تربیت فرزندانزن و خانواده

تربیت فرزندان برای امت اسلامی از وظایف والدین است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرترکمن تربیت فرزندان برای امت اسلامی را باعث افتخار و خوشبختی خواند.

به گزارش آوای سنت، عبدالرحمان آخوند کر در این باره گفت: اهتمام به تربیت فرزندان از سوی سرپرستان خانواده در همه جوامع اسلامی امری مرسوم و متداول است. فرزندی که پا به دنیا می گذارد، با تغذیه مناسب رشد و نمو پیدا کرده و به تدریج بزرگ می شود. همانگونه که جسم فرزند نیاز به تقویت شدن دارد، اهمیت به نحوه رشد روح و روان وی هم از تاکیدات مهم دین اسلام است.

وی افزود: خدای متعال در روز قیامت برای تربیت فرزند از والدینش سوال خواهد کرد. تربیت اسلامی فرزند پاداش به همراه دارد، اما غفلت، او را به سمت فتنه ها و آسیب های اجتماعی سوق داده و هم در دنیا و آخرت باعث عذاب ما خواهد شد. پس باید به سن تربیت کودک توجه کرد، زمانی فرا می رسد که فرزند ما باید به درون جامعه رفته و با افعال زیادی از خوبی ها و بدی ها مواجه گردد. لذت هایی که به ظاهر قشنگ هستند، اما چیزی جز گمراهی به دنبال ندارند. وظیفه و مسئولیت ما این است که فرزندان را بیشتر با خوب و بد جامعه آشنا کنیم.

آخوند کر وظیفه تربیت فرزندان را رسالتی بزرگ و سرنوشت ساز دانست و عنوان نمود: هویت و اخلاق کودکان ما نباید متفاوت از آموزه های اسلامی باشند. لذا همچنان که در زمینه های تعلیم، تهیه بهترین نوع پوشاک و آتیه آنها دقت می کنیم، باید غم فردا را هم خورده و نسل آینده را در معاملات، معاشرات و تعلیماتی که قرار است ببینند، طوری پرورش دهیم که باعث شرمندگی ما در روز قیامت نشود. از آئین اسلامی دور نشویم و با مدل جوامع غربی زندگی نکنیم.

امام جمعه بندرترکمن بازنگری در رفتار و اخلاق و رفع آسیب ها را بر اساس معیارهای اسلامی مهم خواند و با تاکید بر الگوبرداری از شیوه زندگی نورانی نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم اظهار داشت: حضرت عایشه سلام الله علیها زندگی با قرآن کریم را شیوه آن حضرت توصیف می کند. صحابه رضی الله عنهم و بزرگان دین چه گمنام و چه کسانی که در تاریخ از آنها یاد شده است، به همین طریقه زیست کرده اند. شناخت فرایض و واجبات و آنچه که حرام هستند‌. و به علاوه افعال مستحب و مکروه آموزه های دین را تشکیل می دهند.

آخوند کر یادآور شد: هیچ پدری و مادری راضی نمی‌شوند که زندگی دنیوی فرزندان شان مختل شده و دچار مشکل شوند. قرآن کریم از زندگی جاویدان در آخرت خبر می دهد که یا همراه با خوشبختی است و یا ظلمت و تاریکی دارد. مقادیر زیادی هزینه می کنیم تا فرزند ما صاحب شغل و آتیه مطمئن شود. این یک فعل پسنیده است، بشرطی که دین را هم به وی آموخته و به فکر آخرتش هم باشیم.

این عالم دینی نقش بانوان را در تربیت فرزندان حیاتی خواند و خاطرنشان ساخت: مادران باید در نوع پوشش دختران نهایت دقت و توجه را به خرج دهند. برخی خواهران ما بدون رعایت حجاب اسلامی پا به جامعه می گذارند. بدانید که حجاب و لباس اسلامی محدودیت نیست. پوشش اسلامی تنها برای برای زنان میانسال الزام نشده و دختران جوان ما هم باید در رعایت آن دقت بخرج دهند. دختران را به بهانه فرستادن به دانشگاه و محل کار خارج از عرف، آزاد نگذاریم. پوشش شبیه به لباس مردان زیبنده خواهران ما نیست. عصر تکنولوژی و پیشرفت های صنعتی ربطی به این مسائل ندارند. پس پیشرفت را دلیل استفاده از لباس نامناسب ندانیم.

آخوند کر در پایان گفت: نسبت به زندگی نزدیکان خود بی تفاوت نباشیم، چرا که این از گناهان بزرگ است‌. بهترین الگو برای زنان ما امثال حضرت خدیجه، عایشه و فاطمه سلام الله هستند که فرزندانی الگو و نمونه به جامعه تحویل دادند. هزار و چهارصد سال بیشتر از صدر اسلام می‌گذرد، ولی اسامی آنها، رفتار و کردارشان الگوی بهترین بانوان اسلامی جامعه امروز شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن