تربیت فرزندانزن و خانواده

تهدیدها و فرصت های فضای مجازی برای نوجوانان

گفتگوی آوای سنت با استاد یثرابی

آوای سنت: یک معلم و کارشناس ارشد مدیریت آموزشی اهل سنت کشور ضمن تاکید بر مدیریت نحوه استفاده دانش آموزان از فضای مجازی، آموزش برخی دروس در مدارس را بسیار ضعیف دانست.

به گزارش آوای سنت، قادر یثرابی در گفتگو با خبرنگار ما درباره دلایل آسیب های آموزش در فضای مجازی به دانش آموزان و احتمال افزایش آمار ترک تحصیل در کشور گفت: استفاده از فضای مجازی در آموزش احتیاج به زیر ساخت های مناسب دارد و تا زمانی که این زیر ساخت ها فراهم نشود و از سوی دیگر متخصصان و مسئولان امر دلسوزانه قدم برندارند، این هدف میسر نخواهد شد. فراهم کردن زیر ساخت ها احتیاج به بودجه کافی دارد. متاسفانه در کشور ما به آموزش به آن درجه اهمیتی که در رشد و شکوفایی و پیشرفت جامعه دارد، بها داده نمی شود.

وی با یادآوری این مطلب که برخی استان ها در کشور جزو مناطق محروم به حساب می آیند، افزود: شماری از خانواده ها در تامین گوشی هوشمند و تبلت و اینترنت دچار مشکلات متعددی هستند و هنوز هم تعداد کثیری از دانش آموزان توان تهیه این امکانات را ندارند. آنها در پاره ای از مناطق با معضل نبود و یا قطعی اینترنت دست به گریبان می باشند و این عدالت آموزشی در استان های محروم را بشدت زیر سوال می برد. استفاده از فضاهای مجازی برای دانش آموزان تعدادی از دروس بخصوص دروس عملی، گارگاهی و ازمایشگاهی خود مشکلات عدیده ای برای معلمان و دانش آموزان فراهم کرده است و می توان گفت که آموزش بعضی از دروس صورت نگرفته و یا در حد بسیار ضعیفی بوده است.

یثرابی ادامه داد: هدایت تحصیلی برای راهنمایی و هدایت درست دانش آموزان در اصل بر اساس سه فاکتور علاقه، استعداد و بازار کار و برون رفت از درخواست برای ورود به برخی رشته های خاص بود، اما این سیاست در عمل با شکست مواجه شده است. باید توجه داشته باشیم که اساسا رشته خوب و بد وجود ندارد و با توجه به ملاک های اشاره شده، یک رشته می تواند برای مخاطبی مفید و سودمند بوده، ولی برای دیگری این بازدهی را نداشته باشد. به دلیل عدم آگاهی والدین و فرزندان آنها از آیین نامه های هدایت تحصیلی، گاهی اوقات مدارس به بهانه توازن رشته ای و نادیده گرفتن دو فاکتور علاقه و استعداد از ثبت نام دانش آموزان در رشته های مورد علاقه شان خودداری می ورزند و این مسئله باعث حجم زیادی از مشکلات برای دانش آموزان و والدین آنها گردیده است.

این کارشناس ارشد مدیریت آموزشی گرایش به تحصیل در رشته علوم انسانی طی چند سال اخیر را رو به افزایش عنوان نمود و اظهار داشت: هستند مدارسی که به بهانه نبود ظرفیت و توجیه غیر قانونی از ثبت نام دانش آموزان در رشته هایی که به آنها علاقه دارند خودداری می کنند. این در حالی است که طبق آیین نامه هدایت تحصیلی به شرط کسب حداقل ها، نباید محدودیتی در ثبت نام ها وجود داشته باشد.

به جرات می تون گفت که در بعضی خانواده ها پیامدهای روانی فضای مجازی و آموزش آنلاین در این مدت از کرونا بیشتر بوده است. لازمه استفاده از فضای مجازی و برنامه شاد، داشتن گوشی هوشمند و اینترنت می باشد. اکنون بعد از شیوع کرونا و تعطیلی بعضی از کسب و کارها، باید پرسید برای خانواده هایی که حتی برای تامین مایحتاج اولیه زندگی خود در مانده اند و متاسفانه کسی هم به فکر آنها نیست، چگونه می توان گوشی و اینترنت فراهم کرد.

پدری که دغدغه آینده فرزندش را دارد، نمی تواند این امکانات آموزشی را برای وی فراهم نماید و قطعا خود را شرمنده می بیند. از طرف دیگر کودکان کم سن و سال که درک شرایط برایشان دشوار است از والدین خود که نتوانسته اند خواسته هایشان را برآورده کنند دلگیر و ناراحت می شوند. اهمیت رفع مشکلات روانی این دوران از این نظر است که در صورت عدم رفع اختلالات مشابه، در آینده شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود.

یثرابی تاکید ورزید: مسئولان آموزش و پرورش باید بیشترین توجه را برای سلامت دانش آموزان معطوف دارند. جامعه ما افسرده است. اکثر افراد اجتماع کم و بیش به دلیل مشکلات افتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دچار افسردگی هستند. مسئولان باید تعصبات را کنار گذاشته و همچنین فضای ملال آور و کسالت بار را از مدرسه بزدایند تا محیطی شاد و جذاب را برای دانش آموزان فراهم کنند به نحوی که آنها به جای گریز از مدرسه احساس شادی و آرامش نمایند.

اعتیاد دانش موزان به فضای مجازی به دلیل آموزش غیر حضوری متاسفانه افزایش یافته است. نوجوانان دارای وقت آزاد بیشتری هستند و استفاده آنها از اینترنت به بهانه دایر بودن کلاس های مجازی افزایش یافته است. در این خانواده ها به دلیل آموزش مجازی واکنش کمتری به موضوع صورت می گیرد. مسلما دانش آموزان در جلسات آنلاین ارتباطات دیگری را نیز با سایر دوستان شان در گروه های دیگر برگزار می کنند. برخی از محتواهای نامطلوبی که در گروه ها ارسال می شود می تواند باعث آسیب های رفتاری و اخلاقی شود. در اینباره نقش والدین بسیار حائز اهمیت می باشد. والدین باید برای استفاده از اینترنت و فضای مجازی ساعت های معیین و محدودی را تعیین کرده و اوقات فراغت جمع خانوادگی را با سرگرمی های دیگر پر کنند. آنها باید رابطه خوبی با فرزندان شان داشته باشند. زمانی که روابط خانوادگی سرد است، فرزندان به گوشی پناه می برند. والدین می بایست کمتر به اینترنت وابسته شوند تا نوجوانان نیز از رفتارشان الگو بگیرند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن