دسته‌بندی نشده
موضوعات داغ

آمریکا.. دور از شعار

یادداشتی از اسامه یمانی

آوای سنت : سفر به آمریکا برای تحصیل،گردشگری،زندگی یاکار،درمان و سایردلایل یک تجربه لذت بخش است،من شخصا برای مدتی در ایالات متحده آمریکا زندگی کردم، با کسانی که در درس یا مسکن و چیزهای دیگر ملاقات می کردم،روابط انسانی زیبایی داشتم.

مردم ایالات متحده آمریکا چندنژادی هستند،با فرهنگ مشترک غربی برگرفته از سنت های مهاجر اروپای وهمچنین متاثر ازترکیبی از فرهنگ های مکزیکی و آفریقایی. فرهنگ آمریکایی شامل سنت ها و ارزش ها می شود.مانند حریم خصوصی، برابری، مصرف گرایی، شایسته سالاری و ارزش‌های دیگر.

این کشور که به اوج توسعه و پیشرفت رسیده است،درحال از دست دادن رهبری جهان و پایان نقش خود به عنوان پلیس درجهان است.

ایالات متحده آمریکا، علیرغم ایده ای که بر اساس آن استوار است و اخلاقیاتی که از آن دفاع می کند،مبتنی برتجاوز،بی عدالتی،ظلم و بی رحمی در مواجهه با مردم بومی و ساکنان آمریکای شمالی و مردم خارج از آمریکاست.طوری که بومیان را از بین برد و با گسترش بیماری ها و مصادره زمین و معیشت،با استفاده ازکشتار و آواره کردن آنها را نابود کرد.

آفت تجاوزگری و عدم وفای به عهد و پیمان با دیگران یکی از ارکان سیاست آمریکاست،این سیاست آمریکا در طول تاریخش با کشورها،رقبا و… جاری بوده است.

سرمایه داری وحشی آمریکایی،با بلای نئولیبرالیسم،که آمریکا به دنبال گسترش آن در خارج از آمریکا با استفاده از کمک های انسان دوستانه یا تحریم اقتصادی،از طریق ماشین رسانه ای خود،و با مداخله نظامی مانند عراق،یا با استفاده از فناوری،افزایش یافته است.

برتری و محاصره اقتصادی با تکیه بر قدرت سازمان های پولی و مالی(به ویژه صندوق بین المللی پول و بانک بین المللی) وسیطره آمریکا و اروپا برمکانیسم های تجارت پولی یا آن چیزی که برخی آن را امپریالیسم دلار می‌نامند و همچنین کنترل بازارهای پول،اوراق قرضه و بدهی‌ها و انحصار فناوری‌های پیشرفته به دست شرکت‌های بزرگ فراملیتی وابسته به آنها در بخش‌های مختلف منجر به این می شود که آمریکا از نظر اقتصادی یا نظامی به موتور جهانی تبدیل نشود.

جهان را نمی توان تحت سلطه یک ایده و یک قدرت قرار داد، مگر اینکه آن قدرت برای حفظ امنیت و ثبات خود عادلانه رفتار کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن