تربیت فرزندانزن و خانواده

اهمیت دوست یابی صحیح در تربیت فرزندان

گفتگوی مولوی ایل نژاد با سایت آوای سنت

آوای سنت: امام جمعه مسجد رسول اکرم درگز عدم دقت در انتخاب دوست خوب را دلیل اصلی افزایش آمار اعتیاد در جوانان دانست.

به گزارش آوای سنت مولوی مرتضی ایل نژاد در گفتگو با خبرنگار ما با مهم خواندن جایگاه دوست در زندگی اشخاص، دوری از مجالس دینی، ضعیف ایمان، سرد شدن از قرآن و سنت را دلیل فاصله گرفتن از حریم امن الهی عنوان داشت و گفت: چنین افرادی با شرکت کردن در مجالس و دورهمی های جنجالی و پر سر و صدا، خودشان را در معرض انواع و اقسام خطرات و بلایا قرار می دهند و لذا آینده خوبی هم در انتظارشان نخواهد بود. بر اساس آمارهای اعلام شده بالای نود و پنج درصد از جوانانی که به دام اعتیاد گرفتار می شوند در انتخاب دوستانشان دقت کافی بخرج نمی دهند. معمولا برقراری روابط دوستانه در صورت تداوم منجر به همنشینی می شود و باید دید که فرزند ما با چه کسانی مراوده و معاشرت دارد. امروز به تجربه ثابت شده است مدت زمانی که فرزند یک مسلمان به دوستش اختصاص می دهد بیش از وقتی است که با والدینش دور یک سفره می نشینند، لذا مراودات اجتماعی افراد و خصوصا دورهمنشینی جوانان در طول شب نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

مولوی ایل نژاد انتقال غیر ملموس عادت های فردی به مخاطب را از آثار دور همنشینی برشمرد و افزود: یکی از اشتباهات ما این است که تصور می کنیم ارتباط با دوستان ناباب نمی تواند در رفتارمان تاثیر بد برجای بگذارد که این یک گمان واهی است. باید بدانیم اگر این نوع دوستی ها دامنه دار باشد دیر یا زود قدم در راهی می گذاریم که دوستمانمان از ما می خواهند. کم نیستند افرادی که به دلیل همراهی با دوستان بد سر از مجالس استعمال مواد مخدر در آورده و با مصرف چیزی که شناختی از آن ندارند زندگی شان را در همان جلسه اول و یک شبه به باد می دهند.

در گذشته والدین چندان نگران مراودات فرزندان شان با هم سن و سالان خود نبودند، اما ایندوره داشتن دوست خوب یک نعمت کمیاب است. بی و بند و باری منشاء گرفتاری هایی است که خود به آنها دامن می زنیم. متاسفانه شمار جوانان اهل ایمانی که ضمن تحصیل و کار از مسجد و جلسات مکاتب غافل نمی شوند به حداقل رسیده است. در زمان اقامه نماز در مساجد تعداد جوانانی که در همان ساعت وقت شان را به بطالت می گذرانند چندین برابر از افراد جوان داخل مسجد است و در چنین جامعه ای نمی توان منتظر اتفاقات خوب و مثبت بود.

امام جمعه مسجد رسول اکرم درگز نگرانی خانواده ها بابت آینده فرزندان شان را یک احساس طبیعی خواند و یادآور شد: در حالی که اهمیت به مناسبت های اسلامی در جامعه ما پیشرفت کرده و معلومات مردم از جزئیات و وقایع افزون شده است، اما متاسفانه تلاش کافی برای تشویق اولاد به مساجد و مکاتب صورت نمی گیرد. کسی که اهل مسجد و علاقمند به شرکت در جلسات احکام و قرآن می شود قطع به یقین دوستانی پیدا خواهد کرد که در رسیدن وی به تعالی نقش مهمی بر عهده دارند. در کنار پرداختن به نماز، احکام و ضمن خواندن درس، تفریح نیز لازم است و هیچ پدر و یا مادری نباید فرزندش را تمام مدت و به بهانه آسیب های اجتماعی خانه نشین کند. والدین نباید دلخوش به این مسئله باشند که فرزندشان بیشتر اوقات را در داخل اتاقش سپری می کند، زیرا ناهنجاری های به مراتب بدتری مانند آسیب های ناشناخته فضای مجازی وی را تهدید می کند. فرزندی که اکثر وقتش را با فضای مجازی می گذراند در نتیجه عدم تحرک کافی به حد کفایت رشد نمی کند و این مسئله بتدریج بر روح و روانش اثر خواهد گذاشت، پس بهترین کار، عادت دادن فرزند در سن کودکی با مسجد و تشویق وی به دینداری است.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: افراد جوان در هر مکتبی که تربیت شده باشند بنابر اقتضای سن شان به تفریح و ورزش های هیجانی احتیاج دارند، چون هیجان نیز جزو نیاز روح و جسم است و فرزند بهره مند از دوستان پاک و دیندار آینده ای سالم و توام با موفقیت خواهد داشت. فرزند خود را به انجام ورزش سالم ترغیب دهیم. ورزش بهترین عامل برای کم کردن ساعات استفاده از فضای مجازی می باشد. ورزش باعث گرمی، روحیه و نشاط در فرد شده و او از کاری که می کند لذت می برد. ثابت شده است افرادی که به طور منظم ورزش می کنند کمتر از دیگران به بیماری ‌های روانی مبتلا می شوند.

ورزش جسمانی همچنین می تواند بیماری ‌هایی را که به مغز انسان مربوط می شوند کاهش دهد. بعلاوه اگر والدین محیط خانه را گرم و با نشاط نگه داشته و در اوقات غیر کاری با فرزندان دمخور شوند مسلما میل و اشتیاق آنها به اینترنت کمتر خواهد شد. دائما به دنبال ایجاد یک حس و انگیزه نو در زندگی خود نباشیم و هیچ نویی را پیدا نخواهیم کرد که بهتر و موثرتر از خواندن نماز، یادگیری احکام و توانمند شدن به حفظ و روخوانی قرآن کریم باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن