جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

جنگ اوکراین و معادلات جدید در سوریه

آوای سنت : اعلام خبر سفر بشار اسد به تهران در روز یکشنبه خبر شگفت انگیزی نبود . این دیدار در پی اخبار مکرر مبنی بر عقب نشینی بخش بزرگی از پایگاه های روسیه از داخل خاک سوریه و انتقال آنها به میدان نبرد در اوکراین صورت گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،سفر اسد در زمان مهمی انجام شد. این پیامدهای امنیتی و سیاسی با هدف تکمیل تلاش‌ها برای پر کردن خلأ ناشی از کاهش حضور نظامی روسیه در سوریه و آماده‌سازی برای مرحله بعدی  است که حاکی از تفاهم روسیه و ایران است،تفاهمی که تفاهم روسیه با رژیم صهیونیستی را تهدید و تضعیف می‌کند.

روسیه درگیر بحران اوکراین است ،این کشور تمایل دارد از بار امنیتی و سیاسی خود بکاهد  وآنرا به به متحدان و شرکای قابل اعتمادی مانند ایران منتقل کند. اعتماد مسکو به رژیم اشغالگر اسرائیل پس از جانبداری از ناتو و اوکراین  کاهش یافت ،موسکو از موضع رژیم صهیونیستی و حمایت این رژیم از اوکراین در نشستی که اخیرا در آلمان برگزار شد کاهش یافته است .

عقب نشینی روسیه – به نقل از وب سایت انگلیسی زبان “Moscow Times” – و انتقال نیروهای خود از سه پایگاه سواحل سوریه برای نبرد اوکراین امری عادی و طبیعی است.

با این حال، افشای اطلاعات درباره مستقرشدن سپاه پاسداران و حزب الله در پایگاه‌های روسیه برای پر کردن این خلاء، نگرانی رژیم صهیونیستی و تردید آن را در مورد آینده تفاهم با مسکو برای مهار نفوذ ایران و تضعیف آن در سوریه برانگیخته است.

سفر اسد به ایران و دیدار او با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر ایران در روز یکشنبه بیانگر توافق احتمالی روسیه و ایران برای پر کردن خلا در تحرکات میدانی است . تحرکات روسیه و تحولات جنگ در اوکراین مؤید این تغییرات است و رژیم اسد را به سمت نزدیکی و هماهنگی بیشتر با تهران سوق می دهد.

نزدیکی روسیه و ایران در سوریه بار سنگینی را بر دوش رژیم صهیونیستی تحمیل می کند و این رژیم دراجرای استراتژی خود در سوریه برای ضربه زدن و هدف قرار دادن منافع ایران با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. اثربخشی هماهنگی با طرف روسی کاهش می یابد و اثربخشی رژیم اشغالگر در رویارویی با افزایش اثربخشی و سودمندی فعالیت ایرانیان تضعیف خواهد شد.

تفاهم ایران و روسیه در سوریه برای پرکردن خلأ، در صورت صحت، به معنای رشد نفوذ ایران در سوریه است و این امر بیانگر مشکلاتی بزرگ و بار سنگینی است که رژیم صهیونیستی در مهار نفوذ ایران و دنبال کردن استراتژی خود در سوریه برای مقابله با ایران با آن روبروست.

این تفاهم‌ها، افق‌های جدیدی را برای آنکارا باز می‌کند، آنکارایی که عملیات نظامی را برای تعقیب حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) آغاز کرد و به مناطق سوریه و عراق امتداد یافت و نیروهای کرد جدایی‌طلب طرفدار آمریکا را نیز تهدید کرد.

اینجاست که صحنه سوریه به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شود و راه برای معامله‌های جدید باز می شود و رژیم صهیونیستی در این فضا ضعیف ترین و سردرگم ترین حلقه را اشغال کرده است.

بالاخره سوریه با معادله جدیدی روبروست که در حال شکل گیری است و صحنه سوریه برای سناریوهای بیشتری باز شده است که در نهایت هزینه‌های رژیم صهیونیستی را افزایش می‌دهد. همچنین باری را بر دوش کشورهای منطقه و قدرت های غربی به ویژه آمریکا خواهد افزود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن