریتانیا فاش کرد که تعدادی از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه،قرار گرفتن خود در معرض قلدری، آزار و اذیت و نژادپرستی را تایید کرده‌اند.

از جمله اشکال پنهان نژادپرستی که علیه اقلیت ها اعمال می شود، محروم کردن آنها از آموزش حرفه ای و تبدیل آنها به آخرین نفری است که ترفیع و پاداش دریافت می کند.دادن زمان کاری نامناسب به آنها و همچنین امتناع از صدور مجوز برای استفاده کردن از تعطیلات در مناسبت ها و دوره هایی که همه در تعطیلات هستند،مانند تولدها یا تعطیلات تابستانی از دیگر رفتارهای پنهان نژادپرستانه است

این مقام صنفی،تمامی مطالب این تحقیق را مایه شرمساری توصیف کرد. او گفت: مشاهده تداوم نژادپرستی در محل کار در سال ۲۰۲۲ منزجر کننده است.او افزود همچنین منزجر کننده است که ببینیم چگونه نژاد و مذهب کنترل می کنند که چه کسی حق آموزش و ارتقاء را داردو چه کسی مستحق اخراج است؟

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن